Fransk Bulldog

minimal

Trådstartare
Hej!

Vi går i Frallatankar, då de verkar vara sköna hundar som kan hänga med på det mesta men ändå också softa.

Så nu vill jag veta, har du en fralla?
För och nackdelar?

Förstått att de kan ha problem med allergier?

Vad ska man tänka på?

Vi skulle även kunna tänka oss en omplacering, men blir inte klok på var man hittar det bäst, blocket är ju inte alltid det bästa. Har varit inne på rasföreningens sida, men hittar inget direkt där. Kanske lättast att ta kontakt med olika kennlar?

Jag har en blandras sen tidigare - blocket - så har ingen vana av att göra allt på "rätt" sätt, men någonstans måste man ju börja. :)

Sv: Fransk Bulldog

Kontakta rasföreningen, inte nog med att dom har sina hälsoproblem så har det förekommit en hel del fusk inom registreringen av frallorna, många hundar som inte får användas inom aveln har använts ändå och så vidare... Läs på så mycket du kan och var kritisk för det är en ras som har många häloaspekt att ta ställning till. Tänk på att dom är dyra att försäkra, har svårt för värmen på sommaren och ofta har en hel del hudproblem och allergier...

Min uppfattning är att det är en ras som är för populär för sitt eget bästa. Det avlas på all möjlig skit. Det dräller av renrasiga men utan stamtavla valpar för massa pengar.
Ska du köpa, var noggrann.

Vi var inne på rasen ett tag men backade pga den dåliga hälsan. För oss blev det en brab istället, lite mindre, mycket sundare.

Funderar också på en fralla som andra hund, men tvekar pga just hälsoproblemen. Så, vad tusan är en brab?? Google hjälpte inte ett skit denna gång

Frallor är underbara hundar men som sagt, var oerhört noga när du väljer uppfödare. Eftersom det är en populär ras förekommer det väldigt mycket smuggelvalpar med förfalskade papper etc. Finns en lång artikel om det i senaste Hundsport. Jag hade bara köpt en fralla av en välkänd och välrenommerad uppfödare, som är medlem i rasklubben. Vill man ha en frisk fralla och kanske lite längre nos för andningens skull, då får man vara beredd att vänta tills rätt kull föds.

Världens bästa skulle jag säga. Jag skulle lätt kunna ha en hel hög. Jag tror aldrig att jag skrattat så mycket som efter det vi skaffat Ture. En fantastisk liten krabat!

Tack för era svar!
Kommer absolut bara ta kontakt med kennlar som är anknytna till klubb och SKK isåfall också såklart. Ska också ta mig en funderare kring ras en gång till.

Brabachon kan jag ju kolla på såklart. Hur är det med Boston Terrier, är det samma där?

Är ju lite förtjust i de trubbnosade, men också medveten om problemen det kan medföra såklart. :/

Min sambo säger samma sak, han skrattar flera gånger om dagen åt något av alla upptåg som dyker upp... undrar var all deras fantasi kommer ifrån :D

Är ju lite förtjust i de trubbnosade, men också medveten om problemen det kan medföra såklart. :/

Jag tycker att du ska läsa på ordentligt om dessa problem innan du bestämmer dig för en av de extremt kortnosiga raserna. Här finns en del information: www.acvs.org/animalowners/healthconditions/smallanimaltopics/brachycephalicsyndrome och här finns ett arbete på svenska: http://stud.epsilon.slu.se/991/1/haraldsson_j_100405.pdf

Det talas ofta om olika kontrollprogram och vikten av att välja en seriös uppfödare. Visst kan man vara glad över att en del hundar har någon centimeter extra nos, men personligen tycker jag att problemet snarare ligger i att hundarna överhuvudtaget ska se ut som dom gör. Det finns säkerligen uppfödare som gör allt de kan för att avla på så friska hundar som möjligt. Men min åsikt är ändå att man gör det onödigt besvärligt för sig när man eftersträvar en exteriör som ligger så nära för vad som är en fysisk omöjlighet.

Även om du hittar en valp som faktiskt har en nos så är min kollegas hund ett exempel på andra problem du kan bli dragandes med. Hon har den finaste profil på fralla jag sett men lider av återkommande ögoninflammationer, tandproblem och känslig mage istället... :(
16hkz8m.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 963
Senast: Lager
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök. För att försöka göra en lång...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Drago
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 536
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka