Från topp till bott!

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Jag kan ta kritik, jag anser kritik vara nödvändig och något man lär sig av! Men igår när vi hade avslutning på grundkursen försvann allt mitt självförtroende.

Vi hade en liten träningstävling och det gick bra!
Fick 10 i platsen, 10 för tandvisningen, 8 i linförigheten (snett sättande), 9 i läggandet, 10 i inkallningen, 9 i ställandet, 7 apporten (lite tugg) och 7 i hoppet (oljud).

Va helt okey tycker jag som aldrig tävlat eller ens visste vilka moment som ingick i lydnadsklass 1 innan kursstarten. Jag började med apporten för några veckor sedan och hoppet är även de något vi aldrig testat innan!

Vi hade en liten prisutdelningen och fick kritik... Jag blev sågad vid knäna. Hunden tränger och förlorar mängder med poäng, hunden förutser dina svängar och fuskar! Den är okoncentrerad och trycker dig ur position! Inkallningen hoppar han på dig för mycket (på träningen) osv...

Okey tänkte jag, varför har ingen sagt detta innan? Varför har han fått göra så i timmar under 10 kurstillfällen utan att någon hjälpt mig? Jag fick inget beröm, inget : detta såg bra ut det är er starka sida osv utan negativt på negativt. När jag sedan frågade vad jag ska göra åt det fick jag till svar : ja du vi diskuterade det under tävlingen och vi vet inte! Vi tror inte det går... Men du kommer förlora väldigt mycket poäng på att han gör så.

Jag blev riktigt ledsen! Här har jag gått och fått höra att han varit duktigast i gruppen, att vi kommit väldigt långt och borde gå i tävlingsgruppen istället. Och när vi har avslutning, DÅ säger dem allt detta? Varför?

Gick ut och körde ett kort pass efter att alla andra åkt hem och han trängde ingenting när jag rättade till hans position! Men jag känner inte alls för detta längre! Låter som en barnunge kanske men alla fick beröm utom jag! Och då fick jag ändå höga poäng?

Vill nog mest skriva av mig, att man ska ha kritik och får kritik på kursen det vet jag och det tar jag! Men sista gången... Kul avslut att få höra att hunden inte går att lära om!

Såg på filmen efteråt (sambon filmade) och ja han trycker mig ut position några gånger men jag tycker inte det ser ut att vara en sak man inte kan träna bort?

Sv: Från topp till bott!

Men gud vilket tråkigt avslut :(. Och framförallt dåligt att de inte nämnt något för dig innan, om de nu såg någonting som inte såg riktigt korrekt ut, varför då inte säga till så att du hade en chans att träna om och få det rätt?

Alltså, jag hade kunnat tänka mig på ett sätt att det hade kunnat vara ett (om ändå klumpigt) sätt att peppa om de såg massa potential, att påpeka vad som kunde bli bättre för att du skulle få ännu bättre poäng.

Men att efter massa hård kritik säga " vi vet inte! Vi tror inte det går att träna om" när man frågar hur det ska kunna bli bättre, det är ju under all kritik :eek:! Vad är det för opedagogiska och dåliga instruktörer du gått för?!

Jag skulle ALDRIG göra så mot någon av mina elever, och ingen instruktör jag någonsin gått för skulle göra/säga så! Bra instruktörer tar tag i problem de ser på en gång och har massor med tips i rockärmen på hur man kan försöka få det bättre.

Usch vad tråkigt!

Det later som om kursledarna antingen inte gillar dig, din hund, eller er bada. (Been there:p) Eller som om de inte kan tillrackligt om vad de haller pa med. Hur kan de ha latit det ga sa langt under kursen om det ar sa illa ... om de vet vad de gjor? Sjalvklart gar det att trana om. Bara det uttalandet skulle fa mig att vilja bevisa motsatsen.:grin:
Kan du lagga upp filmen pa You Tube? Vi kan alla hjalpa dig tills du far tag pa en battre tranare.

Jag hade nog tänkt att dom kunde ta och dra åt helsingland och sen motbevisat dom.

Mycket dålig kursavslutning! :(
Men ni fick ju jättefina poäng! Och klart det går att träna bort, speciellt med tanke på att det inte lär vara speciellt befäst då ni är såpass nya i lydnaden.

Ett tips överlag; Känns det skit nu, låt det vara ett litet tag till du hittar motivationen. Klart den kommer tillbaka!

Wow! Bra jobbat hörrudu, det var inga dåliga poäng. Särskillt inte efter med tanke på att ni bara gått en kurs. Bra jobbat! :)

Glöm de där kommentarerna, vissa människor är (möjligen) bra med djur men har noll EQ och borde inte jobba som instruktör/domare. Beklagligt att man ens kan yttra de orden, det finns altid något positivt att säga om ALLA ekipage, och ni fick ju dessutom bra poäng. Du ska borsta av dig och ta till dig att ni gjort ett bra jobb! Fortsätt med lydnaden, ni verkar ju både du och hunden vara ett bra team :)

Meh! :eek:

Vilka puckon du verkar ha gått kurs för! Så oerhört tråkigt.

Lättare sagt än gjort men försök att inte ta till dig. Deras uttalande säger mer om dem än om dig och din hund!
Det finns massor med duktiga instruktörer, sök upp en med mer kunskap och bättre attityd istället.

Och ALLT går att lära om. De problem som du skriver om känns väldigt vanliga och en duktig instruktör borde ha massor med tips kring hur du kan träna för att bli bättre.

Vart i landet bor du? Kanske är någon som känner till en bra instruktör i din närhet?

Håller med övriga. Tänk mer att instruktören/instruktörerna är inkompetenta än att ni är dåliga. Ni verkar ju vara i princip tävlingsklara och klart de småfel som finns går att träna bort!

Så där hade jag det också på en kurs, nåt allmänlydnadstjafs. Övriga hundar kunde inte ens sitt och stanna kvar i lina, men det var ändå OK för instruktörerna och de fick ikryssat i sitt allmänlydnadspass att de kunde sitta kvar trots att ägaren hade fått jaga hunden i skogen efter det passet. Hyfsat dåligt enligt mig eftersom vissa fortsättningskurser kräver att kkunden kan sitta eller ligga still. Iallafall så fick alla träna innan själva bedömningstillfället, alla utom givetvis jag och min hund. Hennes svaga bit var att hon blir uppspelt på parkeringen när alla andra hundar står runt bilen och vi ska sätta igång, så henne passar de på att bedöma precis när hon hoppar ur bilen första gången.
Det blev ju givetvis inte bra, men det var absolut inget de heller hade hjälpt mig att träna eller ens gett något tips om hur man fick bort. Bara en bock i pappret och tack och hej.
Tack och hej sa jag till den instruktören också.

Jag har bara fått beröm för min hund och att han är så duktig under kursens gång och nu, en smäll rakt i magen! Kan som du sa vara ett sätt att peppa mig och lägga ner mer energi på träningen men kände ändå att det va ett otrevligt sätt att göra det på :( grät när jag åkte hem så hårt tog jag det!

Och som du säger: bra instruktörer ska iaf försöka hjälpa, nu fick jag inte ens något tips. Ett tag kunde dem lika gärna sagt : byt hund eller lägg ner lydnaden för linförigheten går aldrig få iordning på. :(

Nu just jag smält det iaf och tränade igår första passet efter torsdagens avslutning. Det går mycket bättre när jag är medveten om problemet! Han hoppar dock fortfarande gärna på mig vid inkallningen men han vinglar eller tränger inte alls så mycket nu!

Förstår bara inte vad syftet med avlusningen va? Ställde in lydnadskursen som jag hade i helgen för jag kände mig verkligen knäckt och orkade inte få mer "skit" framför hundmänniskor som dessutom kommit mycket längre än mig.

Isf är det fruktansvärt för då har dem medvetet gett mig massor av beröm för ett felaktigt beteende! För att förstöra :mad: jag tror inte heller en sekund på att det inte skulle gå att lära om, speciellt inte när vi precis börjat! Ska försöka mig på att lägga ut filmer så fort jag fått tillbaka lite självförtroende och känner att jag fixar kritiken! Tror ni skulle hjälpa mig mer än instruktörerna iaf.

Jag hade nog tänkt att dom kunde ta och dra åt helsingland och sen motbevisat dom.

Ja, nu i efterhand tänker jag också så, att dem kan fara åt... Men tänker bevisa motsatsen och ha en riktigt bra linförigheten när nästa kurs börjar i augusti!

Jenka: ja, varför ge mig så bra poäng om jag inte gjorde nått bra? En enda sak kunde dem väl gett mig beröm för iaf.

Golddigger: lite så kände jag med, NÅGOT kunde dem väl sagt som va bra!

Line_n: bor i Skaraborg! Den ena av instruktörerna är jättebra och honom ska vi ha i nästa kurs! Mycket pedagogisk, bra på att lära ut och säger till när man gör fel! Men han va bara med några gånger.

Ainon:Det va så jag trodde med med tanke på att dem ville jag skulle gå en svårare kurs istället, nu ångrar jag nästa att jag inte bytte, där kanske jag fått ordentlig hjälp från början!

Gabbi: helt sjukt ju :eek: men skönt ändå att vara så stark som du och bara låta det rinna av! Behöver lära mig det.

Alla: tack för peppningen! Behövde era ord .

Vilka rötägg! du fick ju superfina poäng, njut av dom och att du och din hund utvecklas och gillar varandra! Hoppas du inte tappar motivationen för ni verkar ju vara tävlingsklara :D
Hoppas du hittar en bra tränare och lycka till! :bump:

Ibland tror jag inte att lärare/instruktörer/tränare/chefer m fl inser hur stor påverkan deras kritik kan ha. Därför kan de uttrycka sig slarvigt och obetänksamt. I det här fallet dessutom obegripligt och klantigt och dumt och orättvist.

Men du har ju poängen - den går ju bara att tolka på ETT sätt, eller hur?! :)

hoppar in med en bamsekram...

en duktig pedagog ska ju peppa, lyfta fram, hjalpa och stodja!

har val inget vettigare att saga an: Poangen sager ju sitt tycker jag... folk e folk e folk e folk, ibland blir man alldeles stum... damma av dig dom orden, ratta till hatten, klappa jycken och hupp ivag och ha ROLIGT!

Så tråkigt att dem visar det i slutet bara, hade jag vetat det innan så kunde jag bytt kurs. Det är faktiskt en av anledningarna till att jag valde att stå över lydnadshelgen, för att jag vill ha roligt och inte tappa motivationen. Finns lite fler möjligheter och andra klubbar runt omkring också så det är ju bara att leta på.

Dock som jag skrivit i ett annat inlägg, killen som va med och höll två tillfällen är riktigt bra och han har kursen till hösten. Dock är kvinnan som sågade mig mest hans medhjälpare, så jag är lite kluven...

Aprilmaj: Nej, det tror inte jag heller. Dem trodde förmodligen inte att jag skulle ta det så hårt som jag gjorde, men samtidigt, sista gången. Hade inte tagit det alls lika hårt om dem sa det till mig första. Eller femte heller för den delen. Men ska kämpa på och visa dem att det visst går!

Bewildered: Tack! Behövde den kramen! Ja men precis, inte för att vara sån på något sätt men vi va faktiskt inte sämst! Och även om vi hade varit sämst så kunde man sagt snälla saker alt gett konstruktiv kritik istället.

Tycker allt du skrivit är vettigt! Det hjälper mig iaf :)

Blir faktiskt irriterad av att läsa denna tråd. Du har betalat dyra pengar för att gå kursen. Fått bra feedback hela tiden å poäng. Sen sista dagen DÅ kommer BARA negativt :crazy: ja ja kan absolut förstå dig att det känns olustigt. Men vad är det för sätt egentligen?? Vad är grejen? Vill de ha dig ur vägen kanske, sänka dig så att du inte är nått hot i framtiden? En del sticker det i ögonen om man är för duktig. Lärt mig den hårda vägen. När de börjat då letar de bara fel + förstorar det och ignorerar allt positivt.

rätta mig om jag har fel, men du gör det här för att du tycker att det är kul va? du gör det för att din hund tycker att det är kul? du är inte över huvudtaget intresserad av att börja satsa på tävlingar för att vinna priser?

om du gör det för att det är kul så ta inte åt dig av kritiken för fem öre. har du och din hund haft kul? dåså, då spelar resultatet ingen roll.

här har du en video som är essensen i det jag skriver: http://www.youtube.com/watch?v=ioNSQ-3A6t4

säg till om ägaren eller hunden inte har kul här! publiken har säkert askul dom med. vem fan bryr sig om att hunden är okontrollerad och prejjar och allt vad fasen det heter, den lyder fortfarande bättre än 99% av alla hundar i världen! tänk på att din hund tillhör den unika 1% som lyder asbra. tänk även att ni haft skitkul när ni tränat.

Nä men nu blir jag SKITARG!!
Vad är det för jävla sätt?!
Så gör man inte som instruktör. Är man kunnig så uppmuntrar man sina kursare, givetvis måste man kunna påpeka vad som kan bli bättre men man gör det på ett schysst sätt och får aldrig glömma att tala om vad som är BRA!
Så som de gjorde mot dig är bäddat för att skrämma bort folk från hunderiet.

Hade jag varit du så hade jag satt mig ner och skrivit ett långt brev och förklarat precis hur jag upplevt hela kursen och sen hur ledsen och besviken jag blivit på kursavslutningen. Sen hade jag skickat det till alla berörda instruktörer och ev också till styrelsen.
Sånt ska fram!

På en valpkurs jag började på förut var jag mycket missnöjd på första kurstillfället då en av instruktörerna står och demonstrerar hur man använder stryphalsband mest effektivt och det anser jag inte att man gör på en valpkurs (ja, jag tycker inte man gör det alls iofs), så jag sa vad jag tyckte där och då och när jag kom hem skickade jag ett mail till båda instruktörerna där jag förklarade precis vad jag tyckte om det och hoppade av kursen. Fick pengarna tillbaka (trots att anmälan egentligen var bindande) och fick en ursäkt. Den instruktören som då gick bredvid träffade jag på strax efteråt och hon skämdes och förklarade att alla inte gjorde så.

Hur som så ta för Guds skull inte åt dig! Jag har följt dig i lydnadstråden och fått uppfattning att både du och din hund kämpar hårt och är duktiga! Kör hårt och sen går ni ut och sopar banan med allihopa ;)
Lägg upp filmen här du, lovar att ingen av oss kommer såga dig vid knäna! Däremot kan du säkert få en hel del tips!! :)

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
D
Övr. Hund Hej på er. Idag hade jag min debut i lydnadsklass 1, jag har aldrig vart på en lydnadstävling förr och allt var väldigt nytt. Jag kom...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 287
Senast: HeddaVovven
·
Övr. Hund Kom precis hem ifrån vår debutstart i Lydnadsklass 2. Och det är sällan jag känner mig så här arg. Vi märkte redan i början att...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Aliide
·
Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 612
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama