Från skritt till trav - när?

A

amanin

Jag har lite problem med att övergången från skritt till trav blir... orytmisk? Jag kan inte sätta fingret på det, men jag tappar liksom "känslan" och rytmen, glömmer väl kvar den i skritten:D. Har märkt att det går mycket bättre om jag gör övergången ur en sidvärtes rörelse, ex. rider i öppna på volten och gör övergången till trav ut på fyrkantsspåret. Har ni några tips på övningar eller vad man kan tänka på för att träna upp övergången? Hästen är "svårsutten" i traven, så det är extra viktigt att övergången blir så harmonisk som möjligt...

Sv: Från skritt till trav - när?

Jag tycker snarare att det är svårare att behålla takten från trav till skritt så jag ser inte riktigt problemet, men det är jag det :D

Du kan tänka på att direkt när hästen börjar trava att du inte ska gunga med överdrivet med höfterna utan istället gunga med uppåt. Följ med i hästens benrörelser, när ett ben dras upp så rör sig ditt rörelsemönster uppåt i sadeln och vice versa. Fast du ska fortfarande ha kontakt med sadeln. Anledningen till att övergången blir mer harmonisk efter en öppna eller sidvärtes rörelse kan ha med att göra att hästen är mer samlad då och trampar under sig bättre --> mer kontrollerat rörelsemönster. En annan anledning kan vara att du har mer kontroll över hästen och dig själv, att du lättare finner takten eftersom att du är rätt koncentrerad när du rider rörelser.
Det bästa är dock att öva, öva och öva. Träna mycket på övergångar och lär dig hur både du och din häst fungerar så kommer en lösning snart vara på väg =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Amanda_F
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
L
Ridning Hej! Jag undrar om nån har tips om olika skritt övningar som man kan göra. Helst som man kan göra ute på typ grus vägar och stigar! Och...
2
Svar
21
· Visningar
2 502
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar