Från skimmel till brun HJÄLP !

LIICHOO

Trådstartare
Hejsan !

Jag har en d-ponny SKIMMEL som värkligen ÄLSKAR att rulla sig i LERAN.
Så när jag ska ta in honom från hagen så är han inte skimmel längre, han är brun :(
Behöver värkligen hjälp med det här, har testat med ryktstenar men dom tar slut så fort och man får ju stå i timmar :confused:
Jag borstar och borstar men inget händer, vad skaa jag göra? :crazy:
Det är klart att man kan spola av och svampa på våren/sommarn men vi har ingen spolspilta och vad gör man då på vintern, + att man vill ju inte stå varge dag och tvätta tills man döör :(

SNÄLLA HJÄLP MIG !! VAD SKA JAG GÖRA ?? NÅGOT TIPS ??

Tack på förhand ! :)

// Kram Lisa W

Sv: Från skimmel till brun HJÄLP !

täcke på vintern slang på sommaren.

att ryka bort lerskiten ur pälsen så att hästen inte får skav är nödvändigt men att hästen SER ren ut är ju skitsaksamma?

sen blir dom inte spec sketna på sommaren när det är torrt i hagen? och inte heller när dom har täcke? vill man att dom ska vara vita och fina hela tiden över allt är det att gno gno gno dessvärre :)

Senast ändrad:

Undrar bara varför du lagt in frågan i nästan alla del-forum?

Jag vet hur det är, min häst är också "vit" (tigrerad). Även om man borstar hur länge som helst blir pälsen ändå brundassig och ser "dammig" ut. Inte kul. Och jo så blir det även på sommaren...

Men när det är som lerigast brukar jag ta bort leran med piggborste, sen köra lite med ryktstenen, sen med vanlig borste. Sen brukar hon se rätt så hyfsad ut. Men när hon blir svettig blir halsen brun igen, då kommer smutsen fram... nästa gång köper jag en svart häst ;)

Lägg på ett tunt täcke, då hålls sadelstaden ren (viss lera kan ju vara omöjlig att få bort om man inte spolar, beror på jordtyp). Att häste ser solkig ut på halsen och benen, det får man leva med. Att trassla ut jordkokor ur man och svans med.

I övrigt är det bara att spola/tvätta, gärna med glansschampo eller liknande som ger en glatt lite pälsglansliknande yta, då blir det iaf ett tag lättare att borsta av. Och pälsglans i man och svans. Och borsta, borsta, borsta och borsta mer.

Tycker man det är jobbigt att stå varje dag och borsta tvätta 'tills man dööör' så kanske man ska skaffa ett annat djur..

Valacken är rulloman, vintertid är det ju snö (den läckert vailjgula nyans de får mot vårkanten får man stå ut med). Tvättas så fort vädret tillåter på våren, samt att jag passar på att tvätta om jag under vintern är någonstans där de har spolspilta och varmvatten. Vår och höst går han med tunt sommarregntäcke för att skydda mot leran (innan har han ju täcke för kylan, men när man eg kan täcka av, så de andra täckas av, han får ett tunt Bucas Sunshowertäcke). På sommaren så går han endera naken eller med insektstäcke, och det är bara borsta, tvätta/spola och göra vad man kan. Och ffa inse att ingen häst har dött av att se solkig ut/vara solkig. Sålänge det är rent under utrustningen så är det bara estetiskt. Så, se till hästens välmående - det är mysigt att rulla. Undvik/minska problemet under värsta perioden, men sen är det bara lägga mer tid på tvätt och borstning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka