från rida lätt till att börja sitta ner

Messy

Trådstartare
Jag har alltid bara ridit lätt på mitt fullblod då hon hade känslig rygg när hon kom från galoppen + att hon inte gick i form...

Men nu när hon har en stadig(are) form, hur gör jag då för att vänja henne vid att jag sitter på henne?
Hon kan gå avslappnat och fint, sen så fort jag sätter mig så spänner hon sig och går inte så "fint" längre...

Sitter nästan alltid i galoppen och där är det inga problem.

Fråga 2. Hur ska jag göra för att sakta av och behålla formen? Hon kan byta gångart "uppåt" utan att gå ur formen, och från galopp till trav så hittar hon tillbaka lätt igen... men till skritt blir det lite dragkamp...

kan tillägga att jo, hon jobbar, böjer inte bara på nacken. På så sätt är hon rätt bra, man vet var man har henne, inget fejk ;)

Sv: från rida lätt till att börja sitta ner

Testa att succesivt lägga in nedsittning, så att du inte sitter ner så långa bitar. Tex. sitt ner några steg efter att du börjat trava, sen rida lätt, sitta ner några steg innan avsaktningarna. Sen kan du ju också rida lätt i annan takt, istället för upp-ner-upp-ner så rid upp-ner-ner-upp-ner-ner och sen öka till tre steg. Det är ju svårt när det blir en ond cirkel, du sätter dig ner (kanske också spänner dig lite för att du verkligen vill sitta "försiktigt"), sen börjar hon spänna sig, då blir det svårare att sitta "försiktigt", då spänner den sig mer osv osv. Så ta en liten bit i taget så hon inte hinner spänna till.

Ang. avsaktningarna, testa att leda lite med innertygeln i avbrottet och flytta lite för innerskänkeln, sen lätta.

Jag skulle ta ett steg i taget. Börja med att skritta och övergå till trav - nedsittning. Blir det spänt, så rid lätt och sakta av till skritt och börja om.
Det är lättare att komma in i nedsittningen om man gör det i övergången, än att göra det "mitt i".

När nedsittningen väl sitter :p så är det lättare att få till bra avsaktningar. Är man inte stabil och mjuk så är det svårt att hästen blir stabil och mjuk. Jag är själv sämst på avsaktningar eftersom jag gärna "tappar" lite i sitsen precis i avsaktningen.

Sen vet jag inte hur pass stark din häst är, men med mer styrka och stabilitet i formen ska de inte ha några problem att få till bra avsaktningar. Med lite mer träning på nedsittningen (nedsittning, mer styrka i din ridning = häst som blir starkare i formen) så kanske det kommer automatiskt.

Prova att sitta ned några steg just i igångsättningen, försök vara mjuk och följsam (det är lätt att man spänner sig och kniper fast sig på hästen om man "tänker för mycket" på att vara mjuk) och bara följ med hästen in i trav. Övergå till lättridning och hitta läget igen om hon spänner sig. Så småningom blir det fler och fler steg under nedsittning. Kanske finns det någon mer stabil häst tillgänglig att öva sitsen på? Det är viktigt att du är stabil och stark så du stör så lite som möjligt. Det kan vara bra att öva/chacka av på en mer förlåtande häst.

När du saktar av var noga med att du är mjuk i din sits, lätta mjuka stilla händer. Gå in på en volt (lättare att sakta ned mjukt på böjt spår) och använd enbart rösten. Inte händerna.
Vilka hjälper ger du nu vid avsaktning? Du skriver att din häst kommer från banan. Lyssnar hon på underskänkeln? Eller mer på överskänkeln? Om du är stilla, passiv, i sitsen och använder rösten samt håller om mjukt med överskänkeln. Vad händer då?

Vilka hjälper ger du nu vid avsaktning? Du skriver att din häst kommer från banan. Lyssnar hon på underskänkeln? Eller mer på överskänkeln? Om du är stilla, passiv, i sitsen och använder rösten samt håller om mjukt med överskänkeln. Vad händer då?

Hon kom från banan för 6år sen ;)
Avsaktningarna idag är att ta i munnen å säga "ptro" eller bara ta i munnen... å det är ju då hon tar upp huvudet.
Passivitet i sitsen funkar inte, det är mest testat i galopp dock...
Beroende på humör så "lyssnar" hon om man "släpper" tyglarna, å det är väl typisk galoppavsaktning, att de vet att de är klara :)

alla: tack för alla tips!!! Ska åka å träna imrg så då får jag testa lite olika varianter!

Om du primärt måste ta i munnen i avsaktning för att få resultat, säger det mig att du slarvar med halvhalter, eller att halvhalterna inte går igenom. prova att renodla hjälperna på henne konsekvent ett tag framöver. det kan du ju öva precis varsomhelst, - skogen, ridbanan, vägarna, vart det nu passar. massa små micro stops där den primära hjälpen är sitsen.

jag tror även att du spänner dig när du sätter dig ner på henne och det är därför hon spänner till. var mjuk och följsam i kroppen och gunga med i rörelsen så blir det mindre spänt. sen har du ofta väldigt korta stigbyglar :devil: då blir det ännu svårare att komma ned och sitta mjukt - prova utan stigbyglar helt och bara följ med för att få in känslan.

Jag har haft samma problem (men hästen spände sig inte under nedsittning dock). Jag satt ner i lägre tempo i trav och började successivt öka takten. Så nu kan jag nästan sitta ner efter galoppen till traven. Skumpigt är det, men det går :)

testa! Vet hur fullblod är, svårt att ha ett normaltempo när hästen är på topp ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 915
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023