Från pellets till havre...

M

Magrinette

Har äntligen hittat ett nytt stall till min pärla, det perfekta stallet förhoppningsvis. Men till frågan

I hyran ingår även kraftfoder, havre, betfor och ev korn (annars får jag köpa det själv i så fall)
Har idag pellets, lusern och betfor till min häst och vet inte riktigt om jag ska behålla detta eller om jag ska gå över till att ge henne havre och det i stället. Har alltid haft henne på pellets och det hade förra ägarna också.

Vad hade ni gjort och när ska jag i så fall börja vänja henne vid det nya fodret, innan eller efter jag flyttat?

Sv: Från pellets till havre...

förlåt glömde skriva det :idea: gett krafft grund

Grund och havre ligger lika i värde. Om din häst inte flippar på havre och det passar med det nya grovfodret (det viktigaste!) kan du välja det.

Fast det viktigaste är ju att du vet hur mycket hästen står på nu (Mj och smrp) och att du lägger kusen på samma totalvärden på nya stället.

Grund och havre ligger lika i värde. Om din häst inte flippar på havre och det passar med det nya grovfodret (det viktigaste!) kan du välja det.

Fast det viktigaste är ju att du vet hur mycket hästen står på nu (Mj och smrp) och att du lägger kusen på samma totalvärden på nya stället.

en dum fråga kanske.... om jag vill gå över på havre (kross) istället för grund, hur gör jag, rent kvanitetsmässigt? nu får hon 12 dl grund, hur mycket blir det i havre, för att hon ska hålla det hull hon har nu? fodrar även m betfor, 12 dl och hö, 7-9 kg/dag.

Förutsatt att du ger samma grovfoder så är det bara att titta på värdena.

Krafft Grund och havre har snarlika värden, då är det bara att byta ett kg mot ett kg. MEN med reservation för att vad gäller havre finns det ju olika sorter, fodrar du t ex med högfettshavre (Matilda) är havren något energirikare än Grunden.

Men man mäter aldrig foder i VOLYM utan i VIKT, du måste allså väga din Grund för att kunna uppskatta motsvarande vikt i havre.

men har man ingen våg, så måste man mäta i volym. :devil:

kan jag inte bara ge henne en ostsmörgås? :p

Jag skulle kollat vad det nya stallet hade för värden på sitt hö och anpassat foderstaten efter det :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 651
Senast: Sunny
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama