Från kotledsinflammation på 1 bakben - via hältfri - till halt på alla 4!

C

carran

Min häst fick kotledsinflammation i vänster bakben i början av sommaren, behandlades för detta och skoddes med ringskor, korta tår och 5v skoningsintervall. Detta gjorde susen och vi fick klartecken att sätta i gång henne och veterinären trodde inte att det skulle va några problem att promenadrida henne men att hon kanske inte skulle hålla för träning/hårdare ridning. Hon sattes alltså igång väldigt försiktigt och det hela funkade bra. Av olika skäl lånade jag sen ut henne på foder. Detta fungerade bra och fodervärden följde mina instruktioner om låångsam igångsättning/ökning av arbete och att det var promenadridnig som gällde.

I dag ringer hon och talar om att hon haft en equiterapeut som gått i genom hästen som nu visar hälta på alla fyra benen! Förmodligen har hon haft ont i bakbenen och därför belastat frambenen för mycket. Fodervärden tog dit equiterapeuten då hon tyckte att hästen blivit snubblig och hovslagaren tyckte att hon verkade så stel i bakbenen.

Nu framkomm det dock att hästen inte varit skodd med ringsko men dock med tjocka sulor och riktigt kort tå, hovslagaren menade att hästen fick lika mycket hjälp av det som av ringskorna. Hur mycket kan detta ha påverkat undrar jag förstås nu?!

Känns inte alls roligt detta, var så säker på att min lilla häst skulle må bra som promenadhäst och nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Vi höll på rätt många vändor på kliniken innan hon blev bättre öht och var nära att ge upp ett tag, nu vet jag inte om jag vill dra igång allt detta igen. Från ett halt bakben har hon nu hälta på alla fyra och prognosen känns ju inte lysande direkt.

Ska ringa behandlande veterinär och höra vad hon tycker innan jag beslutar någonting i alla fall.

Det som grämer mig är att jag nu kommer undra om det hade gjort skillnad om hon skotts med ringskor?!

Hästen har även pålagringar i bakbenen men veterinären menade att de i sig inte störde henne, men kanske påverkar det ändå?

Sv: Från kotledsinflammation på 1 bakben - via hältfri - till halt på alla 4!

Ingen som har nåt att säga? Hann inte få tag i behandlande veterinär i dag men ska ringa i morgon bitti när de har telefontid.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka