Från koja till slott

Luff

Trådstartare
Sitter o tittar på en repris just nu och funderar över följande.

Finns det människor som verkligen kan stå ut med att någon kommer in i deras hus och slänger allt - glas, marmorbakkaveln, böcker, tekannan - ja, allt ser det ut som.
ELLER - har dom tagit undan allt dom gillar och fyllt hyllorna med det allra tyngsta loppisporslin dom kunnat hitta? Dagens boksamling var enorm och tydligen av det tyngre men billiga slaget.

Får dom verkligen nytt porslin - det har jag aldrig sett på slutet?

Sv: Från koja till slott

De får ju ta bort de de gillar och det de låter vara kvar, det är ju det dom slänger.

:laugh:

Jo, det man gillar - men att ersätta allt det som dom slänger - jag har sett hela grytuppsättningar gå i containern. Det måste kosta.

Och den här gången hänger gardinerna kvar mitt i röran - fast dom hade väl knappt vägt något iochförsig.
För att inte tala om att det borde gått till second hand mycket av grejerna.

Det är just det jag tycker är lite tråkigt med de flesta av inredningsprogrammen. Jag skulle vilja se ett där man får hjälp att fixa stilen med EGNA saker.

Visst, en del kan kastas (vi har säkert alla saker som vi bara behåller av slentrian) och en del nytt kan säkert införskaffas - men personligheten och prylarna behöver ju vara kvar.

Vore förmodligen lite mera miljövänligt också ... :angel:

Och den här gången hänger gardinerna kvar mitt i röran - fast dom hade väl knappt vägt något iochförsig.
För att inte tala om att det borde gått till second hand mycket av grejerna.

Vägt?
Jag ser inte på TV, så jag känner inte till programmet. Vad har vikten med saken att göra?

Ju mer (tyngre) skrot det tömmer huset på, desto mer pengar får de till att nyrenovera. 100kr/kg tror jag det är?

Jag kan tycka att det är ett hemskt slöseri. Varför inte skänka bort grejerna till Myrorna el.dyl. istället för att slänga hej vilt?

De har väl aldrig berättat vart sakerna körs? Och vissa saker bär de ju försiktigt ut i kontainrarna.

På sopstationen här får man bara tippa av allting, så sköter personalen sorteringen.

Det värsta tycker jag är när de inte tar hänsyn till de som bor i huset. Tex, ägarna till huset älskar att läsa och har ett rätt belamrat vardagsrum. Då byggs det ett nytt, kliniskt rent vardagsrum med två saker på golvet och inte en bok så långt ögat når. Snyggare? Ja.
Trevligt för bokälskare? Nej.

Fast jag tycker att inredarna ofta tar hänsyn till vad de boende har för intressen. Exempelvis igår verkade det ju som om inredarkillen tänkte till om familjens intresse för dans, musikanläggning och farsans skivsamling.

Men även om personalen sköter sorteringen så kommer det ju inte andra till del (hos oss är det strängt förbjudet att "stjäla" saker på skroten). Bättre då att ge varje familj en summa och skänka överblivna saker (eller om faliljen skulle ordna med detta) till behövande.

Fast jag tycker att inredarna ofta tar hänsyn till vad de boende har för intressen. Exempelvis igår verkade det ju som om inredarkillen tänkte till om familjens intresse för dans, musikanläggning och farsans skivsamling.

Ibland gör dom det. Jag har genom jobbet tillverkat både terrarium och akvarium till just inredningsprogram för att ägarna till huset var intresserade av det. Ibland har jag dock sett hur de förvandlar ett pottrigt rum till ett kliniskt rent, sparsamt möblerat rum genom att just ta bort alla böcker, tv osv. Då blev det väl plottrigt med alla dom sakerna inklämda i nåt annat rum då?

kl
Jag tror att det i flera av dessa program är så att andra rum i husen blir smockfulla med saker.
Och det är ofta saker slås i småbitar som mycket väl hade kunnat skänkas till välgörenhet.

Jag skulle vilja se ett program där dom hjälpte en familj med helheten i hela huset med det dom har och möjligtvis någon liten ombyggnad/nyinköp.

Men tv - var ska familjen se på tv - för det finns inte på kartan att denna familj inte tittar på tv.

Men vi vet ju inte om de bara kör allt till tippen, jag menar har de så de ger familjerna 100 kr/kg så inte kan väl programmet få sponsring på alla de pengarna + pengarna man får betala på tippen för att de ska sortera det?

Jag tycker i alla fall de är roligare när de traschar sönder, springer som galningar, eller som borta i usa, river hela kåken med gigantiska grävmaskiner än det är att kolla på antikrundan ;)

Du får väl maila till tv3 å fråga hur de gör?

Jag kan tycka att det är ett hemskt slöseri. Varför inte skänka bort grejerna till Myrorna el.dyl. istället för att slänga hej vilt?

Det tänker jag verenda gång jag råkar titta på programmet.. :(

Flera gånger har dom slängt fullt fungerande soffor, många gånger betydligt snyggare än min egna!
Slänger och slår sönder köksinredningar, som plättlätt hade kunnat säljas på blocket till någon stugägare som vill få in "nytt" kök.

Och allt annat de slänger, allt borde ju gå att sälja, alt skänka till välgörenhet.. Eller återanvändas i nya kåken med lite ny färg på bara. Då är det ju som nytt...

Och jag som sopsorterar nitiskt, gråter över att de bara blandar allt i en kontainer....

Containersorteringen behöver du nog inte vara så ledsen för - allt sorteras sen isär på soptippen.
Kylskåp hamnar inte på backen.

Men du har helt rätt om allt det andra - köksinredningar som inte är något fel på bara kraschas.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Igår kväll uppmärksammade jag att min elapparat stod och larmade när jag och Pv skulle gå och lägga oss vid 00-tiden, vilket den inte...
Svar
12
· Visningar
1 954
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024