Från iPhone till Sony - vill jag det?

Lavine

Trådstartare
Min iPhone gav upp nu och ny telefon måste införskaffas. Jag har verkligen gillat min iPhone (4S) men tycker att de är i dyraste laget nu. Tittar mest på Sony Xperia Z3, och ev. Z5 som kommer om tre veckor, fast den vet väl ingen vanlig användare så mycket om ännu, kanske. Men kameran i den verkar onekligen bra. Jag gillar att de är vädertåliga och verkar ha bra kameror.

Om man nu gillar iPhone, "klarar" man att byta till en Sony då? :D Och framför allt, hur skör är skärmen? Min gamla telefon tycktes vara hård som flinta, men Sonyskärmen verkar ju i princip kunna självspricka.

Tar gärna emot allmänna synpunkter, även på andra märken. iPhone är fortfarande inte uteslutet. Är det någon idé att köpa en 5:a nu, eller börjar de bli gamla? Eller 5S är det väl i så fall.

Jag har en Sony M3 genom jobbet. Ska vara vattentät, men luckorna på den går sönder efter några månader om man öppnar dom för mkt och det är ju trevligt att kunna ladda den ibland så man har inget direkt val.

Har för mig att det kändes lite annorlunda på nån annan av deras vattentäta modeller när jag var ute och letade ny privat mobil (blev en ganska billig Samsung istället). Men det är ju nåt man kan kolla på i recensioner mm.

Jag har en Sony Xperia M4 Aqua. Där är inga luckor på den som kan slitas upp och gå sönder, men den ska vara vattentät i alla fall. Tänkt på att Sony-telefonerna är ganska mycket större än en iPhone.

Min förra telefon var också en Sony och skärmen har hållit utan problem på både den och den jag har nu. Nu har jag visserligen skal och displayskydd, så det gör väl en del, men jag tappade den gamla ganska många gånger i golvet (trä, betong och kakel). Däremot lyckades min sambo ta sönder sin förra iPhone, så hållbarheten på skärmen är nog ungefär densamma.

En annan sak med den telefonen jag har nu är att den snabbt blir ganska varm och det är ganska lite utrymme i den. Så vill man ha många appar är den nog inte så bra.

Kameran kan jag nog inte säga så mycket om eftersom att jag inte tycker om att fotografera med telefonen.

Tänkt på att Sony-telefonerna är ganska mycket större än en iPhone.

Ja, det här kom jag på, och jämförde storlekar via bilder. Jag lånar en Samsung Galaxy S4 nu, som jag inte trivs helt jättebra med, och Sonyarna är ju lika stora som den. Så just nu lutar det åt en iPhone 5S ändå. Om jag nu inte får höra att det är en modell på fallrepet.

Just vattentät är inte ett krav, men jag använder telefonen i alla väder. I och för sig sa "alla" att iPhone var så känslig för kyla och regn, men det gick bra i 4 år.

Jag har en Xperia Z2 Compact - gick till den från en iPhone 4S, och det var ett jättebra byte tycker jag. Kameran är viktig för mig och den är mycket bättre. Jag hanterar inte telefonen jättevarsamt, men jag upplever den som hållbar - däremot har den blivit repig eftersom jag inte har någon skyddsplast på skärmen.

Jag har en av Sonys lite äldre (inköpt våren -13) Xperia-modeller, och jag är jättenöjd med den. Nu använder jag mest mobilen till att lyssna på musik i, skicka sms, använda som tillfällig kamera när jag inte orkar släpa runt på systemkameran och surfa lite grann, använder den nästan aldrig till det man ska göra med den (ringa...). :angel: Nu har ju jag haft min i över två år, och det är först nu som den tappat lite kontakten med headsetet, så man kan behöva trycka till några gånger extra, men då har den varit med ett tag. Min ska vara vatten- och stöttålig, och det måste jag säga att den faktiskt har varit. Mycket ridturer i ösregn i dåligt regntåliga kläder och många fall ner på hårt stallgolv, och första sprickan i skärmen kom i förra veckan när jag tappade den hemma på föräldrarnas grusgång. :o Min bror har en ungefär likadan i en senare modell (något större, något dyrare och framför allt nyare), han använder även sin betydligt mer än jag och är också nöjd. Han jobbar som snickare, så den är rätt utsatt för damm i hans jobb.

Jag hade aldrig vågat lägga de summorna det kostar att köpa en ny Iphone. Dels för att jag använder min telefon så lite, dels eftersom jag ständigt är i smutsiga, blöta miljöer där jag riskerar att tappa den. Men det är ju jag det, mobiler är inte högsta prioritet hos mig som ni kanske förstår.

Jag har en Xperia Z2 Compact - gick till den från en iPhone 4S, och det var ett jättebra byte tycker jag. Kameran är viktig för mig och den är mycket bättre. Jag hanterar inte telefonen jättevarsamt, men jag upplever den som hållbar - däremot har den blivit repig eftersom jag inte har någon skyddsplast på skärmen.

Låter positivt för Sony, jag vill också ha bra kamera och hanterar telefonen jämt.

Måste nog åka och klämma och känna.

Är det inte den som har en tunn baksida av glas som spricker lätt? Tror jag läst om den men det kan ju ha varit någon annan Xperia Z.

Aha, det kanske är baksidan, jag har också läst om det men tog för givet att det var framsidan. Jo, just i spricka-aspekten har den inte bra rykte. Men det behöver kanske inte vara exakt en 3:a jag köper i så fall.

Jag älskade Iphone4s men vill inget hellre än att byta ut min 5s, jag trivs inte alls med den.
Jag är oxå inne på att byta, dock lutar jag mot en Samsung mini, jag tycker att 5s är alldeles för stor och idag verkar ju telefonerna bara bli större :eek:

Jag älskade Iphone4s men vill inget hellre än att byta ut min 5s, jag trivs inte alls med den.
Jag är oxå inne på att byta, dock lutar jag mot en Samsung mini, jag tycker att 5s är alldeles för stor och idag verkar ju telefonerna bara bli större :eek:

Är det sån storleksskillnad alltså! Är det nåt annat som skiljer sig?

Jag är nog inte heller så förtjust i jättelurarna, kanske får kolla på en mini jag med.

Är det sån storleksskillnad alltså! Är det nåt annat som skiljer sig?

Jag är nog inte heller så förtjust i jättelurarna, kanske får kolla på en mini jag med.

Det är väl mer att den är längre, jag tyckte 4s var perfekt. Har gärna den vikten på en telefon, vill verken ha den för lätt eller för stor. Men sedan hör jag till de som skulle döda för att få tillbaka en 3310 med bättre minne för kontakter, möjlighet att skriva längre sms och även mer sparkapacitet för sms :p

z3 Compact kunde kanske vara något? Mindre (4.6 tum) men med lika bra kamera och innehåll som vanliga z3:an.
Min sambo har en sån, snickare som ofta är ute i blötväder och som inte hanterar mobilen så där jättevarsamt precis men det har fungerat bra och han är jättenöjd.
Han har satt på ett gummiskal på baksidan och ett glasskydd på framsidan, de är bättre än plastfilmen man annars är van vid.

@Lavine Jag har själv en iPhone 4S, börjar bli lite smått orolig att den hänger på sista håret nu. Tycker precis som dig att den varit toppen. Har haft funderingar på att behålla iPhone, då jag gillar användargränssnitttet i dom plus att alla appar jag köpt följer med. Byter jag till Android, så måste jag säkert köpa om de appar jag vill behålla om de kostar pengar där med.
Vi har Samsung Galaxy Mini S4 på jobbet och det är en trevlig telefon, finns vissa saker jag gillar med den som jag saknar hos iPhone, men det är även omvänt också att jag saknar saker från iPhonen på den.
Det som väger tyngst i mitt fall är frontkameran på Samsungen, den tar skarpa och bra bilder. Det kan jag inte säga detsamma om iPhone, hoppades att iPhone skulle bli bättre med 5:an, men icke, vet dock inte om de lyckats med 6:an. Velar fortfarande. :p

Jag hade också en iphone 4S som jag var supernöjd med, tappade den tyvärr i asfalt och blev tvungen att byta. Valde en Sony xperia z3 (eller är det 4) eftersom jag ville prova nåt nytt och hade hört bra om kamera och batteri på denna.
Kameran är bra, batteriet är bra. Men i övrigt saknar jag faktiskt iphone... Sonyn är enorm!! den är större än iphone 6, och det finns dessutom i stort sett inga fodral eller skydd att köpa alls, vlket faktiskt är både opraktiskt och tråkigt. Jag tycker att iphonen är bra mycket enklare och mer användarvänlig. Jämför med sonyns 6 knapptryck för att radera ett sms tex. Jag tycker också att touchen är överkänslig eller reagerar med lite fördröjning vilket gör att det är väldigt lätt hänt att klicka fel, råka ringa upp fel person för att den plötsligt vänder skärmen mitt i etc. Och jag är inte någon teknikskygg person ;). Den är dessutom rejält värmekänslig, och har flera gånger i somras varnat för hög temperatur bara för att det varit varmt i luften.
Nu har jag ju min Sony så får väl stå ut med den ett tag till.. men hade jag kunnat hade jag bytt till en iphone 6 nu!

z3 Compact kunde kanske vara något? Mindre (4.6 tum) men med lika bra kamera och innehåll som vanliga z3:an.
Min sambo har en sån, snickare som ofta är ute i blötväder och som inte hanterar mobilen så där jättevarsamt precis men det har fungerat bra och han är jättenöjd.
Han har satt på ett gummiskal på baksidan och ett glasskydd på framsidan, de är bättre än plastfilmen man annars är van vid.

Den låter intressant, tack!

Det som väger tyngst i mitt fall är frontkameran på Samsungen, den tar skarpa och bra bilder. Det kan jag inte säga detsamma om iPhone, hoppades att iPhone skulle bli bättre med 5:an, men icke, vet dock inte om de lyckats med 6:an. Velar fortfarande. :p

Nää, är det så, kameran i 5:an alltså! Ja, då går den bort, för hur nöjd jag än varit med 4S så har jag verkligen längtat efter en (mycket) bättre kamera. Jahapp. Jättebra att du sa det!

Uppskattar alla svar, känner att jag är bland vänner, hehe. :D :)

Liknande trådar

IT & mobiler Så. Mobilen död och jag behöver köpa en ny direkt, typ imorgon så fort affärerna öppnar... Jag vill såklart inte byta ner mig till en...
Svar
7
· Visningar
1 107
Senast: Trott
·
Äldre I-lands-problem-deluxe!! Jag ska för en gång skull unna mig en riktig mobil, en jag verkligen vill ha och inte en som får duga för...
2
Svar
33
· Visningar
3 993
Senast: millan10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar