från hö till ensilage

R

ratjacks

Hej ! hur snabbt kan man skiffta över från hö till ensilage. Höe't börjar ta slut och jag tänker köra ensilage resten av innesäsongen, på hundar ökar man inblandningen av nytt foder under en vecka är det likadant på hästar ? hästen det gäller är en nordis på 15 år.
Hur mycket ensilage skall man ge ? han får nu cirka 8-9 kg hö om dagen plus kraftfoder. tacksam för svar.
MVH Göran

Sv: från hö till ensilage

Hej!
Vi bytte från hö till ensilage i vårt stall för ett tag sen.
Det är inte som att byta kraftfoder att man ska ta det försiktig och så. Du kan "blanda" ensilage och hö ett tag om du vill.
Hästarna måste få mer ensilage än vad det får hö.

Sv: från hö till ensilage

ett foderbyte bör ske under ca 3 veckors tid. Hur mycket mer ensilage du ska ge vet du om du tar reda på TS halten i ensilaget.

så här kan man göra:

ta 1 kg ensilage (du måste väga), torka på svag värme i ugnen till det är snustorrt, därefter väger du ensilaget igen.

en del brukar torka i micro, men det har jag aldrig gjort.

ELLER, skicka in på analys ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 362
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 792
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka