Från galopp till ridhäst.

Lunketuss

Trådstartare
Har en 6årig vallack som kvalat 2 gånger och sprungit 3 löp på Täby, vi har haft honom ca 1,5år som ridhäst. Han har en del problem med hovar, tappskor och känslig för söm tryck m.m svårt att klara hullet även på kraftigt grönbete, fodrat extra hela sommaren Rehab 1kg, betfor 0,5kg, ca 8dl kornkross, Rapsolja + hö nu på slutet, en gång om dagen första tiden på betet och nu 2 gånger per dag slutet av sommaren, så han är skaplig i hullet men skulle inte skada med några kilo till. Vägdes hos veterinär i våras 483kg 163 hög, har nu gått upp en del sen dess men behövs lite till. Dottern jobbar på ett ganska stor stuteri där han kommer ifrån. Min fråga är, många säger att det blir bättre med allt efter några år, att det är en stor omställning från gallopör till ridhäst, hovarna bättrar sig, lättare att hålla hullet, få honom att äta mer grovfoder (han har fri tillgång men inte orkat pilla i sig så mycket som vi skulle vilja under vintrarna) blir det bättre efter några år som många säger?

Sv: Från galopp till ridhäst.

Jag har/haft 3 som kommit direkt från banan, i olika skick. Det som fungerat bäst på samtligt "hullmässigt" är solklart SOJAPELLETS. Och inga jättemängder, 2 dl (+vatten) om dagen, en säck (20-25 kg?) går på under 200,- så inte är det dyrt heller.
De två som haft dåliga hovar har blivit bättre, eller bra, av HOOFAID, men det har tagit tid eftersom hoven måste växa ut innan det märks.

Ang grovfodret, hur ger ni?
Tex lägger in 10 kg, han äter 5?

Har precis för 2 veckor sen bytt stall. Nu i slutet av sommaren på förra stället fick dom en höbal på morgonen och en på kvällen till 2 fullblodsvallacker ca 10-12kg/bal, nu på nya stället tas dom in 1 gång om dagen för att stå o vila o äta hö vet ej hur mycket han pillrar i sig men han får så han inte orkar äta upp det är andra som tar in dagtid, när dom börjar gå in på nätterna så ställs det ut en silage bal i hagen fri tillgång och vi börjar med att packa 7kg åt gången inne, äter han upp får han mer tills vi ser att han inte äter upp allt, förra vintern orkade han max äta 7kg morgon + 7kg kväll + fritt i hagen så då vet man ju inte exakt hur mycket han äter under dagen men han var först att gå ifrån foderbordet, ponnisarna och gammla varmblodet kunde stå hela dagen vid häcken o äta men det gjorde inte våran. Tänderna är kollade han är avmaskad men ska nu skicka in igen "Kolla masken". Han ska nu sättas igång efter att ha gått på bete hela sommaren, rids bara som "skogsmulle" lugnt och stilla för det mesta, lite skolning i paddock/longering då och då men mest ute i skogen.

Att jag frågade var för att jag upplever att många fullblod ser bara ett berg med mat och kan inte för sitt liv begripa hur de ska orka = äter inte upp. Minder givor oftare brukar vara bäst. Och aldrig mer än precis vad de stoppar i sig, mat får inte användas som strö.

Lycka till :)

Min tog det ca 2 år innan hon blev "normal".
Hon är 160, vägde 422 när jag köpte henne (räääääka).
Efter 1.5år, varav dryga halvåret som galopphäst och resten i vila med matsällskap vägde hon 443, inte så jättekul när man har proppat i henne mat :mad:

Jag testade hippo breed, D&H Müssli, funkade inte på henne. Sen hippo Alfa, helt plötsligt hade jag en tjock häst :eek: ( i fullblodsmått mätt)
Sedan dess är hon mycket mer lättfödd.

äter
mrg 2kg hö, va 0.6kg fibergi bas
lunch 2kg hö
insläpp hönät på 5-6kg, 0,5kg hippo alfa, 0,5kg fibergi bas
natt 0,6kg fibergi (hönätet är inte uppätet, om det är lite kvar får hon någon kaka till).

inte så mycket mat, och ändå rund och fin nu!

de flesta fullbloden behöver lära sig att maten KAN ta slut, så det kan vara smart att ge mindre hö men lite oftare. samma med kraftfodret.
sen är de kräsna-:devil:, passar inte maten så äter de inte, man får testa runt lite vad de gillar. min erfarenhet är att fibergi ALLTID går ner, även D&H. lusern och betfor har gått i perioder hos min, nu ÄLSKAR hon alfan uppblött.

lycka till

Vi har försökt ge Lucern men det gillar han inte, Rehab+kornkross+betfor är smaskens. Är jobbigt just nu med detta regn, bruksnordisen och arabstoet som han nu går med på nya stället har inga problem med regn o rusk men vår stackare fryser lätt om det regnar ihållande o blåser. Vår skulle behöva stå inne på nätterna o vila o äta grovfoder men han gillar inte att stå själv, dom andra vill ha sina ute så länge som möjligt i höst (och det är ju bäst om det funkar för hästen) och att dom får grovfoder i hagen. Finns ett vindskydd men vår är lägst i rang så för det mesta får han stå/ligga utanför. Från 1 sept får han stå inne på nätterna i alla fall, han kan stå inne själv men han vill ju helst vara med kompisarna men det kan inte hjälpas. Dom tas in ett par timmar varje dag o får stå o äta o vila men vår äter långsamt jämfört med dom andra så man vet inte hur mycket han hinner pilla i sig. Är krångligt när det är olika hästar och olika behov.

sätt på ett täcke då?

alfa... säger bara hippo alfa.. det är typ guds gåva till oss med svårfödda hästar ;)

han har regn täcke på om det regnar men vädret just nu är ju så växlande, i går em var det sol o skönt senare i natt började det regna och sen har det hållit på och regnar fortfarande, så han har då varit utan täcke hela natten i regnet, skulle kunna åka ut och sätta på ett nu före jobbet 06.00 men då är han ju dyngsur och skulle behövas tas in o torkas av och det tar ju sin tid, inte lätt att få det att gå ihop.

be om hjälp! :)

i värsta fall får han väl ha täcket på dagen också, ha ett som andas!

Ja, precis. Ha ett bra täcke som andas. Ett horsewaretäcke kan nog vara en bra investering..
Min häst såg ut som ett benrangel förra sommaren, men kom i finfint hull av krafft groov och många givor ensilage. En kompis fick ordning på sin häst med sojaolja, kan ju vara värt att pröva..

Jag har nyligen köpt ett 4årigt fullblod sto som heter Mayenne jag köpte hon fårn täby galopp och hon har sorungit både steeplechase och vanligt löp. Hon är bar 4år men är evrkluigen ngt för framtiden som vanlig ridhäst. hon älskar att hoppa! Hon är mitt framtidsämne som hopphäst!

hennes far & mor är; e;Melmac u; White strings
Bilder; Min Mayenne <3

73724504583713ecc0cf29122daf284e_480_640.jpg

bcdc14ae377693e089b86668026c43ff_640_480.jpg

5339e9e95ba6b18c0d2c8a3d3287c0ef_640_480.jpg

b8d7fd064d9284f6e49d749b6678497c_640_480.jpg

dc06e6fa02a616fa2944e4c4c9c54011_351_640.jpg

e5625344d773cb5fc22c984412e3982f_560_640.jpg

Vad fin hon är:) Riktigt sött huvud. Hur är hon att rida? Hur länge har du haft henne?

Tack! :)
Jag har nyss köpt Mayenne och har bara haft hon ca 2veckor, jag har bara hunnit tagna lugna ridturer med hon än förutom på provridningen då jag mer pröva hon. Men hon är jätte fin och hon kommer bli super fin då hon är jhelt färdig utbildad :)

sätt på ett täcke då?

alfa... säger bara hippo alfa.. det är typ guds gåva till oss med svårfödda hästar ;)

det man ska tänka på med hippo alfa är att det innehåller havre. Inte alla som är lyckade på det - bara en liten inflik.

Lusern!

TS:
I min erfarenhet blir det ofta bättre. det tar tid för kroppen att stabilisera sig och anpassa sig till nytt arbete och förhållanden.
Tappskor har ofta att göra med balans också - när de musklar sig och breddar sig och blir mer balanserade, parat med en duktig hovslagare som förstår och kan bedöma situationen, blir det ofta bättre.

hade tappskor första halvåret på min typ 2 i veckan - OFTA. En del av dessa skedde under ridning dessutom inte bara i hagen. Numera har han i princip aldrig tappskor och aldrig de senaste 4 åren av 5 jag haft honom tappsko under ridning. Kan ha lossat ngra sömmar ngn enstaka gång in från hagen som man får byta, men som sagt ytterst sällan tappsko.

jag har inte haft hullproblem på min som är lättfödd av naturen och inte gått löp, men har kompisar med löphästar och de har varit mkt svårfödda första åren för att sen stabilisera sig.

var noga och lägg satsning på analyserad foderstat för att snabbt få grepp om behoven, och kunna ha en konkret grund att bygga från utifrån vad hästen verkar behöva och funka på.

Senast ändrad:

Testa Lympos foder! Tillverkaren har FLERA års erfarenhet av just foder till fullblod.

Mvh Lena

det man ska tänka på med hippo alfa är att det innehåller havre. Inte alla som är lyckade på det - bara en liten inflik.

haha, du, jag läste det för typ 1 vecka sen. bara garvade och ringde min kompis, det är typ 20% havre :rofl:
båda vi fodrade det på betet för att blanda i mineraler + fibergi (stödfodrade)... Hon har havrefri müssli till sin... dagens skämt typ ;)

Dock kan jag säga att min reagerar inte på det. Hon tål inte ren havre i större mängder (gick av maten i vintras, ont i magen).
Fibergi och alfa funkar dock! (vet att fibergi är massa havre också, men som sagt, det funkar).

Jag har/haft 3 som kommit direkt från banan, i olika skick. Det som fungerat bäst på samtligt "hullmässigt" är solklart SOJAPELLETS. Och inga jättemängder, 2 dl (+vatten) om dagen, en säck (20-25 kg?) går på under 200,- så inte är det dyrt heller.
De två som haft dåliga hovar har blivit bättre, eller bra, av HOOFAID, men det har tagit tid eftersom hoven måste växa ut innan det märks.

Ang grovfodret, hur ger ni?
Tex lägger in 10 kg, han äter 5?

har ett halvblodsto på 28 år, å hon är sååå pigg, frisk och glad :banana:tack o lov för det!:bow:men som de flesta andra äldre hästarna så e hon väääldigt svårfödd...
så därför undrar jag var man kan hitta sojapellets??+:confused:

Jag köpte det hos min lokala foderhandlare, tror att det är Svenska Foder som saluför, kan kolla när jag kommer hem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka