från galopp till distans

M

mmm

Hej!
Har sett att det är många som använder f.d galopphästar till distans.
Vad tycker ni är det viktigaste när man "ställer" om dom? Vikterna måste ju vara en stor skillnad?

Hur tycker ni man ska gå tillväga?

Sv: från galopp till distans

Fäste inte så stor vikt vid vikterna, det är mest på löpen som vikten är låg. Min galoppör tränades av normalviktiga människor med vanlig sadel till stor del. Så han hade en stark och bra rygg. Mitt omställningsarbete gick mer ut på att coola ner honom mentalt. Från kort och snabbt till långt och långsamt. Vi travade helt enkelt ut, turer som blev längre och längre i lugn tempo, i fri form och i olika miljöer. Galoppen tog jag endast när han kändes mentalt stabil. Men som med allt annat är det nog väldigt olika dels från individ till individ och dels hur galopptränaren jobbat.

Behöver du ställa om till högre vikter, tycker jag att du lägger fokus på skritten och tiden du är ute. Skritta mycket i skogen, stock och sten etc. Sen börjar du klättra och lägger in kortare dressyrpass med fokus på ryggmuskulatur, överlinje. Max 30 min dressyr och värm upp ordentligt.

Liknande trådar

Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
879
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Äpplet.
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 413
Senast: Acto
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka