FrÅn Foder Till Bete

Rotterö

Trådstartare
Hur viktigt är det att de få äta inn sig på lite gräs innan betet.
Jag har en 2 åring halvblod . Han åker på bete på lördag.
jag har inte haft någon tillgång till gräs att beta nu.
Klarar han av att komma ut på bete nu. Gräset är ju inte så kraftigt nu.

Av vänjning med foder. Jag har trappat ner nu under 2 veckor.
Nu äter han bara hösilage och lite lite lusern hackmineraler mm
Vad är bäst att tänka på ?? :confused: :confused:
 
Sv: FrÅn Foder Till Bete

hejsan! vi har tillgång till gräs i alla våra hagar :banana: , så där blir övergången inga problem. det finns ingen möjlighet att låta honom beta en stund varje dag i någon gräskant el dyl? som du säger finns det ju inte så mycket gräs nu, men det är ju desto näringsrikare... vilket brukar kunna resultera i bla proteintjocka ben på våra hästar. hur ser betet ut dit han ska och kommer de ha tillgång till hö/hösilage där?
 
Sv: FrÅn Foder Till Bete

Gräset är MYCKET näringsrikt just nu. Gräs lär det väl finnas utanför hagarna? Jag går och betar för hand och/eller slår med lie, trots att vi har rätt ok uppväxt av gräs i vinterhagen (bautastor). Skulle inte släppa från vinterfoderstat direkt på gräs, fång, kolik eller annat obehag i magen är det inte värt att riskera.
 
Sv: FrÅn Foder Till Bete

Han skall till en stor ö med gräs bete natur bete.
Problemet är nu att vi har vrävt upp hela vår tomt.
Drenering i hagar mm. Ser ut som en bygg arbetsplats.
Han är inte lätt att gå med nu heller.
Kan inte gå ut på vägen med honom nu.
Får se hur jag löser detta.
 
Sv: FrÅn Foder Till Bete

Om du inte kan gå ut med honom så kan du väl ploka/slå lite gräs som du själv ger honom i boxen/hagen. Det brukar jag göra om jag inte hinner beta min häst. Annars försöker jag beta honom lite varje dag så att magen får vänja sig lite innan betet.
 
Sv: FrÅn Foder Till Bete

Om jag inte misstar mig helt så har jag för mig att gräset är väldigt näringsrikt så här i början? Så jag skulle nog vara lite försiktig med att bara släppa ut på bete sådär utan invänjning.

Mitt tips är att ta med hästen ut på promenad så att den får beta, det gjorde jag med min häst. Ganska mysigt faktiskt! :)
 
Sv: FrÅn Foder Till Bete

Jag har hört att betet är bäst runt midsommar.

Hade det inte varit för att han är så stegrig och jobbig just nu så.
<sedan vill jag inte gå på vägen med honom när han är så jobbig. Hingstig .

jag repade gräs och la i boxen nu i kväll. Det blir nog bra att göra så också.
 
Sv: FrÅn Foder Till Bete

Jag är ute en halvtimme varje dag med min ettåriga hingst som ska ut på bete till Pingst. Sen har jag dragit ner mycket stegvis på kraftfodret.
 
Sv: FrÅn Foder Till Bete

Visst går det lika bra att repa gräs! Men det tar lång tid och är jobbigt, en liten trädgårdslie är en MKT bra investering!

Ju kortare gräs destå mer näring i varje strå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
489
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 152
Senast: Habina
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp