Från box till lösdrift

Habina

Trådstartare
Jag känner att jag behöver bolla med personer som har erfarenhet av boxvila.

Min valack har stått på box i drygt fem veckor, men fick klartecken igår av veterinären att gå ut i hage. För att inte riskera för mkt, så skulle jag börja med att ha honom ute dagtid (12 h) i en mindre del av lösdriften. Däremot har jag inte fått några råd kring hur jag gör sedan.

Min lösdrift är typ som ett U, med ligghall i högra övre delen, vatten i botten och foder i vänstra övre delen. Den är väldigt kuperad, men hyfsat plan på högra sidan. Idag har han varit i högra delen, då jag sett till att fodra där.

Eftersom han kommer att skos bak om några dagar, så tänker jag fortsätta fodra vid ligghallen tills dess.

Men hur skulle ni lägga upp invänjningen sedan? :)

Nu tänker jag att det beror på vilken skada/sjukdom som varit orsak till boxvilan? Riskerar det att gå upp eller förvärras av rörelse?
När jag har släppt ut mina skadade hästar på lösdriften har det jag tagit mest hänsyn till varit hur flocken i lösdriften sett ut. Ofta har jag börjat med att bara släppa med en annan häst. Undvikit att släppa ihop unghästar och istället hållit den skadade hästen med en av de äldre/kompis, för att minimera risken för bråk och lek. Oftast blir det mer spring och rörelse i flocken än jag har trott, efter att en skadad häst ibland bara varit bort någon vecka tex..
Det är alltså just hopsläpp med de andra hästarna jag brukar tänka på att göra försiktigt, en och en åt gången. I en väl fungerande flock som tar det lugnt brukar en konvalescent många gånger röra sig mindre, än vad de gjort när jag stängt in den ensam i en mindre sjukhage.

Nu tänker jag att det beror på vilken skada/sjukdom som varit orsak till boxvilan? Riskerar det att gå upp eller förvärras av rörelse?
När jag har släppt ut mina skadade hästar på lösdriften har det jag tagit mest hänsyn till varit hur flocken i lösdriften sett ut. Ofta har jag börjat med att bara släppa med en annan häst. Undvikit att släppa ihop unghästar och istället hållit den skadade hästen med en av de äldre/kompis, för att minimera risken för bråk och lek. Oftast blir det mer spring och rörelse i flocken än jag har trott, efter att en skadad häst ibland bara varit bort någon vecka tex..
Det är alltså just hopsläpp med de andra hästarna jag brukar tänka på att göra försiktigt, en och en åt gången. I en väl fungerande flock som tar det lugnt brukar en konvalescent många gånger röra sig mindre, än vad de gjort när jag stängt in den ensam i en mindre sjukhage.

Det är en sårskada, men minimal risk att det går upp. Ihopsläpp med hela flocken är redan gjord, finns inga alternativa hagar. ;)

Vad för hastig ändring är det om hästen fått ok att gå ute i vanlig hage 12 timmar jmf med 12 timmar till ? :confused: Jag förstår som sagt inte riktigt vad du isåfall oroar dig för ?

Skillnaden som veterinären nämnde var att musklerna inte fick vila, eftersom hästen då hela tiden skulle röra på sig.

Skillnaden som veterinären nämnde var att musklerna inte fick vila, eftersom hästen då hela tiden skulle röra på sig.

Men bara för att hästen går på lösdrift betyder det ju inte att dom rör sig konstant.. Kanske har du missuppfattat veterinären lite?

Men dina knatar väl inte heller 24h nonstop?

Jag skulle släppa ut helt och hållet men inte lägga på något annat arbete på någon vecka.

Men dina knatar väl inte heller 24h nonstop?

Jag skulle släppa ut helt och hållet men inte lägga på något annat arbete på någon vecka.

Han är ute sedan några dagar. :) De rör sig rätt mkt, men det går att styra helt ok med extra foder.

Däremot har han passande nog vintervila, så den fortlöper.

Nä, det var veterinären som ville att han skulle vara halva dygnet på box i början, för att vila.

Ja fast du skrev att veterinären sagt att "musklerna inte fick vila, eftersom hästen då hela tiden skulle röra på sig" om den gick på lösdrift 24 timmar istället för 12, om jag förstod det rätt. Jag menar att även fast hästen går på lösdrift rör den inte sig konstant dygnets alla timmar utan står still väldigt mycket också. Lika som att ha hästen på box inte betyder att hästen automatiskt inte rör sig något

Ja fast du skrev att veterinären sagt att "musklerna inte fick vila, eftersom hästen då hela tiden skulle röra på sig" om den gick på lösdrift 24 timmar istället för 12, om jag förstod det rätt. Jag menar att även fast hästen går på lösdrift rör den inte sig konstant dygnets alla timmar utan står still väldigt mycket också. Lika som att ha hästen på box inte betyder att hästen automatiskt inte rör sig något

Ja, jag återger bara vad veterinären sa. Förmodligen tänkte han att det iaf är mer stillastående för hästen på box än på lösdrift. För så är det ju. Hursomhelst så är hästen nöjd ute iaf och såret fortsätter att se bra ut. :)

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 012
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 506
Senast: Angel
·
Foder & Strö Jag har en beräknad foderstat åt min häst som har fungerat bra när han har stått installad på box nattetid. Han har då vistats i hage ca...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: Jojo
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 568
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!