Från AB - C

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bussig
  • Startdatum Startdatum
B

bussig

Då det har blivit nya regler för hingstar så har jag blivit lite nervös för att man väljer en hingst som ligger i riskzonen att falla ner(Tex fr AB, B till C . Kan man kolla någon sida för att se avkommestatistik på hingstar.

Sv: Från AB - C

är han ung så har han inte hunnit få så många avkommor bedömda som krävs för att komma med på listan

Vem är den utvalde?*nyfiken* ;)

Tycker också att det känns osäkert att välja hingst! Valde Dardel till mitt första föl, fick nu veta att Dardel tyvärr nu sänkts.
Har varit intresserad av en hingst som verkar med naturlig betäckning och helst i Uppsalaområdet. Tittade förra året på Artist, Arrlik och Alpen Corrado. Jag valde Artist till mitt sto och det verkade ju vara en enorm tur för de övriga två har tydligen också sänkts vad jag förstått. Är väl kanske bara en tidsfråga tills även Artist sänks.

Vill man vara på den säkra sidan skall man nog välja en "modehingst"....

Det stämmer att Arrlik och Alpen Corrado sänkts.

Tror dock inte att risken för att Artist skulle sänkas är stor, han har ju framgångsrika avkommor till skillnad från Arrlik och Alpen Corrado. Fast man vet ju aldrig, Marino var väl över 20 när de tog ifrån honom hans A och sänkte det till ett C...

Han är född -90. Kan han redan vara sänkt. Jag får nog titta efter ny hingst. Känns lite osäkert hur det blir med avkomman sedan.

Jag uppger inget namn pga att det kan bli galet då. Ska kolla med asvh om denna hingst.

Jag kan lova att de flesta som var nyfikna, redan har begränsat hingstarna födda -90 till några få. Speciellt de som inte syns till i listorna... ;)

Om hingsten du tänker på, matchar ditt sto väl, så ser jag ingen grund till att du skall vara så tveksam?

Som Görel sa, så är det många, som den vägen vandrar, när det gäller värdebokstav.
Om du kikar på statisktiken som du fick rekommenderat, så hittar du många hingstar som är med i statistiken, som är ur avel, eller sänkta. Huvudsaken är att du har en plan! Jag är inte rädd för att inte använda hingstar som inte betäcker så mycket, bara den passar mitt sto och jag tror på kombinationen. Har själv använt både "doldisar" och "världsstjärnor". Och är mycket nöjd med alla...

En bra individ, kommer alltid i rätta händer!

Lycka till!

Iowa och Lanskoy är dom jag hittar i hingstkatalogen som är födda 1990 och inte kommit med i avkommestatistiken :angel:

Lanskoy (en av mina älsklingar :love: ) betäckte bara en säsong i Sverige innan han exporterades.

Iowa sattes i aveln som nioåring och har därför inte hunnit komma med i statistiken.

Jag hade fel. Han är född -88. Ringde asvh och kollade. Dom sa att hingsten inte har fått ihop minst 15 visade avkommor. Så då finns han inte med i statistiken.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 111
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat