framtung i hoppning

hast_galen

Trådstartare
Hej! jag håller på att hoppa in men 5åriga halvblods valack, men vi har lite problem, han blir då tung i hoppningen, man får sitta enda fram till hindret och rida. Sen i språget blir han tung och typ dyker efter hindret vilket jag att jag kommer i obalans och de blir inte bra försöker var i balans hela tiden men är inte det lättaste,
Vad kan jag göra som ryttare för att inte få han att dyka efter hindera? finns det några super bra övningar? och hur ska jag som ryttare sitta?

Hästen när mycket löshoppade, och riden över bommar och börjad hoppad med ryttar på ryggen ca 10-15gånger, vi har precis börjat träna för tränare en gång i veckan i hoppning,

Någon som har någon bra idé?

Sv: framtung i hoppning

hur menar du tung? tung i handen? seg och tung-galopperad? på bogarna?

Upp och stå i lätt sits och känn att du kan variera tempo och form. Hästen ska svara för en lätt skänkel och gå fram i ett friskt tempo. Öva på grundridningen så att du kan påverka honom även när du står i lätt sits. Sedan kommer du säkert få bra hjälp på hoppträningen. Tycker också att det räcker gott om du hoppar en gång i veckan till att börja med.

Han svarar bra för skänkelen och vi har ett bra tempo tycker jag, och det går bra att länge och korta, men det är i srpånget upp känns det som han blir tung inte i handen utan bara jobbigt att ta ta sig upp, och i landning så dyker han, och blir som en sten över hindret eller hur jag ska förklara, även lite p bogarna, Eller gör han så för han är så orutinerad? :crazy:

Tycker att det låter som att han inte är tillräckligt stark, han kanske behöver hoppas mycket lägre hinder ett tag för att bygga upp sig och hitta teknik och balans.

En del hästar är såna, det är något man får försöka förbättra med träning, men lite får man kanske leva med det också. Ofta blir det bättre när de är starkare i galoppen och orkar galoppera lite mer i uppförsbacke, så att säga. Kan du har en kort, energisk galopp där hästen orkar balansera sig själv och inte bli tung/stark i handen, så har du bättre förutsättningar att hoppa i balans också. Så mer jobb med galoppen, mycket fattningar, tempoväxlingar etc så att hästen blir starkare bak och lär sig balansera sig bättre.

Och sen såklart att du inte rider an med hästen i framåtnedåtläge, utan upp med huvudet och hjälp hästen att komma upp med framdelen redan i anridningen.

okey, mer galopp jobb då, men tycker vi har jobbat hela vinten med det men för köra lite till,
Jag rider honom ganska uppåt, då han blir ganska pigg och framåt på hindrena. och vi hoppar ganska lågt max 60cm,
:)
det är väl bara att jobba på vidare med hoppningen ;)

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
181
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 074
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA