Sv: Framtung häst
Men det är så svårt att tipsa generellt, eftersom det är helheten som ska bli bra och vad som behövs för att få bättre helhet är så himla olika från ekipage till ekipage. Övningarna är ju oftast till för att förbättra en eller ett par pusselbitar i taget - inte som en mirakelkur som får alla hästar i form!
En övning som funkade rätt bra för mig var att trava serpentiner och rida svag öppna ett par steg i böjarna på bågarna, däremellan rida böjt i bågarna men rakrikta ett par steg vid meddellinjen innan man ställer och böjer om till nästa båge och börjar om på samma sätt. Att det funkade bra för oss tror jag var kombinationen av att ändra böjning ofta (och bara öppnorna är ju samlande i sig) och att det kräver bra balans om man rider ganska små bågar i trav, samling ger balans och vice versa. Vi använde alltså många och små bågar.
Det är en av de övningar som har hjälpt mig, men för en del blir det överkurs, för en del kommer det inte åt det man behöver öva på, alla hästar och ryttare fungerar inte likadant osv.
Alla rörelser och övningar som är samlande hjälper till att få bort bogfriheten - om de kan utföras på ett bra sätt (träna galoppiruetter t ex lär ju vara överkurs!
) och att man har förstått övningen/rörelsen.
Bakdelsvändningar är samlande, framdelsvändningar eller skänkelvikningar kan vara en bra början för att lösgöra hästen, övergångar är samlande, halvhalter är samlande, galoppfattningar, öppna och sluta m.m.
Är hästen märkbart bogtung kan man behöva träna en del lösgörande samtidigt, eller t o m behöva kolla upp att sadeln inte ligger och låser/trycker, kolla upp att hästen är fräsch i kroppen så hästen får förutsättningar till att göra det vi ber om.