Framtidens dressyr!

Så här ska dressyr se ut och utövas! Utan hjälpmedel! Så vackert.

Jag tycker att det är kul med folk som visar att man inte måste sitta med tygeln spänd som en stålfjäder hela tiden när man rider, men det är ju inte direkt toppkvalitet på arbetet som visas. Framför allt briser samlingen, och ryttaren har inget att länga ut överlinjen med så det blir inte särskilt ergonomisk ridning.

Jag tycker att det som visas på filmen är en bra tankeställare, men den är inte något bevis på att det går att träna en häst till GP utan huvudlag som många vill ha det till.

För mig är dressyr just kvalitativ ridning, dvs kvalitet i övningarna/rörelserna. Här är det visserligen mycket bättre än det brukar vara.
Men det brister lite i formgivningen och därav i samlingen.

Jag rider själv en del i halsring eller helt utan. Eller i grimma och grimskaft. Jag gör det för att jag tycker det är roligt och hästarna inte tar skada av det.
Men dressyren kan man använda till att hjälpa dem så mkt mer. Just IOM förmågan att formge som man får genom korrekt använt bett.
Så jag är inte emot ridningen i sig i klippet. Men för mig är det inte dressyr. Det har för trubbigt verktyg att kunna hjälpa hästen snabbt med.

Kul för folk som inte är vana vid det att se dock.

Jag har absolut ingen aning hur man ska se vad som är kvalite eller inte men jag blev impad av videon och kollade lite nyfiket på youtube. Då hittade jag en annan video på samma par men då använder hon tyglar fast bettlöst:
Blev lite nyfiken, är de bättre på den här videon än den första i den här tråden?

Det första jag spontant tänker på med den nya filmen är att i den gör hon galoppsax. Det gör hon inte i den första filmen, där är det knappt ens sluta som visas. Jag tänker spontant att det kanske inte "går" att göra galoppsax utan tydligare kontakt med hästen dvs någon form av tygel?? Vad tror ni?

Kul att se ekipaget utan slowmotion, då ser man tydligare hur det egentligen ser ut.

Jag har absolut ingen aning hur man ska se vad som är kvalite eller inte men jag blev impad av videon och kollade lite nyfiket på youtube. Då hittade jag en annan video på samma par men då använder hon tyglar fast bettlöst:
Blev lite nyfiken, är de bättre på den här videon än den första i den här tråden?

Det är en jättefin häst och skicklig ryttare. På en redan väl utbildad häst som den här går det ju att rida utan bett om det är då och då och hästen i övrigt rids med bett. Om den bara reds utan bett en längre tid skulle den tappa mer och mer för att det inte går att kommunicera på samma sätt utan. Det syns redan på denna filmen att det blir svårare med den riktigt fina kommunikationen för rörelser på den nivån, tycker jag. Om den enbart reds så skulle den troligen rinna iväg mer och mer, bli osäker på hjälperna och tappa kvalitet ganska fort.

Gud så trendigt det är helt plötsligt att rida utan träns och sadel. Alltså det här ekipaget är jättefint, men denna form av ridning är verkligen inte framtidens dressyr. Det skulle aldrig funka, detta gör de hemma utan skrikande publik, blixtrande kameror och utan domare som faktiskt bedömer detta.
Dessutom kan detta bli en farlig trend för de som inte är kunniga nog som ger sig på det här. Har sett massor med Youtube-klipp bl.a. en där ponnyn sticker med ryttaren och bara fortsätter hoppa mellan fälten. Det gick bra i slutet men gud så oansvariga vissa blir med trender som denna.

Jag tycker filmen, förutom att den fick mig att överväga att bara ge upp och börja med marsvin istället (eftersom jag inte ens MED sadel kan sitta sådär..), är en trevlig inspiration. Att ta med sig upp på hästen, oavsett nivå, och ha i bakhuvudet. Att när/om man måste ta i, rida på kraft, så är man påväg åt fel håll. Eftersom det ska gå utan egentligen.

Dvs ha det som en morot, och en grundtanke. Sen kan man ju rida med hur mycket eller lite utrustning man nu vill.

Att ta med sig upp på hästen, oavsett nivå, och ha i bakhuvudet. Att när/om man måste ta i, rida på kraft, så är man påväg åt fel håll. Eftersom det ska gå utan egentligen.

Dvs ha det som en morot, och en grundtanke. Sen kan man ju rida med hur mycket eller lite utrustning man nu vill.

Bra skrivet! Jag tycker att man gärna kan ställa sig frågan "vad skulle hända om någon knipsade av tygeln" när man rider. Ofta!

Bra skrivet! Jag tycker att man gärna kan ställa sig frågan "vad skulle hända om någon knipsade av tygeln" när man rider. Ofta!

Ja eller faktiskt ta en situation som kan hända- vad gör jag när tygeln faktist går av?? I mitt fall misstänker jag att pållan stannar snällt (och passar på att hitta gräs att äta), men helt säker kan man ju aldrig vara :-)

/Lavinia, rider oftast bettlöst, men aldrig helt utan huvudlag- mest för att de jag möter ska känna sig tryggare.

Intressant det där med om tygeln går av. Spontant och i en normalsituation så treåringen skulle stanna direkt för rösten. Åttaåringen - ja där beror det på i vilket läge. Under lugna omständigheter skulle han stanna för rösten. Men skulle tygeln gå av i galoppbacken när han ligger på skulle jag nog få galoppa en stund först ;) Går den av när vi är oense om riktning skulle jag få finna mig i att vi går åt "fel håll" osv. Om jag ryter i tror jag att jag får omedelbart stopp oavsett läge även på honom - men då skulle jag behöva ryta.

Ha ha, ni tolkade frågan väldigt bokstavligt! Jag tänkte mer hypotetiskt, ungefär som den klassiska sitsfrågan (Vad skulle hända om hästen försvann under mig, skulle jag landa på fötterna = lodrät sits, eller på rumpan = stolsits?).

Jag tänker mer om hästen skulle öka eller tippa framlänges om tygeln skulle försvinna. Det kan man ju testa också genom att snabbt ge glapp på tygeln (om man ger glapp långsamt ska ju hästen följa med framåt med nosen).

Fast man får ju en del svar om man tänker bokstavligt med :) trillar hästen framåt bär du den i handen, kan du inte stanna rider du den bara med handen osv osv.

(Vad skulle hända om hästen försvann under mig, skulle jag landa på fötterna = lodrät sits, eller på rumpan = stolsits?).

Och hur 17 sitter man när man envisas med att hamna på antingen höften eller handlederna när hästen försvinner?? :-)

/Lavinia, som iaf åker av snabbt eftersom hon sällan rider med sadel.

Och hur 17 sitter man när man envisas med att hamna på antingen höften eller handlederna när hästen försvinner?? :-)

/Lavinia, som iaf åker av snabbt eftersom hon sällan rider med sadel.

Tror inte frågan var ställd som att man skulle trilla av hästen utan snarare att hästen helt enkelt skulle försvinna, gå upp i rök:). Alltså rent hypotetiskt :D

Samma film var ju uppe i den andra tråden. Det ser trevligt ut, och det är roligt att hon är avslappnad med sin häst. :)

Men det är inte så märkvärdigt att ta av tränset på en välskolad äldre häst, i hästens lugna hemmamiljö. Jag rider utan huvudlag på min ibland, inhägnat - han pinnar på snällt i alla gångarter, flyttar lite sidvärts, länger och kortar. Men inte blir det samma arbete som med träns.

Däremot är det väldigt nyttigt för ryttaren att rida utan tyglar ibland. För att renodla sin hjälpgivning och bli mer kroppsmedveten. Sitter du gärna och fipplar med tygeln, så ta bort den då. Gör om, gör rätt.

Ja det kanske var lite överdrivet men jag gillar videon och jag tycker alldeles för många har en övertro på sin egen kapacitet men framför allt på alla hjälpmedel människor tar till när de inte får hästen att gå "som de tycker". När man börjar lyssna på hur den hästen kan gå och vill gå så kommer man längre men vi människor har en förkärlek för att "dra ihop" och mer eller mindre tvinga till oss det vi tycker passar.

Många hästar är väldigt stressade över att ryttare ger så dubbla budskap. kom d inte en forskning från SLU på det för något år sedan om stressade dressyrhästar?

Jag gillar denna mannen:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrens framtid diskuterades när ryttare, tränare och representanter från flera länder samlades vid ett möte som FEI kallat till på...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
357
Senast: Cactus
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
591
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyr och teknik har redan avgjorts. Nu ska allt avgöras i speedmomentet, utövarna ska avverka en bana med olika hinder och uppgifter.
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama