Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte bristen på olja som kommer starta ett nytt världskrig. Det är bristen av dricksvatten som kommer ligga till grund för krig.
Bristen av rent dricksvatten är ett mycket större problem än vad vi någonsin kan föreställa oss...
Man letar redan fossilt vatten i flera delar av världen.
Jag menar inte att bagatellisera frågan om dricksvatten, den är naturligtvis enormt viktig. Utan vatten lever inget. Men även vattenreningstekniken måste kunna utvecklas? Och själva vattnet förbrukas ju inte.
Jag vet inte om jag skulle vilja detta, med tanke på privacy-skäl i kombination med säkerhet.Men hologram/scanna av kroppar tror jag kommer underlätta för internethandeln helt enormt. Scanna sin kropp, prova kläder online.
Det finns hur mycket vatten som helst i haven.
Och det vattnet renas/avsaltas med solkraft redan idag. I liten skala. Och i större skala.
Lerkruka
Jag vet inte om jag skulle vilja detta, med tanke på privacy-skäl i kombination med säkerhet.
Scanna sin kropp på Internet = posta egna nakenbilder på Instagram.
Yes. Det var därför att jag sade hur *jag* tänkte göra.Nä men du vet ju hur folk är . Dom lägger redan upp nakenbilder överallt. Och bryr sig inte ett dyft om att skydda sitt privatliv.
Så blir det nog.Ah, ser nu en helt ny marknad för inscannade kroppar. Sexforumen skaffar sig virtual reality sex-rum.
Med respekt för att jag förmodligen har fel... vatten förbrukas väl inte? Det används, renas, går ut i kretsloppet, används igen..?
Eller menar du att uppvärmningen betyder att vattenmängden som sådan minskar?
Se Migos svar - Att vattnet renas är en sanning med modifikation...
När grundvattennivåerna sjunker är det svårt att borra efter vatten. Bara för att man borrar betyder inte att du får tag på bra vatten. I den trakten jag bor (gammal sjöbotten) får man upp sumpgas när man borrar efter vatten.
Även om man kan rena havsvatten osv med olika metoder - så ska vattnet transporteras, det ska finnas en fungerande infrastruktur och framför allt kommer det KOSTA att få fram vatten. Och det kommer kosta mycket pengar...
Örebro kommun håller på och projekterar en stor vattenledning från Vättern - ett projekt i samarbete med flera olika kommuner. Planen är att vattenledningen ska försörja hela Mälardalen också. Vi har ändå förutsättningar och pengar för att bygga något liknande. Men i andra länder (läs diktaturer) är detta sortens bygge och samarbete ingen självklarhet alls.
/Lizzie
Vatten eller rättare sagt tillgång till vatten är/kommer att vara en av de största o mest svårlösta konflikthärdar i världen. Turkiets kontroll av de vattendrag som förser eufrat o tigris med vatten bestrids ju av länderna kring halvmånen..bara som ett exempel...3D-printtekniken i hemmaform tror jag personligen bara kommer att finnas till för hobbyentusiasten för att göra leksaker. Det är inte alls den revolution som en del påstår, i mitt tycke...
* Kina och Indien kommer att gradvis mer och mer sätta agendan i världsordningen allteftersom ett högbelånat och pantsatt USA och EU hamnar i mer och mer skymundan.Instämmer, det är nog risk för det
* EU är en framtid vi inte kan vara utan, då riskerar vi att Europa faller samman i de problem som inträffat för många decennier sedan. Samtidigt finns det en gräns för federalismen, som också skapar konflikter i ett ojämlikt Europa.Instämmer
* När det gäller prylar - tror jag och hoppas på en gradvis omställning från ägande till nyttjande. Dvs det viktiga är inte att äga en pryl, utan att säkerställa behovet av att använda den. Det låter kanske klyschigt, men i den meningen finns en enorm potential att klara en allt högre befolkningstäthet under ordnade former.Nja behovet är en sak, att kunna finansiera det hela är en annan
* Vatten kommer att bli en stor fråga i vissa regioner - samtidigt finns tekniken på plats att lösa frågan - så det är inte en utmaning i ingenjörsmening utan handlar mer om ekonomi och religiösa pisskonflikter.