Framtiden: vad tror du om den?

Sv: Framtiden: vad tror du om den?

Någon form av katastrof drabbar mänskligheten och större delen dör ut. Kvarvarande människor saknar all form av negativa egenskaper och lever vidare i djupaste ödmjukhet och tacksamhet; i fullständig harmoni med varandra, djuren och naturen.

Det är inte bristen på olja som kommer starta ett nytt världskrig. Det är bristen av dricksvatten som kommer ligga till grund för krig.

Bristen av rent dricksvatten är ett mycket större problem än vad vi någonsin kan föreställa oss...

Med respekt för att jag förmodligen har fel... vatten förbrukas väl inte? Det används, renas, går ut i kretsloppet, används igen..?
Eller menar du att uppvärmningen betyder att vattenmängden som sådan minskar?

"renas" är inte helt sant. Vi släpper ut massor i vattnet som vi inte kan rena bort.

Dessutom hotas färskvattenkällorna av den stigande havsnivån. Man letar redan fossilt vatten i flera delar av världen.

Man letar redan fossilt vatten i flera delar av världen.

Och hittar, enligt vad jag har hört. Det finns tydligen en enorm vattenreservoar någonstans under Kenya.

Jag menar inte att bagatellisera frågan om dricksvatten, den är naturligtvis enormt viktig. Utan vatten lever inget. Men även vattenreningstekniken måste kunna utvecklas? Och själva vattnet förbrukas ju inte.

Jag tror att vi i framtiden kommer att äga mindre prylar, dock kommer inte vår konsumtion att minska utan jag tror på ett utökat leasing/retursystem. Vi pantar helt enkelt exempelvis vår mobiltelefon när den gått sönder eller när vi köpt en ny- Den gamla går in i en cirkel av återbruk eller återvinning.

Klonliknande robotar kommer befolka jorden och bli den nya människan. Vi kan transportera våra kroppar till olika delar på mindre än 5 sec.

Alternativt har vi redan sprängt planeten. Självmordsbombare i större skala -läs atombombsformat kommer bli vardagsmat. De som är tillräckligt rika kommer fly/flytta till en annan planet med liknande vegetation som här. Dvs innan vi hunnit förstöra allt.

Ibland tänker jag hur det varit om vi fått prova leva som de gjorde förr, lååångt tillbaka. Skojade med min sambo och undrade hur han skulle känna för att byta ut bilen med sportknappen mot en häst..:rofl: Japp så dålig humor har jag :o

Med tanke på i hur snabb takt allt utvecklas vågar man knappt tänka på vad som hänt om si sådär 20-25 år..vad som helst typ?! Av någon anledning är jag helt säker på att vi kommer få prylar som underlättar och minimerar vårt arbete i vardagen massor men att vi ändå är ännu mer stressade och miljön ännu mer hotad..känns skrämmande att tänka på miljön..

Jag menar inte att bagatellisera frågan om dricksvatten, den är naturligtvis enormt viktig. Utan vatten lever inget. Men även vattenreningstekniken måste kunna utvecklas? Och själva vattnet förbrukas ju inte.

Det finns hur mycket vatten som helst i haven.
Och det vattnet renas/avsaltas med solkraft redan idag. I liten skala. Och i större skala.
Lerkruka

Men hologram/scanna av kroppar tror jag kommer underlätta för internethandeln helt enormt. Scanna sin kropp, prova kläder online.
Jag vet inte om jag skulle vilja detta, med tanke på privacy-skäl i kombination med säkerhet.
Scanna sin kropp på Internet = posta egna nakenbilder på Instagram.

Det får mig att tänka på ytterligare en sak.
Verklighetstrogna animationer av människor. Alltså så verklighetstrogna så att man inte längre kan se skillnad på animation eller verklighet. Det öppnar ju för en del intressanta saker.
Animera en artist, eller ett musikband.
Varför inte återuppväcka/animera någon död artist.
Eller spela in en uppföljare till någon film, där skådespelaren inte längre lever. Behövs dyra skådespelare, när man kan animera dem istället och få dem att göra som man vill?

Kan man lita på att det man ser på TV'n/filmen/videoövervakningen är verkligt eller animerat/manipulerat?

Det finns hur mycket vatten som helst i haven.
Och det vattnet renas/avsaltas med solkraft redan idag. I liten skala. Och i större skala.
Lerkruka

Klumpar man ihop allt vårt vatten så är det tydligen så här mycket/lite.
Och klotet till vänster är jupiters måne europa och dess vatten. Tydligen har den där månen mer vatten än vad vi har på vår planet. Så om vi behöver mer så får vi komma på något smart sätt att hämta därifrån :)
water-earth-versus-europa.jpg

Ja, på så sätt ser ju det ut som det bara finns en droppe vatten på jorden.
Men om du gör samma sak med jordens samlade befolkning, så får de plats på Gotland - utan att behöva trängas mer än på en ordinarie rockkonsert.

Den pixeln skulle knappt synas på din karta, och dessutom bara varit strax under 2m hög.

Medeldjupet i våra hav är runt 3730m, och eftersom havsytan är 71% av jordytan kommer havsvattnet räcka gott till de människor OCH djur OCH mycket annat, som får plats på den restrerande landytan. Och i haven.

Senast ändrad:

Jag vet inte om jag skulle vilja detta, med tanke på privacy-skäl i kombination med säkerhet.
Scanna sin kropp på Internet = posta egna nakenbilder på Instagram.

Nä men du vet ju hur folk är ;). Dom lägger redan upp nakenbilder överallt. Och bryr sig inte ett dyft om att skydda sitt privatliv.

Ah, ser nu en helt ny marknad för inscannade kroppar. Sexforumen skaffar sig virtual reality sex-rum.

Nä men du vet ju hur folk är ;). Dom lägger redan upp nakenbilder överallt. Och bryr sig inte ett dyft om att skydda sitt privatliv.
Yes. Det var därför att jag sade hur *jag* tänkte göra.

Ah, ser nu en helt ny marknad för inscannade kroppar. Sexforumen skaffar sig virtual reality sex-rum.
Så blir det nog.
Sexmarknaden är först att ta till sig ny teknik, för att göra pengar på den. Tack porrindustrin för att ni spikade det tekniskt överlägsna (not) VHS åt oss på movieboxens tid.

*kl*

Tror vi i framtiden kommer att begrava järnvägen. Ett transportsätt som är så beroende av yttre faktorer är i framtiden värdelöst. Vad vi kommer att ha istället? Jag vet inte. En tub i ett vacuumrör? Bilarna kommer också att utvecklas mycket och bli smartare och nya modeller av förnyelsebar energi kommer uppfinnas. Eller å andra sidan så avvecklas bilarna till förmån för nya transportmedel allt eftersom det kommer ny teknik. Kanske man skulle kunna teleportera sig någonstans. Det låter så overkligt nu men med tanke på all teknik som utvecklats så kanske det inte är någon omöljighet i framtiden.

Tror att vi inte kommer att ha "en" apparat per ändamål heller. Även om internet, tv och ljud finns i alla mobiltelefoner nuförtiden, så har dom flesta en tv, en ljudanläggning och en dator iallafall. Kanske framtidens mobiltelefon projicerar väldigt bra tv-bild precis överallt, har ett ljud som en hel ljudanläggning eller så växer vi ifrån mobilen.

Det är viktigt att kunna ta sig till olika platser själv och när eller hur man vill, det är det vi har bilen till. Det är också viktigt att ha med sig allt i mobiltelefonen, var man än är, ständigt uppkopplad. Tror att dessa två saker kommer att utvecklas och bli enklare i framtiden. Att ha ett chip istället för mobiltelefon så du ständigt har informationsflödet i huvudet från telefonen, facebook och vad du nu väljer att ha. Att kunna ringa någon bara genom att med en tanke "ringa" upp personen.

Tror också att det kommer att uppfinnas säkrare utrustning att använda vid t.ex rättegångar, vet inte vad för något men ett säkert sätt att genom scanning kunna avslöja om personer begått brottet eller inte.

Vad gäller identifikation så tror jag att vi kommer att få teknik som läser av fingeravtryck och scannar t.ex ögon och därigenom få olika tjänster säkrare, t.ex banker. För att spåra vidare så tror jag inte att vi kommer att ha bankkort i framtiden heller. Känns som att dom har börjat göra sitt, och om man tänker efter.. Hur omodernt är det inte att ha en liten läderväska full med plastbitar?!

:D

3D-printtekniken i hemmaform tror jag personligen bara kommer att finnas till för hobbyentusiasten för att göra leksaker. Det är inte alls den revolution som en del påstår, i mitt tycke...

* Kina och Indien kommer att gradvis mer och mer sätta agendan i världsordningen allteftersom ett högbelånat och pantsatt USA och EU hamnar i mer och mer skymundan.
* EU är en framtid vi inte kan vara utan, då riskerar vi att Europa faller samman i de problem som inträffat för många decennier sedan. Samtidigt finns det en gräns för federalismen, som också skapar konflikter i ett ojämlikt Europa.
* När det gäller prylar - tror jag och hoppas på en gradvis omställning från ägande till nyttjande. Dvs det viktiga är inte att äga en pryl, utan att säkerställa behovet av att använda den. Det låter kanske klyschigt, men i den meningen finns en enorm potential att klara en allt högre befolkningstäthet under ordnade former.
* Vatten kommer att bli en stor fråga i vissa regioner - samtidigt finns tekniken på plats att lösa frågan - så det är inte en utmaning i ingenjörsmening utan handlar mer om ekonomi och religiösa pisskonflikter.

Tror framför allt Kina som världsledare. Vi är där idag till viss del, fast de flesta inte inser det, tyvärr. Insåg de detta skulle de ändra sitt konsumtionsmönster.

Kina tillsammans med deras inmutningar i Afrika kommer att sitta på guldgruvor, i dubbel märkelse ;)

Vilket intelligent uttryck; meningen om nyttjande i stället för ägande. Superintressant formulering och tanke!

Med respekt för att jag förmodligen har fel... vatten förbrukas väl inte? Det används, renas, går ut i kretsloppet, används igen..?
Eller menar du att uppvärmningen betyder att vattenmängden som sådan minskar?

Se Migos svar - Att vattnet renas är en sanning med modifikation...

När grundvattennivåerna sjunker är det svårt att borra efter vatten. Bara för att man borrar betyder inte att du får tag på bra vatten. I den trakten jag bor (gammal sjöbotten) får man upp sumpgas när man borrar efter vatten.

Även om man kan rena havsvatten osv med olika metoder - så ska vattnet transporteras, det ska finnas en fungerande infrastruktur och framför allt kommer det KOSTA att få fram vatten. Och det kommer kosta mycket pengar...

Örebro kommun håller på och projekterar en stor vattenledning från Vättern - ett projekt i samarbete med flera olika kommuner. Planen är att vattenledningen ska försörja hela Mälardalen också. Vi har ändå förutsättningar och pengar för att bygga något liknande. Men i andra länder (läs diktaturer) är detta sortens bygge och samarbete ingen självklarhet alls.

/Lizzie

Se Migos svar - Att vattnet renas är en sanning med modifikation...

När grundvattennivåerna sjunker är det svårt att borra efter vatten. Bara för att man borrar betyder inte att du får tag på bra vatten. I den trakten jag bor (gammal sjöbotten) får man upp sumpgas när man borrar efter vatten.

Även om man kan rena havsvatten osv med olika metoder - så ska vattnet transporteras, det ska finnas en fungerande infrastruktur och framför allt kommer det KOSTA att få fram vatten. Och det kommer kosta mycket pengar...

Örebro kommun håller på och projekterar en stor vattenledning från Vättern - ett projekt i samarbete med flera olika kommuner. Planen är att vattenledningen ska försörja hela Mälardalen också. Vi har ändå förutsättningar och pengar för att bygga något liknande. Men i andra länder (läs diktaturer) är detta sortens bygge och samarbete ingen självklarhet alls.

/Lizzie

Frågan är vad de kraftbolag och göta kanalbolaget säger om det... de äger ju vattenrätten för vättern;)

Men det är ju frågan om pengar. elbolaget vet ju hur många KW man får ut per 1000 kubikmeter vatten..så det får väl Örebro betala...

3D-printtekniken i hemmaform tror jag personligen bara kommer att finnas till för hobbyentusiasten för att göra leksaker. Det är inte alls den revolution som en del påstår, i mitt tycke...

* Kina och Indien kommer att gradvis mer och mer sätta agendan i världsordningen allteftersom ett högbelånat och pantsatt USA och EU hamnar i mer och mer skymundan.Instämmer, det är nog risk för det
* EU är en framtid vi inte kan vara utan, då riskerar vi att Europa faller samman i de problem som inträffat för många decennier sedan. Samtidigt finns det en gräns för federalismen, som också skapar konflikter i ett ojämlikt Europa.Instämmer
* När det gäller prylar - tror jag och hoppas på en gradvis omställning från ägande till nyttjande. Dvs det viktiga är inte att äga en pryl, utan att säkerställa behovet av att använda den. Det låter kanske klyschigt, men i den meningen finns en enorm potential att klara en allt högre befolkningstäthet under ordnade former.Nja behovet är en sak, att kunna finansiera det hela är en annan
* Vatten kommer att bli en stor fråga i vissa regioner - samtidigt finns tekniken på plats att lösa frågan - så det är inte en utmaning i ingenjörsmening utan handlar mer om ekonomi och religiösa pisskonflikter.
Vatten eller rättare sagt tillgång till vatten är/kommer att vara en av de största o mest svårlösta konflikthärdar i världen. Turkiets kontroll av de vattendrag som förser eufrat o tigris med vatten bestrids ju av länderna kring halvmånen..bara som ett exempel...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka