Framtiden: vad tror du om den?

Sv: Framtiden: vad tror du om den?

(Med det sagt, så använder ju rätt många Google alldeles okritiskt idag... :D )

Jag tror tyvärr att folk kommer bli ännu mer okritiska eftersom man inte orkar tränga bakom och analysera det man ser. Det är för mycket information. Att utveckla ett " opartiskt" beslutsstödssystem kostar nog en del och vem skulle betala för det? Just fördumningen ser jag som en stor framtidsrisk faktiskt.

*kl*

Jag skulle gärna se förenklade betalningsmetoder. Inte bara via mobilen, utan kanske via microchp? Jag skulle inte ha något emot att ha ett RFID-chip inopererat under huden på handen eller nåt, som kan användas både som betalmedel, ID-kort/pass osv.

mvh. Hon som alltid glömmer plånboken hemma

(Jo, jag inser att det finns vissa risker med det också, men jag tror att det skulle vara väldigt praktiskt.)

Att utveckla ett " opartiskt" beslutsstödssystem kostar nog en del och vem skulle betala för det?
Men det behöver kanske inte vara gratis för att vara opartiskt. Jag vet inte hur affärsmodellen skulle se ut, men jag skulle kunna tänka mig att betala för att slippa riktad marknadsföring. Frågan är bara till vem...?
På samma sätt skulle jag kunna tänka mig att betala för att slippa reklamavbrott på tv, eller popups/banners på vissa websidor.

Du verkar tänka att det är småskalig solenergiproduktion snarare än att t ex Sudan försörjer resten av världen med solenergi? När det gäller solenergi sitter verkligen några av de fattigaste länderna på en av de största naturtillgångarna. Det skulle kunna påverka utvecklingen en hel del.

Jag tror småskaligheten av energiförsörjning kan vara lika revolutionerande som persontransporten blev när bilen kom. Det tror jag enbart är positivt för länder som just nu ligger efter oss i utveckling. Likaväl som vi redan idag försöker hjälpa genom att bygga brunnar och sponsra getter, kan vi i framtiden sponsra byar att producera sin egen el. Vilket kan ge dem möjligheter att rena sitt vatten, kyla sin mat, ta del av internet och det globala samhälle som håller på att växa fram.

Jag tror inte det blir ett tredje världskrig, jag tror att vi börjar komma så långt att det inte är lönsamt för någon stat om det skulle bli krig. Som vi konstaterade i ett inlägg högre upp, pengar styr mer än något annat på den här planeten. Kommer nog att ta mer än 20-30 år innan vi lyckas ta oss ur den fällan på något sätt.

Rolig tråd för övrigt :)

Jag tror att vätgas och bränsleceller kommer att ersätta bensin. Det är inte heller omöjligt att detta kommer att vara sättet man får el på ute i bushen. Det måste vara bättre att ha en vätgastank istället för att ha ledningar som kan förstöras av stormar.

KL.
Jag tror att hela transportsystemet kommer förändras helt.
Bilpooler kommer ta över helt och hållet, och de förarlösa fordonen som jag beställer över Internet till varje tillfälle man behöver en transport, kommer anlända med automatik från bäst belägna bilpooldepå, till dit jag nu vill bli hämtad vid avtalad tid - och sedan räknar ett gemensamt statligt transportsystem ut bästa rutt, och plockar upp andra människor och paket längs vägen (om det är ekonomiskt försvarbart) och levererar mig på leveransadressen vid rätt beräknad tid.
Naturligtvis drivs bilarna med elektricitet, som de får via induktion från stora vägarnas körbanesolceller.
---------------------
1. Försök med förarlösa bilar är lågnt gångna. Volvo kommer inom ett par år köra i stor skala i Göteborg. Andra bilföretag är lika långt framme.
2. Transportsystem som beräknar smartast rutt för ALLA försändelser används redan idag av DHL/Schenker och liknande företag.
3. Solar Roadways finns redan i fungerande experimentsiter på flera platser i världen, bl.a Holland och USA.
4. In-Road Electric Vehicle Charger patenterades 2009. En bil som körs med det systemet laddas under körning från vägen via elektromagnetisk induktion.
5. Motorvägen mellan Stockholm och Helsingborg är 60 mil, och typ 20m bred i snitt. Nu kommer jag inte ihåg om det var ett eller alla svenska kärnkraftverk som kunde ersättas med den mängd vägyta, med vår svenska solinstrålning, med samma effektivitet som en anläggning i Holland hade 2010.
Men. You do the math.

Och, lite referenser för de som tycker att detta lät alldeles för fjärran::

1. Försök med förarlösa bilar är lågnt gångna. Volvo kommer inom ett par år köra i stor skala i Göteborg. Andra bilföretag är lika långt framme.
Volvo
Volkswagen

2. Transportsystem som beräknar smartast rutt för ALLA försändelser används redan idag av DHL/Schenker och liknande företag.

3. Solar Roadways finns redan i fungerande experimentsiter på flera platser i världen, bl.a Holland och USA.
Wiki
http://inhabitat.com/the-netherlands-to-pave-roads-with-solaroad-solar-panels/

4. In-Road Electric Vehicle Charger patenterades 2009. En bil som körs med det systemet laddas under körning från vägen via elektromagnetisk induktion.
Provanläggning i UK.

5. Motorvägen mellan Stockholm och Helsingborg är 60 mil, och typ 20m bred i snitt. Nu kommer jag inte ihåg om det var ett eller alla svenska kärnkraftverk som kunde ersättas med den mängd vägyta, med vår svenska solinstrålning, med samma effektivitet som en anläggning i Holland hade 2010.
(som jag inte hittar nån info om nu.)

Jag tror småskaligheten av energiförsörjning kan vara lika revolutionerande som persontransporten blev när bilen kom. Det tror jag enbart är positivt för länder som just nu ligger efter oss i utveckling. Likaväl som vi redan idag försöker hjälpa genom att bygga brunnar och sponsra getter, kan vi i framtiden sponsra byar att producera sin egen el. Vilket kan ge dem möjligheter att rena sitt vatten, kyla sin mat, ta del av internet och det globala samhälle som håller på att växa fram.

Jag tror inte det blir ett tredje världskrig, jag tror att vi börjar komma så långt att det inte är lönsamt för någon stat om det skulle bli krig. Som vi konstaterade i ett inlägg högre upp, pengar styr mer än något annat på den här planeten. Kommer nog att ta mer än 20-30 år innan vi lyckas ta oss ur den fällan på något sätt.

Den stora frågan är vem som ska kontrollera energi o råvaror.
Kineserna som det visa folk det är köper i stor skala redan upp råvaror i form av jordbruksmark, skogsmark,mineralfyndigheter osv.

Vattenfrågan är olöst i stora delar av världen. Stora veteproducerande områden kommer att vara så skadade av salthaltigt bevattningsvatten att produktionen sjunker om några år. Rent vatten kan komma att bli lika dyrt som olja.

Bara som ett exempel vem bestämmer över en flod. landet där floden rinner upp, fram eller ut i havet? Alla tre länderna är extremt beroende av floden.

KL

Jag tror, eller vill också att vi ska ha betalningsmöjligheter och idkontroll på smidigare sätt, likaså kommunikation.
Att vi inte behöver ha telefon/dator för att kommunicera, utan något chip av något slag.
Jag tror inte på tredje världskrig heller. Jag tror på terrorbalans :D

Jag tror det blir krig som Europa blir mer indraget i en vad vi vill.
Men jag är pessimist;)

Det är du inte ensam om att tro, vår arvfiende i Öst drömmer ju om ett storSovjet och hur ska man annars tolka att en fd. KGB-överste som sitter vid makten rustar så det står härliga till och skramlar med bajonetten lite nu och då? Kalla kriget upphörde aldrig, det las bara tillfälligt i malpåse och den som följer utvecklingen kan bara konstatera att Sverige är helt försvarslöst i dagens läge pga. våra "smarta" politiker i sittande regering.

Smäller det så är vi inte bara försvarslösa utan även matlösa då huvudnäringen jordbruket till stora delar outsourcats till låglöneländer och kunskapen om att producera kristidsvaror i mångt och mycket gått förlorat och även om den funnits (finns???) så har vi ju tömt förråden och murat igen dom eller rivit dom. Skrämmande!

Vad ska vi då göra om det smäller? Tja, vi får väl fortsätta på den inslagna vägen, bygga hemsidor åt varann, gå på söka-jobb-kurser och måla flörtkulor tills vi svält ihjäl.

Jag tror att läkekonsten kommer att genomgå en utveckling. Till exempel , behandlingar med antibiotika ligger extremt låg nivå utvecklingsmässigt.... ingenting har hänt sedan upptäckten i princip, då ser jag rent praktiskt mot patient.

Om jag får öroninflammation får jag standardmässigt kåvepenin oralt, dvs i munnen vilket innebär att hela kroppen behandlas, magen blir förstörd etc. Totalt katastrof egentligen, varför ska jag bli sjuk i magen av att få medicin mot öroninflammation ? Eftersom utvecklingen är så extrem långsam så håller den livsviktiga antibiotikan att utveckla bakterier med resistens, total katastrof och detta pga extremt dålig läkekonstutveckling.

Klart att krig inte kommer att försvinna på 20 år, men ett nytt världskrig utlöses troligen inte av att människor i fattiga länder svälter.

Så visst finns det risk att länderna kring floden tar till vapen, men jag skulle säga att chansen att de istället sätter sig ner och pratar om hur de ska förvalta sitt nödvändiga vatten ökar för varje år som går. Ju längre ett land lever i fred desto bättre får människorna det, även i fattiga länder.

Jag kom på en sak till jag tror händer, EU kommer att vara historia inom 10 år då byråkratin grävt graven och konsumenterna ledsnat på fusket och stjälpt hela kolossen över ända. EU är bara en jättelekstuga, ett försök till ett "Sovjetunionen light" som har samma syfte dvs. att kontrollera innevånarna på molekylnivå.

Jag kom på en sak till jag tror händer, EU kommer att vara historia inom 10 år då byråkratin grävt graven och konsumenterna ledsnat på fusket och stjälpt hela kolossen över ända. EU är bara en jättelekstuga, ett försök till ett "Sovjetunionen light" som har samma syfte dvs. att kontrollera innevånarna på molekylnivå.

Tror du 10 år räcker? Jag hoppas väl inte heller att den centralisering av beslut vi sett de senaste åren ska fortsätta, men 10 år känns som väldigt kort tid i sammanhanget.

Det är du inte ensam om att tro, vår arvfiende i Öst drömmer ju om ett storSovjet och hur ska man annars tolka att en fd. KGB-överste som sitter vid makten rustar så det står härliga till och skramlar med bajonetten lite nu och då? Kalla kriget upphörde aldrig, det las bara tillfälligt i malpåse och den som följer utvecklingen kan bara konstatera att Sverige är helt försvarslöst i dagens läge pga. våra "smarta" politiker i sittande regering.

Smäller det så är vi inte bara försvarslösa utan även matlösa då huvudnäringen jordbruket till stora delar outsourcats till låglöneländer och kunskapen om att producera kristidsvaror i mångt och mycket gått förlorat och även om den funnits (finns???) så har vi ju tömt förråden och murat igen dom eller rivit dom. Skrämmande!

Vad ska vi då göra om det smäller? Tja, vi får väl fortsätta på den inslagna vägen, bygga hemsidor åt varann, gå på söka-jobb-kurser och måla flörtkulor tills vi svält ihjäl.

Det är ju tur att "Gamla Bettan" står i vapenskåpet och laddutrustningen bredvid.

Då kan man ju gå ut och ta sig en köttbit ur skafferiet i skogen.
Potäter har jag i jordkällaren

Håller inte med riktigt, EU o framförallt EURO;n kommer att förändras .
"Grisländerna" kommer förmodligen inte att vara kvar.

En konstellationen av , BRD, Österrike o ev. norra Italien kommer att vara de styrande regionerna. När, inte om jordbrukspolitiken kraschar så kommer Frankrike o södra Europa få extrema problem.

Unionen som helhet kanske lever kvar som tullunion. Med gemensamma tullgränser

Ja hjälp vilka intressanta och spännande idéer och tankar som kommer upp! Kunde aldrig drömma att det skulle bli så många olika vinklingar. Jag vet inte var jag ska börja kommentera, det finns hur många trådar som helst att nysta i.

Din vinkling om småskalig produktion t ex. Varför bara energi? Vad är det mer vi vill producera småskaligt? Jag tror mycket på byalag, se bara på hela bredbandsutbyggnaden på landsbygden. Kommer folk vilja producera mer hemma där de bor? Har penningekonomin börjat spela ut sin roll?

I ljuset av vad som har hänt på 20-25 år, vad tror du om framtiden? Vad blir nästa stora teknikskifte, den där grejen som än så länge kanske bara finns som välbevarad företagshemlighet men som vi om ett par decennier inte fattar hur vi har kunnat leva utan?
Svårt det där. Alltså att försöka förutspå vilken pryl som kommer att dyka upp likt mobiltelefonen som alla idag bär med sig vart man än går.

Jag funderar på tänster som google, facebook, twitter och forum likt buke. Alla är väl alla runt 20-15-10 år gamla nu. Vi verkar ju vilja ta till oss och sprida information på alla möjliga sätt. Antagligen kommer väl andra sådana här typer av kommunikationstjänster att dyka upp. De kanske slås ihop mer och mer till en slags standardiserad virtuell verklighet? Att virtuell närvaro kommer att öka (som videosamtal där personen projiceras tredimensionellt, som någon nämnde tidigare i tråden t.ex.)

Det sker ju redan idag i mängder med olika spel, men kommer gissningsvis att öka ännu mer när allt fler prylar blir uppkopplade mot nätet.

:( ja, den risken finns ju. När oljan tar slut och klimatet försämras finns risk att världskartan ritas om rätt rejält.

Men det låter som du ser framför dig att kriget utspelar sig någon annanstans än här? Eller vad är det du tänker dig ska hända? Och varför?

Det är inte bristen på olja som kommer starta ett nytt världskrig. Det är bristen av dricksvatten som kommer ligga till grund för krig.

Bristen av rent dricksvatten är ett mycket större problem än vad vi någonsin kan föreställa oss...

Ersättning för oljeberoendet går att lösa - men att uppfinna ersättning för vatten det är inte lika lätt.

/Lizzie

Hologramtelefonin tror jag kommer slå lika mkt som videotelefonin. Dvs "nja". Kul ibland men inte för varje samtal.

Men hologram/scanna av kroppar tror jag kommer underlätta för internethandeln helt enormt. Scanna sin kropp, prova kläder online. Scanna hästen, prova sadlar online...

Och sen teleportera hem varorna :-D.

Vårdrobotar kommer nog slå stort, både sällskaps- och hälsostatusbottar används redan i japansk äldrevård.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka