framsidan på hasen. *BILD*

C

cerrox

undrar just om framsidan (eller vad man ska säga) av hasen heter något speciellt? vad isåfall? det är lite svårt att förklara vad jag menar därför lägger jag ut en bild som förklarar, det röda krysset är det området som jag menar. vad finns det för muskler & liknande på detta område? går det några leder där? någon kanske har en bild på vad det finns för muskler & senor mm där? hur ser skelettet ut där? osv.
1593864.jpg

Sv: framsidan på hasen. *BILD*

Vi har just börjat med skelettet på ridgymn. och jag vet inte, kanske låter dumt:P Men jag tror att det bara heter hasleden, för hela delen vart hasen ligger, är has. Inte bara den biten som "sicker ut" lite på baksidan:)

Vi har just börjat med skelettet på ridgymn. och jag vet inte, kanske låter dumt:P Men jag tror att det bara heter hasleden, för hela delen vart hasen ligger, är has. Inte bara den biten som "sicker ut" lite på baksidan
ok. jag har iallafall alltid tyckt att hasen bara är baksidan, alltså den biten som 'sticker ut'. men så är det inte vad jag nu har föstått. utan hela det områden är liksom hasleden då. du vet inte vad det går för leder/muskler & hur skelettet ser ut där mitt kryss är?

typ så detta området som jag har ritat med rött är alltså hasleden? hela alltet?
1594016.jpg

35 tittar, men ingen som har nått att skriva? :(

Jag skulle vilja säga att hela området är hasen och sen det som "sticker ut där bak" är hasspetsen. Men det är jag :d

Tror det brukar kallas tvärbanden för att dom ligger därunder ditt kryss. Spetsen därbak heter hasspets och hela området är hasen.

du har ju bild på skelettet på bilden jag länkade till i din andra tråd. anterior visar framifrån, plantar bakifrån, medial insidan och lateral utsidan. det är precis det område du markerat på din bild. här finns hasleden och hasens glidleder, senor, ligament m.m.
om du berättar mer exakt vad du vill se kanske jag kan skanna in nån bild imorgon...

du har ju bild på skelettet på bilden jag länkade till i din andra tråd. anterior visar framifrån, plantar bakifrån, medial insidan och lateral utsidan. det är precis det område du markerat på din bild. här finns hasleden och hasens glidleder, senor, ligament m.m.
ops, den länken hade jag glömt bort ju. :smirk: ska kika på den igen. men tack för översättningen.

om du berättar mer exakt vad du vill se kanske jag kan skanna in nån bild imorgon...
vet knappt exakt vad jag vill ha. nä men en häst har blivit skadad på framsidan av hasen en gång i tiden. gick omkull & skadade dom yttre delarna skinnet & musklerna. men funderar nu på om det skelettet kan har tagit skada av detta? hur mycket muskler & senor osv är det ovanpå skelettet som skydda där? hoppas att du förstår min dumma förklaring.

just på det området finns egentligen inga muskler utan de övergår till senor. det är ju inte mycket som kan skydda skelettet mot stötar/slag, däremot håller ju senor, ligament m.m. "ihop" skelettet. vet inte riktigt vad du syftar på... är det samma häst som i förra tråden?

ska se om jag hittar nån bra bild på hasen framifrån i min bok, letade själv massor tidigare eftersom min häst har problem med haserna men det verkar finnas dåligt med bra hasbilder på internet.

just på det området finns egentligen inga muskler utan de övergår till senor. det är ju inte mycket som kan skydda skelettet mot stötar/slag, däremot håller ju senor, ligament m.m. "ihop" skelettet. vet inte riktigt vad du syftar på... är det samma häst som i förra tråden?
ok. så då kan ju skelettet faktiskt ha tagit skada av när hästen gick omkull när det vart halt & gled på isen. hästen fick nämligen en sk 'krosskada', det gick hål, ca 3 cm långt & nån cm djupt. veterinären sa dock då att det bara vart yttre muskler & skinn som hade tagit skada, det hade inte träffat några leder eller senor. & ja, det är samma häst som i förra tråden, jag har bara fått reda på mer fakta nu, som kan förklara dessa gallor. för igår vid insläpp syntes denna knutan/gallan på utsidan vid hasen igen, även vart han lite gallig precis på mitt kryss på första bilden i denna tråden. det kan ju kanske betyda att det är något som irriterar nu när hästen arbetas hårdare. är rädd för att något ben kan ha 'flisat' sej i hasen när han gick omkull, men som inte syntes då, men som märks av nu vi hårdare arbete. hästen ska undersökas av veterinär idag.

ska se om jag hittar nån bra bild på hasen framifrån i min bok, letade själv massor tidigare eftersom min häst har problem med haserna men det verkar finnas dåligt med bra hasbilder på internet.
jo, det finns ju inte sådär jätte många bilder på internet, vore tacksam om du kunde hitta nån. vad har din häst för problem då?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 736
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: MML
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 006
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30