Framridning!

J

jojjo150

Hur rider ni fram på tävling? Hur länge innan? Hur många gånger hoppar ni framhoppningshindren? Hur gör ni om ni är med i en klass och sen en till? rider ni fram på nytt igen då? Även om klasserna är ganska nära varandra?

Tycker alltid det är kaos på framhoppningsbanan! Det är nog det värsta med tävlingar :crazy:

Sv: Framridning!

jag rider fram kanske 20 min. (då har jag skrittat först). hoppar kanske fyra-fem språng, ibland lite fler låga beror på hur pålle känns

har aldrig råkat ut för att det har varit så nära mellan klasserna att jag inte behövt ställa in hästen....så det blir alltid ny framridning, lite kortare denna gången

hur vet du när det är 20 min? Räknar ryttarna innan och gissar tiden? Hur lång tid brukar det ta för en ryttare?

Typ 20 min + 10-15 min skritt innan.
Mjukar upp hästen och kollar så han lyssnar bakåt och framåt.
Hoppar några få gånger. Typ 2-3.
Gör lite olika, vet ännu inte vilket sätt som funkar bäst. :p

jag brukar räkna 1.5-2 min/start. om man hinner titta på några före kan man ju kolla hur lång tid det tar för dem....

annars äe det ju ingen katastrof om man tar ut lite för tidigt, man kan ju alltid skritta runt lite extra för att fördriva tiden

Brukar börja skritta med ca 15 kvar vid 11 börjar jag trava och därefter galopperar jag. När det är ca 6 kvar börjar jag "flyta på" det lilla, jag flyter på så många ggr det behövs på det tills jag har "mitt flyt" sen hoppar jag räcket 3 ggr kanske likaså oxern, bägge med succesiv höjning. Sen skrittar jag lite och innan jag går in tar jag räcket en gång till (ibland oxern lite beroende på)

Till andra klassen brukar jag börja skritta med kanske 11 kvar och jag hoppar inte lika många språng men i princip llikadant.

Försöker rida fram så sent som möjligt, dock är det fortfarande på tok för tidigt. Tar u hästen när det är ca 25 hästar före (beroende på bedömning, eventuella prisutdelningar osv). Han leds tills jag får komma in på framhoppningen. Där börjar jag trava lite smått och galoppera. Tar lilla krysset i trav några gånger. Travhoppar räcket 1-2 gånger (på tävlingshöjden eller lite lägre) och ibland även oxern. Sen hoppar jag räcket och oxern tills det känns bra. Ibland räcker det med en gång var och ibland behöver de tas några gånger. Tar det lugnt sen om det är många kvar och precis innan jag ska in på banan så hoppar jag oxern en sista gång.

Till andra klassen tas hästen ut lite senare, leds tills jag får komma in på framhoppningen igen och hoppar ganska lite, bara så han märker att det ev. blivit lite högre, så att det känns bra helt enkelt.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 093
Senast: Raderad medlem 149524
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 317
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst