Framridning för spänd häst?

A

Alpin87

Hästen jag rider och ska tävla har lätt för att bli väldigt spänd av småsaker och undrar om ni har bra tips på framridning och vad man kan tänka på? Vill ju inte att han ska bli för loj och trött heller såklart utan vill hitta ett bra mellanläge.. Han går som bäst när han är showig och och blir spänstig men vill ju samtidigt inte att han ska vara spänd utan jobba på bra genom kroppen och så..

Hoppas ni förstår och att det inte lät för luddigt ;)

Sv: Framridning för spänd häst?

Ett måste med en spänd häst ar att träna på låg och rund form så att precis när du vill ska hästen sänka nacken och bli låg, det är ditt bästa vapen om hästen blir spänd. Samtidigt måste du ju såklart (som med alla häsar) få häsen lösgjord och mjuk. Det är en rutinfråga om hur länge man rider fram sin häst, så det får man prova sig fram med. Lycka till!:)

Skritta på lång tygel läääänge. Ta inte tyglarna förrän den är avspänd i skritten.

På en framridning till tävling har jag fått rådet att aldrig rida det som hästen har svårt för. På famridningen ska hästen bara ridas i det som den kan bra. Har den svårt att göra ett byte från låt säga vänster till höger galopp så gör inte detta på framridningen. Det gör hästen spänd och ryttaren nervös inför det momentet och de kommer in på banan spända båda två och alla rörelser påvekas negativt. Som han sa: framridningen ska inte vara en träning utan en förberedelse att visa vad hästen och du är bra på.

Skritta på lång tygel läääänge. Ta inte tyglarna förrän den är avspänd i skritten.

På en framridning till tävling har jag fått rådet att aldrig rida det som hästen har svårt för. På famridningen ska hästen bara ridas i det som den kan bra. Har den svårt att göra ett byte från låt säga vänster till höger galopp så gör inte detta på framridningen. Det gör hästen spänd och ryttaren nervös inför det momentet och de kommer in på banan spända båda två och alla rörelser påvekas negativt. Som han sa: framridningen ska inte vara en träning utan en förberedelse att visa vad hästen och du är bra på.

Mycket kloka ord som jag ska lägga på minnet! Det är ju betydligt bättre om man lyfter fram det bra isf att spänna sig inför det där bytet som aldrig blir bra och låta hela programmet gå åt pipan..

Ja det där har jag hört också :) Att det är viktigt att ge både en själv och hästen självförtroende och dessutom visa upp de positiva sidorna just där. Alldeles för många tror att de ska sitta och korrigera innan start.. Snacka om att skapa onödig spänning!

Håller med där om att rida hästen lång o låg iaf till en början tills hästen känns OK. Sen kan man korta upp den en stund och känna på tävlingsformen, men blir den spänd så släpp ut den till den lång å låga formen igen. Eller kort å gott: Rid hästen där den känner sig trygg, gäller även på framridningen!
Framridningen ska vara en avspänd plats, där man känner igenom hästen innan start. Att försöka "rätta" till saker där är på tok försent, det skulle man ha fixat innan man åker ut.

Jag tycker att en välgörande promenad kan vara bra, inte bara för spända hästar. Då kommer hästen igång med att röra på sig utan ryttare på ryggen och kolla in omgivningen. Bra start för ryttaren också.

Vid de internationella dressyr tävlingarna i Bremen för ett antal år sedan hade förmånen att sitta vid framridningen och spionera. Jag blev mycket impad över Isabelle Werths framridning.

Hon red en stor svart hingst som jag inte kommer ihåg namnet på. Hon skrittade först länge på lång tygel. Sedan, utan att korta upp tyglarna speciellt mycket, började hon galoppera i mycket långsam takt. Hon galopperade runt med sin häst i ca 10 min i båda varven innan hon bröt av och fixade till sig själv och hästen.

Sen tog hon tyglarna och pang så var hästen "på" fast inte spänd. Helt underbart att se :love:

Det såg så skönt ut för hästen att få värma upp muskler och leder lugn och försiktigt innan "allvaret" satte igång.

Detta tog jag med mig hem till mitt varma sto som gärna eldade upp sig på framridningen. Det funkade alldeles utmärkt på henne. :idea:

Jag tycker övergångar funkar bra på de flesta..
På en "eldig" här får man kanske ta det väldigt lugnt, bara få den att andas och lyssna på ryttaren..
På min egen häst är det snarare övergångar lite raskt, han är inte direkt på tårna av naturen.. :P

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 858
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka