framridning endast i ett varv!?

LadySara

Trådstartare
döm om min förvåning när vi ska in på framridning/framhoppning ( jag som groom) då funktionären som släpper in säger

Kom ihåg att de endast är ridning i höger varv som gäller....:confused::confused:

så såg vi ut kan ja lova... nån som varit med om detta?? ja blev väldigt förvånad, oki om de är klubbtävling med endast nybisar men detta va en nationell tävling.

kul att rida fram endast i ett varv å sen gå in å hoppa 1.40...

Sv: framridning endast i ett varv!?

Vad jag förstått det funkar det ofta vara så utomlands, där det dessutom ofta är många fler på framhoppningrn. Visst, man kan ju inte värma upp hösten riktigt lika bra i båda sidor, men det är ju säkert bra ur säkerhetssynpunkt. För någon vecka sedan var jag på pay and jump där man endast hoppade i ena varvet, vilket också blev smidigt. Mindre risk att krocka, och av naturen red de flesta i samma varv. Smidigt!

Ja det har jag varit med om, tycker det funkar bra!

Jag trodde att dom bytade varv efter ett tag?!
Alt höger varv på framridning+vänster varv på framhoppning.

Där jag har varit byter dom varv inför varje ny klass

Hade klagat på det systemet, har man ont om plats på framridningen så får man ju begränsa antalet hästar.
Har varit med om på klubbtävling att det är ett bestämt varv och att ridläraren säger till när man ska byta, men på tävling?

Har man en häst som måste ställas igenom och jobbas igenom i båda varven för att vara reglerar på banan så är det systemet värdelöst.
Visst kan man ställa hästen utåt men det hjälper ju inte så mycket...

Ja det har jag varit med om, tycker det funkar bra!

Det är min erfarenhet också, har varit mycket lugnare på framhoppningen då. Vi använde det på framhoppning till ponnytävling. Varvbyte vid varje klass. Framridningen däremot var fortfarande fri som vanligt.

Har samma erfarenheter som dig. Tyckte det fungerade bra, och det byttes varv mellan klasserna. Dock så var detta endast på framhoppning - alltså hade man framridningen i valfritt varv. Det är ju lite skillnad.

Äntligen!!

Detta borde införas av alla tävlingar !

Man kan inte begränsa antalet hästar, då hinner vi ju aldrig värma upp dem tillräckligt...

På de reg/nat tävlingar jag varit på har folk skrittat i bredd, ridit hitan ditan och det är allmänt kaos...

Dessutom borde det var regel att man skrittar PÅ spåret på framhoppning/framridning... Annars är det ett jädra korsande andras vägar hit och dit...

För att inte tala om folk som leder hästar på framridning, longerar hästar på framridning osv. Man blir tokig. Sist kickade min häst precis när jag skulle passera en som gick, man får ju hjärtat i halsgropen, tänk om den personen blivit sparkad liksom. Min häst brukar inte slå heller men det är ju djur och de kan ju hitta på vad som helst.

Kl

Jag ser inga som helst problem med att bara rida fram i ett varv.
Har inga svårigheter alls med att jobba igenom hästen i båda sidorna i bara ett varv. Tycker det låter som en bra lösning.

de va alltså framridning och framhoppning på samma ställe..

hade man kunnar rida fram först för att sedan gå in på framhoppning å att de där är endast ett varv man rider i så kan ja förså..

måste säga att de va mer kaos en vanligt på framridningen. 8 hästar på 20X70

sen 20X 10 där folk kom in + gick in i nästa ridhus för att starta..

sällan ja sett ett sånt kaos.

8 hästar på 20x70 låter ju som enormt gott om plats. Har varit med om 6 hästar på 18x38 m...

de va de ja menade att de va juh gott om plats. uttryckte mig lite dåligt.

trots de å trots ridning i samma varv var de kaos. mer kaos än på lokala hopp. där vi oftast rider och hoppar fram på 20x 20 4-5 st tillsammans i båda varven..

*kl*
borde detta stå med i propositionen ??? vissa kanske inte vill rida fram i enbart hö alt vä varv.. man borde få ha ett val...

Låter ju alldeles tokigt att bara få värma och hoppa fram i ett varv och med åtta ekipage inne så hinner man ju inte värma sin häst ordentligt om man har en som behöver lång framridning!

Min häst kräver inte lång framridning och går bra att få igeom i bara ett varv även om jag inte hade tyckt det var optimalt.
Min kompis hade strukit sig och åkt hem. Hennes häst måste ridas länge och i båda varv för att slappna av. (det är en 5-åring men lilla damen har humör och är en riktig diva)

Ska man ha detta systemet med ridning i ett varv så bör man nog dels meddela detta tydligt i propositionen och dels försöka få till någon form av varvbyte antingen separat framridning+framhoppning eller varvbyte var 5e min.

Är också mycket förundrad över att dom inte tror att ryttare som startar nationellt inte kan samsas 8st på 20x70m utan att man måste rida i samma varv??

Men bara för att ryttare rider på nationell nivå betyder inte att de har huvudet på skaft på framhoppning/framridning...

Läs bara Marknes utspel om telefonanvändandet under elittävlingarna i Borås...

Hästen ska vara så pass förberedd och genomriden sedan tidigare att om uppvärmning, framhoppning sker i ett varv ska det inte påverka...

fast nu var de framhoppning och framridning i samma varv... inte riktigt samma sak som framhoppning i samma varv.

Och jag tycker tväremot de flesta andra som svarat i tråden att det är helt fel...

I min värld måste hästarna få jobba lika mycket åt båda håll och få en rättvis möjlighet att mjuka upp båda sina sidor. Jag rider mest unga hästar som oftast inte är helt liksidiga. Med detta systemet får man antingen bara rida fram/hoppa fram i hästens bra varv eller dess sämre varv, inget av det känns som ett bra alternativ och jag tror säkert att det kan påverka hästarnas prestationer negativt.

Jag kommer i alla fall försöka undvika de tävlingsplatser som infört detta. Sen är det klart att det går någon enstaka gång, tex om framridningen är väldigt liten eller om andra faktorer gör att det inte fungerar på vanligt sätt.

När det gäller kaos på framridningen så kom ihåg att det finns en överdomare på plats som har till uppgift att övervaka där. Känns det inte säkert eller någon beter sig illa så är det inte fel att söka upp ÖD och påpeka det. Det är deras jobb och de är allt som oftast trevliga människor som gärna lyssnar på synpunkter från ryttare. :)

Tycker att det är lite konstigt... Tävlar man på så hög nivå så borde man ju fänriks fram i båda varven. Det är ju inte så att man inte kan reglerna på en feminint på en 140 hoppning... :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 736
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Ja precis som rubriken lyder så har jag svårt att hitta motivationen till att bara rida i skogen för motions skull. Har fram tills ett...
Svar
9
· Visningar
1 523
Hästvård Alla säger olika... Jag har väl galopp å travfolk runt mig... Galoppen verkar vara "boxvila", travet "rör på hästen!!!"...
2
Svar
24
· Visningar
5 723
Senast: Messy
·
Träning Ja här kommer ett lite meningslöst inlägg men måste bara få skriva av mig lite :D Äger en 05:a som inte riktigt har funkat som jag...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Minnaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama