"Framridare!!?"

F

Fantazie

Tänkte höra om någon vet om annan ryttare får hjälpa till att rida fram hästen (stor häst) på framridningen innan dressyrtävling!!? Vad är det som gäller??

Kram Emma

Sv: "Framridare!!?"

Nej , man får inte ha en "framridare" som rider fram hästen. På själva tävlingsplatsen alltså. Men om någon annan rider hästen innan du åker till tävlingsplatsen med den, det är helt okej.

Endast startande ekipage i klassen är tillåten på framridningen enligt TR.

Står det så i TR, ordagrant? För i såfall kan man ju låta någon annan rida någon annan stans än på framridningen? :smirk:

TR:
"På tävlingsplats får hästen eller ponnyn arbetas/tränas uppsuttet endast av den ryttare som ska starta den"

Gäller alltså på hela tävlingsplatsen.
Dock kan någon annan longera den (tömköra får man ju inte, och vid longering får man bara ha en lina) OM arrangören medger longering. På de flesta tävlingsplatser finns inte plats för det.

Nej. Den som tävlar måste rida fram hästen. Ingen annan får rida den på tävlingsplatsen innan tävlingen. B la därför det kan vara någon som ska "rida till den" innan och så..

Hur är det efter starten då? Jag har ofta skrittat av andras hästar på tävling (och skrittat fram några gånger... *skäms*) och det är jag knappast ensam om.

Det är troligtvis ok att skritta hästen... Det är ju inte att "arbeta/träna" hästen.

när ja va ute o tävlade lag tävling i dressyr nu o våras så skritta min kompis på en annan kompis häst..så kom det fram en dam o sa att om överdommaren eller domaren såg det så skulle vårat lag bli diskat..man få inte sitta på andra hästar på tävlingsplatsen..konstigt

Ingen annan får rida fram hästen åt dig. Däremot har jag hört talas om dom som är riktigt luriga och löser det så att dom har med sin tränare med sig som tävlar hästen i "förklassen", och sedan tar man över en väl framriden och lösgjord häst till "huvudklassen". Smart och tillåtet, men kanske inte så roligt egentligen.

Förr i världen fick någon annan rida fram hästen åt den som skulle tävla. Många internationella tränare hade elever med jättefina hästar som tränaren både tränade hemma och red fram åt dom på tävling. Eleven satt upp strax innan inridningen och hade en väl framriden häst att styra runt inne på tävlingsbanan. Man kan ju fundera över meningen med det.
Det är onekligen mera rättvist att ingen annan får rida fram hästen åt den som tävlar.

Sist jag var iväg var det en som red fram hästen åt ryttaren precis innan start, i jeans, så det var ju inte så diskret heller!

Men om man nu skulle protestera, blir ekipaget diskat då eller?

Fantazie skrev:
Tänkte höra om någon vet om annan ryttare får hjälpa till att rida fram hästen (stor häst) på framridningen innan dressyrtävling!!? Vad är det som gäller??

Kram Emma

Endast ryttaren somska tävla får Jobba/arbeta hästen på tävlingsplatsen.

Så står det i TR!

zykk skrev:
Sist jag var iväg var det en som red fram hästen åt ryttaren precis innan start, i jeans, så det var ju inte så diskret heller!

Men om man nu skulle protestera, blir ekipaget diskat då eller?

jag upplkevde samma sak, ekipaget blev INTE diskat! :mad: men så ska det vara enl. TR!

Vad jag vet så får ingen annan ens skritta fram/av hästen, den enda som ska sitt apå den är ryttaren som ska tävla..
Jag har aldrig sett någon bli diskad av den anledningen, men jag tycker att man ska bli det, jag menar man kan ju ha som någon tidigare skrev en skitduktig människa med sig som "rider till" hästen åt en så man bara behöver styra runt inne på banan. Fusk enligt mej!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka