Främmande katt -revir

eldione

Trådstartare
Jag ser vad som händer, men kan inte kattspråk. Det brukar komma endel främmande katter hit, främst hankatter.
Vi flyttade i höstas och under vintern har katten knappt gått utanför dörren.
Jag vet inte om hon fått nåt eget revir än eller hur det går, därför tänkte jag kolla lite här med folk som är bättre på kattspråk.
Ta idag som exempel:
Stina (min katt) får syn på en katt som kommit hit och springer ut. Hon burrar upp sig mycket och morrar. Den andra katten stannar och de står och kollar på varann. Hankatten blinkar tydligt till henne (vilket jag hört betyder "jag är inte fiende")
Stina fortsätter morra och står kvar. Andra katten kollar sig omkring, luktar lite, lägger sig ner och gäspar. Har hela tiden koncentrationen på Stina men visar sig avlappnad och blundar mycket.

jag tycker det verkar som om denna katt bara är nyfiken på Stina.
Hur lång tid tar det för en katt att få ett eget revir? Kan hon redan ha ett?

Ta idag som exempel:
Stina (min katt) får syn på en katt som kommit hit och springer ut. Hon burrar upp sig mycket och morrar. Den andra katten stannar och de står och kollar på varann. Hankatten blinkar tydligt till henne (vilket jag hört betyder "jag är inte fiende")
Stina fortsätter morra och står kvar. Andra katten kollar sig omkring, luktar lite, lägger sig ner och gäspar. Har hela tiden koncentrationen på Stina men visar sig avlappnad och blundar mycket.

Den andra katten visar faktiskt - hur konstigt det än kan låta - dominans. Genom att gäspa, lägga sig ner och vara 'oberörd', 'lukta på blommorna' etc så talar den om att Stina är så obetydlig att han inte ens bryr sig om att hon står där och fräser etc.

Den andra katten är oerhört trygg i sig själv och på sin rang.

Den verkar dock vänligt sinnad dessutom, och vill antagligen stifta närmare bekantskap med Stina =)

Revir skaffar de ganska fort, och Stina har ett (eftersom hon sprang ut och försökte skrämma iväg den andra katten) som hon dessutom försöker försvara.

Sv: Re: Främmande katt -revir

En väldigt ranhög katt som är helt säker på sin position bråkar inte har jag hört. Om inte den inkräktande katten stör väldigt, men att låta nån annan spatsera över reviret ses oftast inte som nått störande sålänge ingen hona eller mat finns i närheten.

Har jag hört !

Liknande trådar

Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 440
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 220
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 842
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt För länge sen la jag en tråd om mina två hankatter som plötsligt glömde bort att man skulle gå ut och kissa :grin: Fick då bl.a. rådet...
Svar
5
· Visningar
1 203
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?