Framknä-spatt

R

Raeman

Är det nån mer som har en häst med den diagnosen? Hur funkar det för er?

Min häst har alltid haft ett stort framknä, han föddes för 13 år sen REJÄLT fleställd i det knät och ser fortfarande lite skev ut i benen... Men rak om man jämför... Han sprang med raka ben i sin ungdom men nu rör han sig OK, jag har tränat mycket bomövningar o så med honom när jag köpte honom för 8 år sen.

Förra våren slutade jag rida pga min graviditet, magen blev för stor. Istället tömkörde jag och hade en tjej som red. Men han började bli halt av och till. Det satt i nån eller några dagar och sen var det OK igen. Så tillslut åkte jag till ATG. Ville inte att de skulle böja men röntgen visade framknäspatt. Då inga tidigare plåtar finns så vet jag inte om det blivit värre än förut.

Nu går han i mindre hage så han inte kan busa loss lika mycket. Jag försöker att rida så han inte blir stående mer än 1 dag i taget för att hålla honom mjuk.

Sedan jag satte igång honom efter sommaren så har han mest varit stel, och det verkar ha suttit i bogen, han kanske spänner emot? Det har ju gått nästan ett år nu utan större bekymmer. Veterinären sa att han kan bli lite halt om han överansträngt sig i hagen (busat för mycket) men att det inte var nån fara.

Hur ser det ut för era hästar? Hur rider ni? Har ni något speciellt upplägg för träning?
 
Sv: Framknä-spatt

Har aldrig hört talas om spatt i framknä, då spatt är en kronisk inflammation i hasledesn glidyta så kan den således bara drabba bakben. Är det inte så att din häst har haft inflammation med påföljande artrosbildning i framknä, spattknölen som kan bildas i hasen är en form av artros men kan luckras upp igen vid en ny inflammation.
 
Sv: Framknä-spatt

Jo, det är en artros men vet sa att det kallas framknäspatt och jag vet en till som haft en häst med den benämningen på diagnosen.

Troligtvis har han alltid haft denna artros eftersom hans knä alltid har varit så där stort men det är nu han har börjat känna av det lite grann. Bushästen får allt ta och lugna ner sig lite nu ;-)
 
Sv: Framknä-spatt

Fast för att spatt skall diagnoseras i has krävs att glidbrosket är under nedbrytning, det är just detta som är åkomman spatt. Spattknölen kan komma efter att åkomman hamnat i vilande läge, och det är en form av artros men inte beständig eftersom den lätt kan lösas upp igen i de fall inflammationen tar ny fart på en annan nivå.

En artros i framknä är inte samma sak, många gånger beror visserligen det på att hästen haft en eller upprepade inflammationer i framknä med artros som följd. I detta fall är det en ren pålagring som alltid kommer att finnas, eller bli större. Många hopphästar får ofta artrosbildning i framknä, är din häst månne en hopphäst från början?
 
Sv: Framknä-spatt

Nej, han har inte varit nån hopphäst, har hoppat väldigt sparsamt i hans ungdom och nu inte alls just pga hans framben. Han är född med sin pålagring på knät men eftersom det inte finns några tidigare plåtar så vet jag inte om det blivit värre inuti, om det är därför han känner av det då och då numera.

Detta är säkert inte samma som bakbensspatt men det är benämningen jag fick av vet.
 
Sv: Framknä-spatt

ja jag håller med Boj...

min häst avlivades pga detta då det blommande upp från & till beroende på vilken belastning hästen utsattes för.. Vet. påpekade att artrosen var "aktiv" & det betyder att det är smärtsamt för hästen alltså inte bara ett rörelse-hinder...

lycka till med hästen...

har den reservationer i försäkringen pga av sitt knä, tänker på att den föddes så & antagligen var rörelsehindrad "från start"?
 
Sv: Framknä-spatt

Nej, inga reservationer i försäkringen.

Hoppas det inte går så långt att jag måste ta bort honom för det här... På vet verkade det i alla fall inte som det var aktuellt, bara att jag får leva med att han då och då kan ha lite ont pga överansträngning.

När problemen började för ett år sen så var det när jag INTE red och belastade honom som vanligt, han var i full träning tills jag inte kunde rida längre (dressyr).
 
Sv: Framknä-spatt

Jag har inte heller hört talas om namnet "framknä-spatt". Din häst har givetvis en medicinsk diagnos som heter något på latin men jag kanske din vet använde uttrycket "framknä-spatt av pedagogiska skäl. Ofta är det ju ett problem att förklara för folk på svenska vad det är för sjukdom som hästen har, och då kanske veterinären har märkt att det är lättare att förklara artros om man kopplar ihop det med spatt som fler kommit i kontakt med och vet ungefär vad det är.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 806
Senast: JohannaB
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 049
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp