Sv: Framgångsrik och lönande avel?
SeagirlM, lägger du priset efter hur bra du tror att avkomman blir eller är det ungefär samma pris oansett? Vissa avkommor bör ju bli lite mer talangfulla än andra även om de är syskon.
/U
Priset på föl u. Elit stoet är numera alltid 6-siffrigt pga hennes starka nedärvning, korrekta exteriör, oavsett hingst vi använt så har hon lämnat avkommor som fått Hopp Diplom, samt är meriterade i årgångschampionat och unghäst VM, Hennes egna meriter (plac 140 H), samt hennes härstamning (e. Irco Marco), är också säljande, hennes mor är också Elit och har lämnat ett par Svårklass hästar i hoppning, samt de flesta övriga avkommor som gått 140-hoppning med plac.
Har använt 6 olika hingstar på henne(väntar föl i år e. Clinton I) och de 4 första är meriterade. De yngsta är 3,2 och 1 år. 3-åringen har tyvärr vrickat sig så vi missar 3-års testet i år, men hon hoppar bra, rör sig bra och är bra exteriört. Skall in i sporten först och sen ta över avelsarbetet efter mamma om ca 5-år...
Priserna varierar inte så mkt beroende på
vilken hingst jag använt (försöker att hålla mig ajour om vad som kan tänkas vara säljbart) och som kan tänkas passa stoet, utan det varierar mera på hur själva fölungen ser ut, storlek, exteriör, temperament etc.
Jag har sålt billiga föl/åringar också för 50-65 tusen till människor som jag vet kommer att ta fram dom i sporten, vilket är oerhört viktigt för mig som uppfödare att avkommorna syns och presterar. Det säljer ännu bättre
"Syns man inte finns man inte", sa en rutinerad uppfödare till mig för länge sedan. Det är sant! Man måste ut i sporten för att synas.
Hingstar som säljs, säljs med sk. hingstavtal dvs, ett pris som föl (Dyra...), senare om dom skulle gå igenom ett bruksprov och bli godkända så får jag en summa till beroende på i vilken ålder dom blir godkända. Blir dom godkända vid 3-år= mer pengar till mig, blir dom sen slutgodkända= mer pengar till mig. Går dom endast ett bruksprov och blir godkända= en större summa pengar till mig.
Ston säljer jag inte så gärna utan behåller fram till 3-års test och visar dom själv, ibland betäcker jag Diplom ston och ibland säljer jag dom.
Jag säljer ffa genom kontakter och att många känner till stofamiljen och sett mitt sto tävla samt flera av hennes syskon, numera också dessa stons barn och snart barnbarn...
Men det är ett "hazard" spel...Många ggr är det en bättre affär att sälja ett föl än en 3-åring...