Framgångsrik och lönande avel?

pastejja

Trådstartare
De flesta av oss tar nog fram föl som kanske skulle gå +-0 vid eventuell försäljning, men jag är ju lite nyfiken på er som faktiskt går +, vad har ni för ston i stallet? Hur tänker ni, hur ser verksamheten ut, hur uppdateras avelsmaterial etc.? Vad är er absoluta styrka som uppfödare? Förebild?

Alla raser är givetvis av intresse. Meriter och stam är givetvis också av intresse.
/U

Sv: Framgångsrik och lönande avel?

Jag har bara gått riktigt plus en gång. Det var när jag sålde travare på en av dom unghäst aktionerna som anordnas varje år. Ett bra möderne tror jag är a och o,sedan får man ha lite flyt att hingstens avkommor är lite i ropet just då. I allafall på travsidan kan det ändras fort.

Mitt avelsmål är att få fram riktigt bra tävlingshästar med en bra exteriör och ett trevligt temperament.
Vad det gäller stomatrialet försöker jag vara mycket restrektiv vilka ston jag använder i aveln.
Sedan gäller det naturligtvis att ha mycker tur också. ;)

jag håller inte på med avel, men efter vad jag hört så kan man bara gå plus på avel egentligen om man har en egen hingst att betäcka sina ston med (man kan ju ha tur med och få en toppenavkomma).

Klart man kan gå med plus på avel, har man bra ston och får fina avkommor som man får bra pris för.

Jag har Bra ston som presterat antingen i sporten, lämnat avkommor som presterat super i unghästchampionaten ston som har hoppdiplom på 3-års test samt ett meriterat möderne, sen är hingstvalet beroende på om det är ett 3-års sto som sätts i avel eller om det är ELIT- prem sto som betäcks. Priset på en avkomma e. Ungsto är ngt lägre än på Elit stoet. Men priserna är 6-siffror.

intressant att läsa vad ni skrivit även om jag hoppas på inlägg från fler.

SeagirlM, lägger du priset efter hur bra du tror att avkomman blir eller är det ungefär samma pris oansett? Vissa avkommor bör ju bli lite mer talangfulla än andra även om de är syskon.
/U

SeagirlM, lägger du priset efter hur bra du tror att avkomman blir eller är det ungefär samma pris oansett? Vissa avkommor bör ju bli lite mer talangfulla än andra även om de är syskon.
/U

Priset på föl u. Elit stoet är numera alltid 6-siffrigt pga hennes starka nedärvning, korrekta exteriör, oavsett hingst vi använt så har hon lämnat avkommor som fått Hopp Diplom, samt är meriterade i årgångschampionat och unghäst VM, Hennes egna meriter (plac 140 H), samt hennes härstamning (e. Irco Marco), är också säljande, hennes mor är också Elit och har lämnat ett par Svårklass hästar i hoppning, samt de flesta övriga avkommor som gått 140-hoppning med plac.

Har använt 6 olika hingstar på henne(väntar föl i år e. Clinton I) och de 4 första är meriterade. De yngsta är 3,2 och 1 år. 3-åringen har tyvärr vrickat sig så vi missar 3-års testet i år, men hon hoppar bra, rör sig bra och är bra exteriört. Skall in i sporten först och sen ta över avelsarbetet efter mamma om ca 5-år...:)

Priserna varierar inte så mkt beroende på vilken hingst jag använt (försöker att hålla mig ajour om vad som kan tänkas vara säljbart) och som kan tänkas passa stoet, utan det varierar mera på hur själva fölungen ser ut, storlek, exteriör, temperament etc.

Jag har sålt billiga föl/åringar också för 50-65 tusen till människor som jag vet kommer att ta fram dom i sporten, vilket är oerhört viktigt för mig som uppfödare att avkommorna syns och presterar. Det säljer ännu bättre:) "Syns man inte finns man inte", sa en rutinerad uppfödare till mig för länge sedan. Det är sant! Man måste ut i sporten för att synas.

Hingstar som säljs, säljs med sk. hingstavtal dvs, ett pris som föl (Dyra...), senare om dom skulle gå igenom ett bruksprov och bli godkända så får jag en summa till beroende på i vilken ålder dom blir godkända. Blir dom godkända vid 3-år= mer pengar till mig, blir dom sen slutgodkända= mer pengar till mig. Går dom endast ett bruksprov och blir godkända= en större summa pengar till mig.

Ston säljer jag inte så gärna utan behåller fram till 3-års test och visar dom själv, ibland betäcker jag Diplom ston och ibland säljer jag dom.

Jag säljer ffa genom kontakter och att många känner till stofamiljen och sett mitt sto tävla samt flera av hennes syskon, numera också dessa stons barn och snart barnbarn...

Men det är ett "hazard" spel...Många ggr är det en bättre affär att sälja ett föl än en 3-åring...

Vid vilken ålder säljer du "oftast" avkommorna som ska säljas?
Som föl eller ex efter treårstest?
Vad tycker du är ett ok pris för en av dina fölungar, tänker på då 50 -65 tusen är billigt. Frågar bara så man kan få en uppfattning om vad ett bra föl "ska" kosta egentligen.
Idag tycker jag nämligen att man kan hitta föl från 35 -45 får väldigt varierande möderne och tom riktigt bra möderne också. Känns ju som att det knappt kan gå runt när de säljs så billigt:crazy:

*kl*
Seagirl är väl kanske ett undantag om hon har kollat alla siffror sedan hon började med avel.

Kontentan är ju att alla kronor och ören måste räknas i från dag ett för att man öht ska kunna säga att det är lönande eller inte (hö, stallplats, veterinär, försäkring, hovslagare, tävling, bensin, träningskostnader, utrustning osv). Oftast stirrar man sig blind på att man sålt en häst för ett sexsiffrigt belopp men glömmer bort att resten av hästarna man fött upp käkat upp den vinsten lätt.

Själv funderar jag hur så många kan avla så mycket varje år när hästar säljs för ingenting i princip. Jag kör tex förbi en uppfödare varje dag och h*n har 10-15 hästar halvblod och tar nya föl varje år. Och jag fattar inte hur man har råd om man inte är förmögen och kan lägga in pengar utan att man bryr sig om att de försvinner för varje dag som går.

Föl är väl det mest lönande om du får bra betalt för dem. Du säljer förväntningar men slipper ta fram dem och den kostnaden som det kostar att få dem dit. Dessutom slipper du risker att hästen skadar sig och blir osäljbar.

Ja absolut bäst om uppfödaren får ett bra pris.

Anledningen till att jag frågade SG var för att jag undrade om det var för föl eller äldre som de fick sexsiffriga belopp:)

Vid vilken ålder säljer du "oftast" avkommorna som ska säljas?
Som föl eller ex efter treårstest?

Bästa förtjänsten är att sälja föl för över 100 tusen, då slipper man stå risken och kostnaderna i 3 år, är den inte super bra som 3-4-åring så får man sämre betalt än som föl, samt att den har kostat mer att föda, försäkra, sko, utb, vet, försäkringar etc etc....

*kl*
Seagirl är väl kanske ett undantag om hon har kollat alla siffror sedan hon började med avel.

Förstår inte riktigt ditt inlägg???:confused:

Att ta fram ett föl för mig, kostar ca 40 tusen i omkostnader från betäckning till avskiljning och leverans.

Att ta fram en 3-åring till 3-års test och championat kostar ca 120 tusen, (räknat från bet datum fram till final), lägg sedan till moms samt arbete och risken...

Är hästen inte bra så får man "betala" för att bli av med den...

Men det är ju det som är tjusningen med avel, man har stora förväntningar när man står där och seminerar men vet aldrig vad som kommer ut...:)

Jo jag syftade på att inte alla får det att gå ihop när det gäller avel och jag tolkade ditt inlägg som om din avel går med plus.

Om du läst mina inlägg så har jag skrivit följande...

Jag har sålt billiga föl/åringar också för 50-65 tusen till människor som jag vet kommer att ta fram dom i sporten, vilket är oerhört viktigt för mig som uppfödare att avkommorna syns och presterar. Det säljer ännu bättre "Syns man inte finns man inte", sa en rutinerad uppfödare till mig för länge sedan. Det är sant! Man måste ut i sporten för att synas.

Kontentan är att man går i vinst på en del och i förlust på en del eller bara +/-/0 på en del.

För att se om avel är lönande så måste man ju räkna ihop alla inkomster och utgifter för alla hästar man har i avel.

Ja det är jag fullständigt medveten om:grin: Och det är därför jag kan redovisa siffror där vissa hästar går +/-/0, medans andra går i vinst och vissa med förlust:crazy:

Men varför :grin:

Ok att vi pratar om samma sak men otrevlig behöver man ju inte vara för det.

Sorry, inte meningen att vara otrevlig! Men Kände ett litet påhopp av dig som att jag inte visste +/- på mitt avelsarbete och mina omkostnader kontra försäljnings intäkter! Men jag kanske bara missförstod dig?

Ja då missförstod du mig. Jag tror nog du har koll på vad det kostar och jag tror ju att du var en av undantagen som det går bra för.

Många är naiva och går in och avlar och tror att det ska löna sig. Vilket det tyvärr inte ofta gör även om man får in en stor vinst på en häst.

Fel av mig att blanda in företagsekonomi i avelsbranschen :)

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 392
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 797
Senast: lilith
·
Avel Jag hade ett sto för tre år sedan som jag planerade att betäcka, men hon dog tyvärr oväntat innan det hann bli något av det. Detta med...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka