Framdelsvändning

V

VeryGirl

Hej!

Jag skulle vilja ha förklarat vad båda skänklarna och båda händerna gör när man gör en framdelsvändning? (T.ex. till vänster)

Alltså jag kan göra en framdelsvändning och vet HUR jag ska göra. Men jag skulle vilja veta hur jag lättast ska förklara för några andra. Jag ska hålla lektioner i sommar på ett ridläger och då måste jag ju vara helt 100 på vad man gör med skänklarna osv. Ni förstår säkert. :)

Alla svar är välkommna!
Mvh//Erika

Sv: Framdelsvändning

köp bra böcker, tex ridlära av bosse tibblin. den kan du lära mycket av!

Framdelsvändning:
Inner tygel; ställer hästen,
Ytter tygel; reglerar ställningen, verkar förhållande
Båda tyglar; förhållande
Ytter skänkel; mothållande (bogen)
Inner skänkel; vändande
Båda skänklar; framåtdrivande

kortfattat ...

köp bra böcker, tex ridlära av bosse tibblin. den kan du lära mycket av!

Framdelsvändning:
Inner tygel; ställer hästen,
Ytter tygel; reglerar ställningen, verkar förhållande
Båda tyglar; förhållande
Ytter skänkel; mothållande (bogen)
Inner skänkel; vändande
Båda skänklar; framåtdrivande

kortfattat ...

Tack så mycket!!

Så om man ska göra en framdelsvändning för vänster skänkel, hästens rumpa ska flytta sig till höger, så ska man ställa hästen till vänster? Ska då vänster skänkel, som ska flytta hästens rumpa, vara tillbakadragande en aning?

inte för att vara taskig, tjejen, men du borde plugga en hel del innan du kan ha lektioner och lära ut sånt du inte är säker på själv :crazy: man bör kunna en hel del mer (både praktiskt och teoretiskt, och faktiskt ha ngn slags pedagogisk utbildning, helst)egentligen om man ska kunna hålla lektion, speciellt om ngn betalar för det...

ja, sidförande skänkel ska vara något tillbakadragen.

pallra dig nu till biblioteket och läs på! ;)
hoppas det funkar ändå och du inte tagit dig vatten över huvdet! :)

Utomlands använder man sig inte av framdelsvändningar o snart inte här heller.

Den görs med samsidiga hjälper o yttersk. stoppar så hästen inte flyttar sig i sidled o driver ngt framåt.

En dum övning som kräver för mkt broms- om man inte vet hur.

ändamålet med vändningar på framdelen för hästen, är att lösgöra och förbereda för ryggning. för ryttaren att förtydliga hjälpernas sidförande och mothållande (reglerande) verkan.

innre tyglen ställer hästen och understödjer innre skänklens verkan.

yttre tyglen verkar reglerande och hindrar hästen att förböja sig.

båda tyglarna hindrar hästen att gå framåt.

innre skänklen framkallar vändningen genom tryck med underbenet vid eller omedelbart bakom sadelgjorden.

yttre skänklen verkar reglerande, så att vändningen sker steg för steg och så att hästen stannar efter fullbordad vändning.

båda skänklarna håller fram hästen och hindrar hästen att gå bakåt.

viktigt att vändningen utförs så mkt. som möjligt för skänkel och vikthjälper och så lite som möjligt för handen.

vanligaste felen.

att hästen springer undan för innre skänklen (som oftast är för långt tillbakadragen)

att vändningen inte sker med överträdande steg bak

att hästen förböjer sig i halsen och träder åt sidan även med frambenen.

att hästen går bakåt....

ja? men jag fatta som att det var det hon mena....

vanligaste felen.

överträdande steg bak = trampar inner ben över ytter?

själv tycker jag detta är en bra övning för att träna på skänkelkänslighet. har hjälpt mig och kusen en bra bit på vägen!

Vad skulle vi göra? Kratta eller basta? *Står här helt förvirrad med en kratta i ena handen och letar efter knappen till bastuaggregatet med den andra* Du förresten, finns det några rutmagade snyggingar i bastun, eller är det bara de gamla vanliga...

:confused:

I morgon ska jag hämta glasögon!!! :bump::bump::bump: Sen kommer jag se saker som jag aldrig har sett och får förhoppningsvis börja köra bil igen!!! :banana:

Basta- var på italienska.

D
Här finns inga karlar med rutor på magen, bara undertecknad:cool:

ändamålet med vändningar på framdelen för hästen, är att lösgöra och förbereda för ryggning. för ryttaren att förtydliga hjälpernas sidförande och mothållande (reglerande) verkan.

innre tyglen ställer hästen och understödjer innre skänklens verkan.

yttre tyglen verkar reglerande och hindrar hästen att förböja sig.

båda tyglarna hindrar hästen att gå framåt.

innre skänklen framkallar vändningen genom tryck med underbenet vid eller omedelbart bakom sadelgjorden.

yttre skänklen verkar reglerande, så att vändningen sker steg för steg och så att hästen stannar efter fullbordad vändning.

båda skänklarna håller fram hästen och hindrar hästen att gå bakåt.

viktigt att vändningen utförs så mkt. som möjligt för skänkel och vikthjälper och så lite som möjligt för handen.

vanligaste felen.

att hästen springer undan för innre skänklen (som oftast är för långt tillbakadragen)

att hästen förböjer sig i halsen och träder åt sidan även med frambenen.

att hästen går bakåt....

Tack så mycket för svaren!

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 800
Senast: Askur2017
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Red_Chili
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 689
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar