Framdelsvändning

TrySomethingElse

Trådstartare
När jag red så sa min ridlärare att i varje hörn skulle vi flytta hästens bakdel istället för att "svänga". Som att hästen står still med framdelen och svänger på bakdelen, kallas det för framdelsvändning när hästen bara gör ett fjärdedels varv eller måste det vara ett helt varv för att det ska kallas för en framdelsvändning?

Sv: Framdelsvändning

Min tränare kallar det i alla fall fortfarande framdelsvändning även fast vi bara gör det ett fjärdedels varv. I min värld är det hur hästen "för benen och kroppen" som definierar själva rörelsen. Om man bara gör den ett par steg eller en helt korrekt (ett halvt varv) spelar i min värld mindre roll.

Sv: Framdelsvändning

framdelsvändning är precis som det låter när man flyttar bakdelen runt framdelen. oavsett antal steg. då det inte är något moment som görs på tävling är det heller ine besrivet i TR.
Så oberonde på antal steg du gör där bakbenen korsar varandra runt på en stor cirkel runt frambenen som trappar på en mindre cirkel runt nosen/huvudet på hästen, (förenklat)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur