Framdelssyndromet???

Tuvalisan

Trådstartare
Läste i en tidning idag om det sk framdelssyndromet då hästen får återkommande hältor fram, reagerar kraftigt vid sadling, dragning av gjord samt uppsittning. Dessutom glider sadeln ofta vid ridning.

Detta berodde enligt artiklen på en sned bröstkorg, assymmetri i framdelen och skulle åtgärdas med bla akupunktur.

Alla symtom har min häst därför undrar jag vad ni vet om detta? Dessutom vad ni har för erfarenheter av akupunktur!

Sv: Framdelssyndromet???

Ehrm, hur man fixar det med akupunktur har jag ingen aning om, det låter lite långsökt om man enbart använder sej av det.
När man drar sadelgjorden blockerar man ofta de bakersta halskotorna som sitter långt in. Därför kan många hästar reagera av att BLI blockerade av gjorden, inte nödvändigtvis för att den var blockerad innan.
Men det är förstås ganska vanligt med sned framdel, skulle gissa på att en kiropraktor/osteopat/equiterapueft lättast fixar till det. Men det kan ta ett tag att rätta till, framdelen kan vara mycket låst i fel läge.
Min häst har också sned framdel och har gått med det ett tag. Så trots många behandlingar är den inte riktigt jämn. Men trots det glider inte sadeln vid ridning nämnvärt längre, tror det har dels med att ryggen och höfterna rättats till (som han också haft problem med) och ridning som är inriktad på att få hästen arbeta jämnt.

Akupunktur på häst är lite svårt. Sticker man med nålar riskerar man att ganska snart få en nål-/spruträdd häst. Att använda sej av el brukar heller inte vara populärt ur hästens synpunkt. Däremot tror jag säkert det fungerar till en hel del.

har oxå rättat till min pålles höfter med hjälp av kiropraktor, sadeln glider mkt mindre nu. Dessutom rider jag barock, centrerad ridning som bör bygga upp hästen lika på båda sidor. Trots detta är han återigen halt på frambenen och blir jättearg då någon sätter sig på honom. Hur fick du reda på att din pålles framdel var sne?

jag har kommit till en punkt där jag inte bara vill behandla symptom med läkemedek utan verkligen hitta orsaken. Vad gör egentligen en equiterapeut? Akupressur är det ngt bra?

Hej!
Min häst har behandlats mot låsning i ryggen med akupunktur i ca 6 månader(flera omgångar) hon är inte det minsta spruträdd, varken för vanliga vet som vaccinerar och tar blodprov eller för akupunktör-vet som bara sätter akupunkturnålar. Jag vågar gå så långt som att säja att min häst älskar sin akupunktör, för varje gång han kommer blir hon alldeles salig och lycklig../Lavinia, med en mycket sprutorädd häst

När man drar sadelgjorden blockerar man ofta de bakersta halskotorna som sitter långt in.

Hur i hela friden sadlar du då, varken sadeln eller gjorden är ens i närheten av halskotorna, sadeln ska ju ligga bakom bogbladen...
dadde1b.gif

Det var en känd osteopat som skrev det i sin bok. Sadeln trycker runt om hästen och eftersom de bakre halskotorna går ganska långt "in" så kan trycket av sadeln blockera. SÅÅ insatt är jag inte att jag kan förklara i detalj, men faktum är att hästar ofta går mycket friare och ledigare om man stretchar halsen i sidled efter man dragit gjorden för att få bort ev. blockeringar.

OM man tittar på det muskulära så visst.
Det hänger ihop.

Hm, intressant.
Min häst har ju haft mkt problem med frambenshältor (dock främst pga problem lågt (hoven vä fram), men hon har ju spänningar högre upp till följd av detta också.
Hon tycker inte om när man drar gjorden, eller sitter upp. Hennes sadel ligger bra, men glider dock fram tyvärr, det gör alla sadlar på henne, har nyligen börjat använda svanskappa.
Hon har även haft problem med spänningar i nacken tidigare (har dock blivit mkt bättre)
Hon har inga ryggproblem vad vi vet och är inte sne baktill i kors/bäcken.
Skrämmande mkt som stämmer in på "framdelssyndromet"... SÅ...

Om det är så att trycket från sadeln kan blockera halskotorna på nåt sett, så förklarar ju kanske det varför hon går mkt bättre, och renare... när man rider barbacka??
Ska man tro på detta om "framdelssyndromet" ?? Och i vilken tidning hittar man denna läsning?
Måste fråga equiterapeuten då som kollat henne innan :D

Kanske skulle prova det där med att strecha halsen i sidled när man sadlat & dragit gjorden... och se om det känns bättre att rida i sadel då...? Kan det hjälpa?
MVH

Senast ändrad:

Totola skrev:
Akupunktur på häst är lite svårt. Sticker man med nålar riskerar man att ganska snart få en nål-/spruträdd häst. Att använda sej av el brukar heller inte vara populärt ur hästens synpunkt. Däremot tror jag säkert det fungerar till en hel del.

Min häst HATAR sprutor,men akupunktur går bra,nålarna är ju väldigt smala och det går ju på ett ögonblick & sätta i dom så det brukar inte vara nåt problem.Kanske om hästen är Jätteöm på ett visst ställe.

Jag vet inte var du läst det, kan du tipsa? så att man kan få en helhetsbild om vad de skrivit och hur de beskrivit det!?

C6 och C7 går inte så långt in så att sadeln skulle kunna göra en direkt påverkan, men naturligtvis är allt kopplat tillsammans och såklart blockerar sadeln hästens kropp, det är ju för sjutton gubbar något vi sätter på utanför hästens egen kropp

Vore det inte konstigt om det inte så skedde? Hästen är ju liksom inte född med sadeln även om vissa tror det... :crazy:

Akupunktur är ett utmärkt komplement för att ställa tillrätta balans i kroppen, OM det utförs rätt. Naturligtvis är det så med allt, det är ju inget nytt, men akupunktur är det så många som gör, trycker ner lite nålar i punkter som verkar bra, och visst, det blir ju säkert resultat, men hållbart?

Min mentor inom akupunktur behandlar med 1-5 nålar max för vilket problem som helst i kroppen. Han får resultat till ca: 97%

Resten av hästarna behandlar jag och då behövs det sällan mer än liiiite massage eller akupressur (Samma som Akupunktur fast med fingrarna) för att ställa tillrätta det sista.

Man ska inte förkasta en behnadlingsform vbara för att det inte ser så mkt ut ;)

Alla behandlingsformer strävar mot att skapa balans. Vissa manuella tekniker betackar jag mig för då jag anser de vara för våldsamma mot kroppen, men resultat det blir det, tveklöst!

Vad det gäller i övrigt "Framdels-syndrom" så fortsätter jag som vanligt att tjata om att jag tror det kommer bakifrån, eller rättare sagt från mitten och bak. Med start ungefär där ryttaren sitter. :smirk:

Jag har också läst en artikel om framdelssyndrom, och det var i hästfynd (i våras nån gång) skrivet av Rikke M Schultz (stavning??) som jobbar på nån klinik i helsing-ör/borg eller så....

Det hon benämner som framdelssyndrom, är att hästen är sned i bröstkorgen och detta kan endast avhjälpas med manipulation. Problemet blir ofta återkommande, alltså krävs regelbunden manipulation tills dess att hästen musklat sig ordentligt och liksidigt och då upphör problemen. Men det kan också bli bra på enstaka behandling.

Symptomen är ofta reaktioner i framknän, sadelgjords"tvång" samt att hästen är ojämnt musklad i sidorna fram. Om jag minns rätt skrev hon att det KAN bero på förlossning (att det helt enkelt var för trångt när fölet skulle "ut") eller att hästen ramlat/skadat sig.
Prognosen är dock god för häst som behandlas.

Och JAG har då en sådan som har återkommande problem.
Så länge jag hjälper hästen att muskla sig och håller igång träningen så mår hon bra. Men efter längre perioders vila, så återkommer sadeltvångs-symptomen samt att hästen rör sig stelt o ojämnt.

Jo, men var sitter ryttaren? På bröstkorgen.

Inte är det konstigt att det blir låsningar.

Ja, om man inte kan balansera låsningar med annat än Manipulation så använder man det. KAN man Akupunktur, kan man lika gärna använda det, OBS- Till en viss mån.

Missuppfatta inte, jag beundrar Rikke, hon är min Idol.

CarolaLind skrev:
Vad det gäller i övrigt "Framdels-syndrom" så fortsätter jag som vanligt att tjata om att jag tror det kommer bakifrån, eller rättare sagt från mitten och bak. Med start ungefär där ryttaren sitter. :smirk:

Det där kan jag inte hålla med om. Ifall hästen står rakt på jämnt underlag (t ex min kuse då) kan framdelen ändå se skev ut. Kan DET verkligen tyda på snedheter i ryttaren/bakdelen? :smirk: Att det kan komma därifrån i grunden är jag 100% med på, men inte att det räcker att sätta på några akupunkturnålar eller massera lite och fixa till ryttaren/bakdelen så blir det bra. Är framdelen skev så är den, och som jag förstått det är det en av de svåraste bitarna att rätta till jämfört med t ex blockerade ryggkotor. VAD det beror på och var det sitter vet inte jag, det överlåter jag till mer insatta, men när man ser det med egna ögon och upplever hur hästen går är det för mej omöjligt att tänka att det sitter i bakdelen eller ryttaren. Då borde det försvinna om man plockar bort dessa felaktiga faktorer (hur man nu plockar bort bakdelen :p ) men det gör det inte.

Jo. Jag vidhåller att Akupunktur skulle kunna räcka. Det beror naturligtvis på vad problemet är osv. men i stora delar så är det så. Men det är ju min tro och vad jag har sett och hur jag arbetar (Inte med Akupunktur men Akupressur)

Om en häst är sned fram ÄR den på något sätt sned bak också eftersom hästen står på 4 ben och diagonalavlastar sig - alltid.

Min häst går också stelt & ojämnt efter vila, är mkt bättre när hon tränas... :eek:
Hon är betydligt mindre musklad på vänstersidan , vill ändå lägga mer vikt till vä när man rider. och det är vänster fram hon varit halt på.
Nu måååste jag ringa till "min" equiterapeut :D

Fast Carola, en viss snedhet finns ju alltid, men man måste kanske se till grundorsaker?
Det är möjligt att diagonal-avlastning är något som alltid/oftast måste behandlas, men när det handlar om akupunktur och riktigt bra TCM så borde det ju eg handla om att gå på grundorsaken - och nog fasiken kan grundorsakerna sitta i FRAM. (även om det är mycket ovanligt :) )

Jag återkommer ibland till något jag läst av Rikke M Shultz om födselskador på häst, där hon menar på att det är relativt vanligt att några av de första bröstkotorna blivit skadade redan vid födseln (bredaste biten som ska ut är ju just bogen - blir mest ihoptryckt), och att det sedan påverkar hela bröstkorgen & självklart hela framdelen, hästen blir helt enkelt sned pga födsel-skador.

Att jag funderar är mest för att jag träffat på hästar som jag helt enkelt inte med ögat kunna se eller med händerna känna ojämnheter just i ryggen, men de har varit väldigt oliksidiga om man ser till bröstkorgen & gett känslan av att helt enkelt ha helt osymmetriska revbensbågar/helt osymmetriska framdelshalvor.
Å andra sidan är det väl så också att problem i bak eller fram rätt fort ger rätt stora följdproblem just i bröstkorg samt mellangärde, det är ju liksom "hängbron" mellan fram & bak, men jag tyckte i vart fall det var mycket intressant att läsa det Rikke sagt!

Själv ser jag faktiskt rätt knepig ut i revbens-korgen också, även fast jag är någorlunda rak i övrigt (just i bröstryggen i vart fall), det förvirrar mej mycket - då tex mitt sista revben (12:an) tom är olika långa på vardera sidan (jo, det beror inte bara på att jag är kort i ena sidans muskulatur - de ÄR olika långa!), välvningen är helt annorlunda på vänstersida och högersida (kanske beror på hur inälvorna ligger där innanför, rent logiskt borde kanske hjärtats "asymmetriska" placering ge lite skillnad, även om vänstra lungan ÄR mindre/utformad för att ge plats åt hjärtat), Hur påverkar inte detta resterande kropp?
(nu låter jag som ett freak, men så är det inte alls, detta är inget som någon som "klämt" på mej eg noterat eller sagt något om - men jag själv är ju lite förvirrad över att det är så olika känsla när man lägger händerna över revbenskorgen på vardera sidan)

Ang var man kan läsa detta, jag läste det i en "del" i boken Hästhälsa och helhetssyn (tror jag den heter), där många olika veterinärer & andra behandlare har blivit intervjuade. Hon menade där på att det är vanligt både bland kalvar & föl, med dessa förlossningsskador.
Har dock ej läst Rikke´s egna böcker ännu, kanske står mer om detta i någon av dem (Förstå din islandshäst & Förstå din ridhäst) - jag hoppas på det... ;)
Har inte sett någon övrig forskning på området, så därför blev jag lite förvånad över att hon säger att det är vanligt - vore grymt intressant om man kunde få läsa forskningen...!

Fast Carola, en viss snedhet finns ju alltid, men man måste kanske se till grundorsaker?
Det är möjligt att diagonal-avlastning är något som alltid/oftast måste behandlas, men när det handlar om akupunktur och riktigt bra TCM så borde det ju eg handla om att gå på grundorsaken - och nog fasiken kan grundorsakerna sitta i FRAM. (även om det är mycket ovanligt )

Naturligtvis måste man alltid se till grundorsaken! Det har jag aldrig påstått något annat än.

En Diagonal avlastning är konstant i en häst och inte alltid "behandlingsbart" det beror ju på om det är en belastning som är skadlig eller normal.

Och såklart kan grundorsaken sitta fram! men 9 av 10 hästar (Nu kan jag bara utgå ifrån de ca: 300-500 hästar per år som jag behandlar) har problem som är antingen ryttarrelaterat eller Lumbosacralt/Bäckenproblem.

Jag behandlar även många C7 : or och C6 : or (Akupressur och Meridianmassage)) samt T1 : or tom. T12, väldigt varierande BEROENDE PÅ URSPRUNG men i mångt och mkt miljörelaterat. (Sadel, Ryttare, etc.)

ÖHT tycker jag att folk fokuserar för mkt på framdelen, både i behandlingar och i träning.

Hästen behöver jämna starka bakdelar för att kunna slappna av i framdelen och för att orka rakrikta sig.

Ännu ett Freak har talat. :D

Varför skulle det behöva komma bakifrån? Hästar är ju av naturen bogtunga så går de omkull eller är snedmusklade bör det vara risk att få sned framdel. Varför är det så liten risk att det är framdelen det börjat med och bakdelen som "följt efter"?

För att vi rider på dem och för att de då överkompenserar ett av bakbenen för att balansera oss. Oftast höger bak. Vilket då ger problem för vänster fram. Bla.

Att hästar skulle ha problem från födslen misstror jag inte, tycker bara det är konstigt varför naturen inte rättar till det problemet.
Men det är kanske den aveln vi bedriver som är boven?

Detta är ett JÄTTEintressant diskussionsämne, även det med behandlingsmetoderna, jag vill inte att någon tror att jag förkastar någon som helst metod, alla individer attraheras och är mogna för olika behandlingsformer på olika plan och vid olika tillfällen. Det är inte alltid som det ena funkar, då använder man det andra.

Jag vill bara framhålla Akupunkturen då det ju är "erkänt" och visa på att man inte alltid behöver drastiska åtgärder med mkt lraft bara för att något i fysiken är stört. Sen måste man fråga sig på vilket plan problemet ligger, Mentalt eller fysiskt? Drar hästen ihop sig på grund av en dålig ryttare eller på grund av rädsla?

Hästen kan ha samma symptom men två olika behandlingsformer används, båda med gott resultat.

Kroppen består av energibanor, SK. Meridianer, när Qi flyter fritt finns inga hinder, inga blockeringar. Detta är vad man strävar efter.

Med blockeringar i meridianerna menas allt från inflammationer, till yttre påverkan såsom ryttare och utrustning, till andra fysiska trauman.

ALLT som kan vara störande och som stoppar upp Qi (Livsenergin) är blockeringar.

Och ALLT som är stört i Qi kan man behandla i Meridianerna.

OM man har kunskapen. (Vilekt inte många har tror jag, om man inte räknar in Kineserna :D )

Jag vet Några st. som har gott med kunskap. En bor i Tyskland. En bor i detta landet. En bor i Norge.

Ibland får man tillsätta andra sorters energier för att stötta upp, tex: Örter, manuell medicin eller Homeopati.

Vad man ska betänka innan man börjar skrika "Men HUR SJUTTON kan man bota ´det eller det med "det" är att ALLT är energi, och energi är ALLT.

Kanske vet vi just...inte ALLT.

:p

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?