Sv: Framdelssyndromet???
Fast Carola, en viss snedhet finns ju alltid, men man måste kanske se till grundorsaker?
Det är möjligt att diagonal-avlastning är något som alltid/oftast måste behandlas, men när det handlar om akupunktur och riktigt bra TCM så borde det ju eg handla om att gå på grundorsaken - och nog fasiken kan grundorsakerna sitta i FRAM. (även om det är mycket ovanligt
)
Jag återkommer ibland till något jag läst av Rikke M Shultz om födselskador på häst, där hon menar på att det är relativt vanligt att några av de första bröstkotorna blivit skadade redan vid födseln (bredaste biten som ska ut är ju just bogen - blir mest ihoptryckt), och att det sedan påverkar hela bröstkorgen & självklart hela framdelen, hästen blir helt enkelt sned pga födsel-skador.
Att jag funderar är mest för att jag träffat på hästar som jag helt enkelt inte med ögat kunna se eller med händerna känna ojämnheter just i ryggen, men de har varit väldigt oliksidiga om man ser till bröstkorgen & gett känslan av att helt enkelt ha helt osymmetriska revbensbågar/helt osymmetriska framdelshalvor.
Å andra sidan är det väl så också att problem i bak eller fram rätt fort ger rätt stora följdproblem just i bröstkorg samt mellangärde, det är ju liksom "hängbron" mellan fram & bak, men jag tyckte i vart fall det var mycket intressant att läsa det Rikke sagt!
Själv ser jag faktiskt rätt knepig ut i revbens-korgen också, även fast jag är någorlunda rak i övrigt (just i bröstryggen i vart fall), det förvirrar mej mycket - då tex mitt sista revben (12:an) tom är olika långa på vardera sidan (jo, det beror inte bara på att jag är kort i ena sidans muskulatur - de ÄR olika långa!), välvningen är helt annorlunda på vänstersida och högersida (kanske beror på hur inälvorna ligger där innanför, rent logiskt borde kanske hjärtats "asymmetriska" placering ge lite skillnad, även om vänstra lungan ÄR mindre/utformad för att ge plats åt hjärtat), Hur påverkar inte detta resterande kropp?
(nu låter jag som ett freak, men så är det inte alls, detta är inget som någon som "klämt" på mej eg noterat eller sagt något om - men jag själv är ju lite förvirrad över att det är så olika känsla när man lägger händerna över revbenskorgen på vardera sidan)
Ang var man kan läsa detta, jag läste det i en "del" i boken Hästhälsa och helhetssyn (tror jag den heter), där många olika veterinärer & andra behandlare har blivit intervjuade. Hon menade där på att det är vanligt både bland kalvar & föl, med dessa förlossningsskador.
Har dock ej läst Rikke´s egna böcker ännu, kanske står mer om detta i någon av dem (Förstå din islandshäst & Förstå din ridhäst) - jag hoppas på det...
Har inte sett någon övrig forskning på området, så därför blev jag lite förvånad över att hon säger att det är vanligt - vore grymt intressant om man kunde få läsa forskningen...!