Framåtbjudning?

Bismark

Trådstartare
Denna tråden skulle lika gärna kunna ligga på ridning men eftersom jag just nu känner av det mest i tömkörningen så lägger jag den här.

Min super-söta-snälla-goa lilla fjording håller jag just nu på att tömkör för fullt tills min rockard är ombyggd och klar. Hon tycker verkligen att det är superkul att komma ut och jobba men...

Hon har såå dålig framåtbjudning! Hon är sån i sig själv liksom, både när man rider, leder eller kör/tömkör. Hon går dit man vill, håller den gångart man ber om men hon bjuder inte på! Men hon verkar tycka det är kul? Öronen framåt när man jobbar och gnäggar när man tar fram sele/sadel.

Hon har blivit lite bättre under ridningen där jag kan ge dubbla hjälper framåt (röst+skänkel ibland spö för att förstärka skänkeln) men när jag tömkör har jag ju "bara" min röst och ev spöet. Men spöt vill jag gärna ha som sidoförande hjälp..

Hon är kollad och har inte ont någonstans, utrustningen passar (loksele), vargtanden är utplockad för ett tag sen. Försöker variera övningarna mycket och inte göra samma saker för ofta.. Det verkar som om hon helt enkelt bara är lat..

Vad kan jag göra för att få henne att tänka mer framåt?

Sv: Framåtbjudning?

Prova att öka på kraftfodret så hon får mer energi. Även högre kondition kan göra dem piggare och mer framåt.

Fast är det så bra att mata henne med mer kraftfoder "bara för att", hon har ju en korrekt uträknad foderstat?

Konditionen jobbar jag på genom att trava mkt och klättra henne för att bygga muskler. Har en massa härliga vägar att rida på och orken är det inget fel på, hon kan springa hur långt som helst utan att bli trött, men får hon som hon vill så går det i snigelfart?

Vissa individer är helt enkelt bara långsammare. Så är det med oss människor också.
Jättebra att du har en korrekt uträknad foderstat men alla är vi individer. Din häst kanske behöver lite mer energi för att orka med än vad genomsnittsfjordisen behöver ex.
Som ex. kan vi ta mina båda minisar. De är lika stora den ena förvisso hingst och den andra sto... Men de är mycket aktiva och stot körs mer än hingsten. Ändå behöver hingsten nästan dubbelt så mycket som stot. Följer jag hingstens korrekta foderstat så skulle han falla ur, se ut som ett staket och helt tappa orken.
Foderstaten är en bra grund att stå på men sedan får man även se till individen. Tycker gott du kan prova lägga till ett mer energirikt foder i mindre mängd och se om där blir någon skillnad..

Foderstater i all ära.. De är en bra grund att stå på MEN hästarna är ju individer också!

Mitt varmblod Pelle får MER energi än han behöver på papperet MEN det märks INTE han kräver helt enkelt mer för att må bra så han har något att sätta muskler på

Nordisen Krutrök får enligt samma foderstatsberäkningar för LITE energi.. och hmm de stämmer ABSOLUT inte..

För att få en inte självgående häst aktivare gäller det att precis som du gjort att variera sig.

Ge gärna lite extra kraftfoder när du har varit ute. För att liksom förstärka det posetiva med att jobba för då får man mer mat.. Å är din pålle lik de fjordingar jag jobbat med så är DET en stor drivkraft..

Funderar även lite vidare.. Mitt varmblod Pelle är VÄLDIGT segstartad. Behöver LÅNG för att jobba igång kroppen. MINST 10 minuter skritt på lång töm eller tygel innan han kan börja tänka på att få med sig kroppen..
Om man försöker hoppa över något steg i hans igångsättning så blir han seeg och vill INTE.. men får han den längre tiden på sig att komma igång så är det en glad Pelle.

Kämpa på ! Självklart kommer det mer energi av bättre kondis också!!

Anna-Carin

Svarar båda!

Kan ju testa att ge henne när hon har jobbat, då borde det ju inte sätta sig på hullet utan gå åt till musklerna? För det är nog ingen större risk att hon faller ur :angel: Fröken kan leva på luft och kärlek om det bara är hullet det gäller..

Hon ligger på ett överskott av energi då vi har lite dåligt med protein i höet så får hon ett proteinrikt kraftfoder. Men hon kan ju få sin kvällsmat efter hon har varit ute och jobbat :idea: Då borde hon tycka att hon får lön för mödan..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 862
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 595
Senast: mackan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka