Framåtbjudning

Jazza

Trådstartare
Hejsan allihop!
Jag är alldeles ny här så jag hoppas att min fråga ligger på rätt ställe.
Har en lite fråga angående det här med framåtbjudning. Jag har en fyraåring som fortfarande inte bjuder framåt ordentligt. Undrar hur ni har gjort med era unghästar? Jag försöker rida så varierat som möjligt, mycket ute i skogen, arbetar honom varannan dag (varvar med tömkörning och promenader). Har inte upplevt detta problem med de andra unghästarna jag ridit (snarare tvärtom där).
Tacksam för svar:)

Sv: Framåtbjudning

En del hästar är ju tröga av naturen tyvärr. Kanske din häst är sådan?

Jag har väl inget direkt bra svar på vad du ska göra åt det då mina egna hästar knatar på för egen maskin i princip jämt, men jag antar att han får en bra foderstat och sådär och inte är i någon tillväxtperiod eller så.

Jo foderstaten är noga uträknad och han är fin i hullet. Tillväxtperiod, kanske, men eftersom han har varit sådan här ända sen han blev insutten så känns det som om den perioden varar väl länge,, han har haft viloperioder kanske jag ska tillägga. Han är likadan vid tömkörningen och det börjar bli lite tradigt även om han är världens finaste...:D
Någon annan som varit i min situation?

Jag har inte varit i samma situation men, det är nog kanske lite så att hästen är lite trög av naturen, om du provat med allt..

Det man kan göra i ridningen om man vill förbättra framåtbjudningen är ju att göra många övergångar, skritt-trav, halt,-trav, kortare trav- längre trav, trav-galopp osv.

Sen kan man lägga in bomövningar, koner och grejjer i det vardagliga arbetet som gör att det känns lite mer spännande och roligare för hästen. ;)

Jag brukar vara väldigt noga med framåtbjudningen från början för jag är verkligen kass på att rida "lata" hästar och tycker inte de ska vara det över huvudtaget. Då "skrämmer" jag hellre lite liv i dem de första gångerna och sedan går de av sig själva. Men det beror ju oå individ HUR man gör (om det behös) men jag accepterar aldrig att de masar sig fram eller inte lyssnar på framåtdrivande hjälper. Sedan är klart förutsättningarna att man inte sitter och "tjuvhåller" och jag är väldigt snabb med att släppa kontakten med munnen. Rider gärna så gott som utan kontakt med munnen ända tills de fritt rör sig framåt av sig själva i alla gångarter och lätt ökar vi minsta hjälp. Lite amma med "hetar" hästar, de ska hålla sig till ett lagom men hellre framåtgripade tempo utan att behöva bromsas innan man börjar tänka "ridning" (och då börjar man med rätt takt i ett lite lugnare tempo eftersom man då inte tappar bjudningen när man lärt hästen går bjuda fram först).

Att rida varierat och ha koll på foder och hur det växer förutsätts ju men det verkar inte vara ditt problem ;)

Visst kan (och oftast gör den det) bjudningen komma med mer utbildning, unghästar är ju ofta lite tröga innan de fattat vad som händer. Fast om jag skulle tala utifrån mig själv så hade jag redan första ridturen på en häst jag känner är lite "seg" väckt liv i den och visat att "nu gäller det att vara med på noterna för jag tänker inte bära runt dig hela ridturen!" Och det gör jag redan under framskrittning på långa tyglar. Hästen ska kvickt reagera om jag vill något, kännas kvick i huvudet iaf annars gör jag ngt "oväntat" typ smackar, säger ngt, sparkar till lite med skänkeln viftar med spöet/petar ngnstans och då ska de reagera. Samtidigt som jag är noga med att det är en kort stark hjälp är jag noga med att berömma alla form av reaktion (kanske inte att slå efter skänkeln eller stanna ;) men ni fattar) springer hästen i väg i galopp ex så reser jag mig bara upp och följer med och berömmer, på långa tyglar, innan jag mjukt och fint bryter av (gärna utan att ta i munnen) och sedan fortsätter som inget har hänt. Nästa gång hästen somnar till händer samma sak igen osv osv. Det viktiga är att det inte finns ngt som gör det minsta obehagligt för hästen att gå framåt, ex att ryttaren inte följer med med hand och kropp när hästen för en gångs skull reagerar starkt framåt osv.

Tack för svar!:bow:
Jag lägger era svar på minnet och kommer testa dem. Problemet som jag upplever det är väl så att jag inte riktigt vet hur mycket framåtbjudning som är ok att kräva... Han lyssnar ju på skänkeln och gör som jag säger men jag skulle önska att han blev lite mer "elektrisk" eller vad jag ska säga... Jag saknar det där "suget" framåt... Kanske låter lite udda men jag vet inte hur jag skall förklara... Kanske blir han lite piggare när det blir riktigt kallt:idea: en del är ju sådana.:D

Jag har ridit många unghästar och skulle aldrig rida utan stöd i munnen, utan alltid sträva efter att erbjuda stöd. Har din häst tex stor gång så kan de mycket väl vara anledningen till att den inte reder ut mer framåtbjudning, det tycker jag är väldigt typiskt unghästar. Ha lite is i magen och ta hjälp av en tränare om du själv inte känner hur stora krav du ska ställa. Men jag skulle faktiskt inte göra någon som helst affär av det.
Däremot på utbildade äldre hästar tycker jag att det funkar att helt enkelt kräva mer kvickhet, men det är ju en utbildningsfråga.

Hej

Det var några veckor sedan jag red för tränare och då pratade vi om just detta. Hon tyckte då att jag skulle börja "kräva" lite mer framåtbjudning men vara noga med att hästen inte blir stressad, i sådana fall skulle jag börja från början - kanske inte helt ifrån början men ni fattar. Jag kommer nog inte att rida för tränare än på några veckor så tills dess kanske jag ska försöka ta det kallt och inte oroa mig för detta, så länge som hästen förstår mig och tar skänkeln så är det väl ok.
tack allihop för alla funderingar och åsikter.

Jag är nästan nöjd om de lyssnar på mina hjälper... Fast de ska vara lite "elektriska" när det inte handlar om ngt krävande tycker jag. Sen så tänker jag nog inte riktigt samma med stöd som blandrastik, iaf inte i början. Men sen så har jag inte ridit _så_ många unghästar och alla dessa har varit connemaror mes "lagom" gång, stora hästar ärjag totalt kass på att rida, det kanske är av denna anledningen, vem vet? Fast när jag vill ha kontakt med munnen (och de vant sig vid bettets inverkan) så tar jag den kontakten jag vill ha och då ska inte en droppe bjudning försvinna.

Dör övrigt ang suget framåt. Var på en kurs hos en van unghäst/problemhästutbildare av den orädda sorten (liksom jag) och han menade på att så fort hästen går att stanna och i viss mån styra så släpper han ut hela gänget med årets unghästar och deras (orädda) ryttae att galoppera på ängarna. Det har aldrig blivit några problem och hästarna hittar bjudningen framåt på ett naturligt sätt. Vi fick galopper på galoppbana efter typ max 10 ridna gånger. Inga problem alls.

Jag har precis samma bekymmer med min fyraåring. Skulle vilja ha henne mer kvick på hjälperna och med bättre sug. Hennes bjudning är dock varierande, ganska beroende på dagsform. Vissa dagar känns hon hur pigg som helst och andra dagar som om hon har kola under hovarna. I många fall kan bjudningen komma ju mer uppvärmd hon är.

Jag försöker, precis som du, att rida varierat. Och mycket ute i skogen (där hon för övrigt oftast är betydligt piggare, men svårare att rakrikta och hitta en bra takt på). Jag hoppas dock på att bjudningen ska bli mer konstant med tiden. Jag kan tänka mig att en mer rutinerad unghästutbildare än jag själv hade fått henne bättre på hjälperna (och med bättre bjudning) på kortare tid. Men nu får hon nöja sig med mig.. :D Ska väl tillägga att jag regelbundet rider henne för instruktör och att vi därifrån har fått grundutbildningen klart godkänd.. ;)

Skönt att höra att jag inte är den enda som råkat ut för detta.. Men när jag red tidigare idag så tyckte jag han bjöd framåt lite bättre under vissa stunder faktiskt (hemväg i och för sig men alltid en början)! Så det kanske kommer att lösa sig naturligt med tiden.. Hoppas jag.

Min häst är inte så jättestor (ca 1,50 Welsh cob) och har om jag ska vara ärlig inte blivit riden "ordentligt" så länge. kom igång med den "riktiga" ridningen i maj ungefär. Däremot har jag ju "åkt" på honom i omgångar sedan förra hösten, så det kanske stämmer detta med att det är en utbildningsfråga. Jag brukar tycka att det är lättare att ha stöd i munnen om hästen bjuder framåt ordentligt och då naturligt "söker" stöd i handen...
Ja ja, har bestämt mig för att sluta hänga upp mig över detta, det kommer väl så småningom..:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hundträning Ni som har era hundar till specifikt arbete, tillexempel valla får, jaga älg eller så. Frågar av ren nyfikenhet eftersom jag ofta hör...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 230
Senast: mandaaa_
·
Hästhantering Hejsan! Min donna har vilat i ca 9 månader pga att jag varit gravid etc. När jag började sätta igång henne så har jag mest skrattat i...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: tuaphua
·
Träning ...har min annars så snälla häst fått. Vi här nere i söder får ju inte nån bra vinter, utan det är väldigt av och på, lera och is, regn...
Svar
6
· Visningar
1 019
Senast: Hipphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama