Framåtbjudning

F

Frasseoo

Jag har en pålle på 5 år som är fruktansvärt envis.

Han är oerhört lättlärd och kan vara mycket lyhörd och fin men ibland blir han helt vidrig att rida.

Han har noll framåtbjudning, benen riktigt släpar efter honom.
Då blir arbetet i princip meningslöst.

Jag har provat med det mesta, vila, mer mat, mindre mat, omväxlande träning. Han får vila ett par dagar i veckan, vi tränar dresssyr, hoppning och arbete vid hand, trix, löshoppning, trail, tömkörning och jag longerar honom.

Han får dessutom regelbundet mer samanhängande vila eftersom han är ung.

Nu kan jag inte komma på något mer för att få mer framåtbjudning.
Möjligen skulle ett besök på Täby Galopp pigga upp men jag vill inte bara ha ös utan mer sammarbete.

Tyvärr har jag inte kunnat rida honom så mycket jag skulle vilja i skog och mark eftersom jag gärna vill ha sällskap av säkerhetsskäl. MIna stall kompisar har haft mycket otur med krassliga hästar.
Det blir bara en eller ett par gånger i veckan. Det kanske är det som är felet :crazy:

Har någon något bra tips?

Kom på en sak till...
Han har dessutom börjat dumma sig när jag galopperar, eller i bland tom när vi travar, på en stor volt. När jag ridit ett halvt varv och börjar närma mig nästa långsida kastar han sig åt andra hållet. Går vi i höger varv försöker han byta till vänster varv och tvärt om. Inte alls kul, vi har hamat i staketet ett par gånger :eek: .
Han har inget fysisk fel, det har jag kollat med veterinär och jag låter en massör behandla honom regelbundet. Varken veterinärern eller massören hittar någon spänning som skulle kunna förklara detta.

/Frasse

Sv: Framåtbjudning

Hej jag tycker det låter som om han skulle behöva antingen en riktig vila på ca 3 månader eller en tillsägning eller att du tar tag i tränare! Vilket av dem eller andra idéer måste du känna själv som äger honom och känner honom bäst.
Lycka till!

Tråkigt att din unga häst tappat framåtbjudningen! Dina problem, att han kastar sig, i galoppen beror förmodligen även det på detta. Hästar verkar ha en förmåga att testa gränserna mer och mer. När inte han "behöver" gå fram så testar han lite till....
Försök (om du inte redan gör det) att i början av galoppen stå i fältsits och galoppera honom på fyrkanten till du känner att han verkligen går fram. När han suger tag framåt kan du sätta dig ner, då kommer han, troligen, inte att göra så.... var bara noga med att inte tappa suget igen, då är det bara att börja om.
Vad gäller framåtbjudningen i övrigt så är det absolut viktigaste att göra tempoväxlingar! Se till att han verkligen går fram direkt efter en halvhalt, i det första steget sitter egentligen hela framåtbjudningen.....

Lycka till!

Tack!

Det var kloka synpunkter. :bow:
Jag skall genast testa.

/Frasse

jag skulle iaf inte rida i ridhus/paddock förren framåtbjudningen är tillbaka. det värsta som kan hända är att framåtbjudningen försvinner, har man inte den har man inget. rid ut massor, gör roliga saker. tänk framåt o uppåt! jag tycker alla hästar, framför allt unghästar ska ridas ut mycket. jag rider jämt ut själv på min galna 5-åring, var inte alltid lätt i början, men nu är han van och har fått lära sig att alltid gå fram överallt. lycka till!

Du har fått kloka synpunkter redan och jag tror också att det nog är så att han testar gränser...

Och jag tycker också att det är väldigt bra att du kollat upp honom fysiskt så att du kan utesluta att det är något sådant som gör att han beteer sig så.

Men försäkerhetsskull har du kollat så att det inte är sadeln som är problemet? För då kan nämligen beskrivet beteende uppvisa sig... En sadel som inte ligger bra, (eller i vissa fall när det gäller känsliga hästar -inte perfekt) ger dålig framåtbjudning och allmänt konstigt beteende.
Speciellt unghästar musklar ju om sig mkt och en sadel som låg bra för en tid sedan kan nu klämma om du har otur. Väldigt mga unghästar "tröttnar" på ridning för att de har sadlar som inte ligger bra.
Ett tips är att låna några andra sadlar i stallet som skulle kunna passa honom och se om det blir skillnad när du lägger på dem. Ta någon till hjälp så att du kan prova mga eftervarann.
Om du då märker skillnad på honom, även om det inte blir till det positiva, så skulle jag ta honom till en sadelutprovare så att du får hjälp. För om han visar ngn form av reaktion så kan du misstänka att det är sadeln som är problemet men att det inte fanns ngn av de du provade som han tyckte var bättre.

Hoppas det löser sig för dig! Och som sagt; det är alltid bra att ta hjälp av en erfaren tränare. Det spar mkt grubblande...

Hej alla snälla som svarat!

Jag har som sagt inte riktigt vågat rida ut själv under en tid eftersom unghästen inte gått att lita på.

Nu har han varit på bete i 6 veckor och jag red ut med sällskap
förra veckan och det gick strålande.

Igår tog jag tjuren vid hornen och red ut själv. Det gick strålande :banana: .

Jag tränade tempoväxlingar i skritt och trav. Kan bara säga att han var helt underbar i travväxlingarna.
Från kort, kort trav till rejäla ökningar och tillbaka.
Lyhörd och fin. :love:

Om han fortsätter att vara så här fin kommer jag kunna följa era råd att rida ut mycket, mycket mer.

Vad det gäller sadlar så har jag två en allround som är ok men kanske inte perfekt och en dressyrsadel som ligger jättebra.

Jag skall kolla över ekonomin och fundera om jag kanske skall gräva i plånboken och investera i en ny allround/hopp.

/Frasse

härligt!! man får en helt annan framåtbjudning ute. kul att det gick bra. fortsätt så tjejen! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 928
Senast: Voeux
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 347
Senast: mackan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 737
Senast: Luleå
·
H
Hästvård Hej! Min häst, d-ponny sto på tolv år, har haft en gaffelbandsskada på vänster fram på insidan i antagligen snart ett år. I slutet av...
Svar
4
· Visningar
3 534
Senast: hoppeflikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama