Framåt- nedåtsökning

sweet_knorven

Trådstartare
Hur lång tid brukar det ta innan hästen fattar det? Är det så att det som tar längst tid inte är för hästen att förstå det utan att orka med det om den har gått fel innan?

Disskutera på, jag vill veta och se det från olika synvinklar! :)

Sv: Framåt- nedåtsökning

Min uppfattning är att det är ganska lätt att lära hästen framåt-nedåt, om man t.ex. använder sig av förhållande tygeltag när hästens inre framben sätts ned i marken (med risk att förböja, förstås...). Det svåra ligger i att alltid kunna locka fram framåt-nedåt-sökningen och gå från att ha ridit i mycket samlad form till att hästen "mjuknar ur" framåt-nedåt.

Ett ljus som gått upp för mig det allra senaste är att framåt-nedåt inte är en statisk form - hästen ska inte springa runt med nosen i backen som en stövare - utan man ska sträva framåt-uppåt men alltid kunna be om framåt-nedåt som ett kvitto på att hästen är avslappnad och inte har tryckt undan ryggen.

ORKA tycker jag är det svåraste problemet. Även de snedaste och stelaste hästar brukar gå att rakrikta, samla, böja åt båda hållen, och få lite sökning på efter ungefär 20 minuters jobb. De brukar hålla sig i position i ungefär 2-3 minuter. Har man riktig tur hinner man få upp ryttaren på ryggen innan hästen blir trött och trillar ur form så att de får känna skillnaden under ett kort ögonblick och veta vad det är för känsla de ska söka.

Gör man rätt så tar det bara några sekunder.
Rätt = placera bakdelen så att den bär framdelen, då ramlar huvudet på plast av sig själv.
Om man däremot använder tekniken bända, böja dra och bocka så tar det evigheter att lära sig det, vissa lär sig det typ aldrig....

Litet tillägg...

Brukar ni börja från marken eller vid ryggen? Tips på övningar vid marken och på ryggen, hur ofta och hur länge. Ska man öva framåt nedåtsökning två dagar och sedan ut och ha kul och sedan öva igen...Eller ska man öva det hela, hela tiden tills det "sitter"?

Hej,

Intressant fråga!

Själv skulle jag vilja veta hur man bibehåller sökningen på en större volt på longen alltså inte när man tömkör och utan hjälptyglar. Min häst är rätt så elastisk när jag rider och om jag jobbar honom i handen i tränset. Men om jag ber honom öka volten på longen börjar han skjuta in bogen och ta upp huvudet. Varför vill han inte jobba när han märker att jag inte kan nå honom? Eller vad gör jag för fel?

Berätta gärna mer, har du bilder som visar bakdel på plats /inte på plats så släng gärna in några sådana också!

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 821
Senast: JohannaB
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
559
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 820
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar