framåt drivande....

T

Theci

Är lite nyfiken på vad ni anser vara det "bästa" sättet att lära en "gammal hund att sitta".

Jag har nämligen fått hem en häst på ca 13 år som är riden i ala år men han kan inte direkt ingenting.

Det enda han förstår är väl själva "bromsen", gasen??? Vart är den?

Jag kan driva mig stum i rumpan, skänklarna reagerar han inte på.

Han förstår inte frammåtdrivande helt enkelt....

Så hur skulle ni gå tillväga för att lära denne herre detta?

Sv: framåt drivande....

Är lite nyfiken på vad ni anser vara det "bästa" sättet att lära en "gammal hund att sitta".

Jag har nämligen fått hem en häst på ca 13 år som är riden i ala år men han kan inte direkt ingenting.

Det enda han förstår är väl själva "bromsen", gasen??? Vart är den?

Jag kan driva mig stum i rumpan, skänklarna reagerar han inte på.

Han förstår inte frammåtdrivande helt enkelt....

Så hur skulle ni gå tillväga för att lära denne herre detta?

Det som jag lärde min häst.
Han förstog verkligen inte hade inga sporrar men så fort jag tryckte till med skänkeln så tog jag spöt vid skänkeln och nudda så att det kändes och samtidigt som hästen rör på sig då så klappar man.
Det tycker jag var bra min fattade till slut vad jag menade:)

driv inte hela tiden..va konsekvent istället..allt handlar om att vara konsekvent..man ska inte sitta o göra samma hela tiden..en gång och sen räcker de o då ska hästen lyssna..inget tjatande.
sitta o driva hela tiden så slutar hästen lyssna tillslut..lägg till spöt som förstärkning av skänkeln om hästen inte lyssnar alls och beröm massor för minsta lilla..

börja med enkelt..som halt till skritt på långa tyglar..och inget tjatande med sätet och skänkeln..då slutar många snabbt att bry sej.

Senast ändrad av en moderator:

säger precis som uddatyp; va konsekvent i din ridning! att sitta o klämma med skänklarna hela tiden gör inte hästen lyhöd.

träna hästen från marken o gör den lyhörd på din röst/kroppsspråk/piska. i ridningen så kanske du kan förtydliga din framåtdrivande hjälp med en lätt touch med spöt vid skänkelläget.

men framförallt; ta hjälp av en tränare!

visst kan man lära gamla hundar sitta! började utbilda "min" 16-åring i dressyr för ett år sedan och han är superduktig! det tar lite tid, men jag låter han få sin tid :love:

lycka till!

Jag brukar
1. smacka
2. skänkla
3. slå till (ganska ordentligt) med spöet
Då lär de sig förvånansvärt fort att gå fram för bara en smackning så slipper man tjata med skänklarna.

får man smacka på dressyrprogram? trodde inte man fick prata alls med hästen.. isf är väl vilthjälper smartare när hästen faktiskt redan är inriden och kan det där..

tycker att drivljud mest hör till när man tränar från marken för att få drivning innan man kan driva från ryggen..

säger som andra, tjata inte, det gör vemsomhelst trött..

rid ute och se till att hästen tycker att det är kul. gör många övergångar så sätter han bättre muskler och orkar sätta under sig och öka på utan att lägga sig på bogarna (som lata hästar ofta gör)

gör även intervaller i alla gångarter, 10 snabba steg, 10 långsamma, 10 smabba osv..

och varje gång du driver på med spö, gör det ordentligt, ett litet flugpet ger hästen blanka f-n i ;) och när hästen hoppar fram i galopp och drar på så HÄNG MED! bestraffa inte hästens lydnad för drivningen med att dra den i munnen.. det felet gör många många ryttare utan att fatta det.. :crazy:

Tjata inte! Då blir han både sits och skänkeldöv och segnar ännu mer.
Rid i skogen (gärna med någon annan häst förståss så att det blir roligt), "släpp handbromsen" (tyglarna) och dra till ordentligt en gång i stället med spö och övertydlig skänkel, och även rösten.
Så att han verkligen går framåt när du ber om det, och när han går framåt så låt honom gå så en bit även om det råkar bli fel gångart, bromsa alltså inte direkt för då blir det självklart fel.
Glöm inte att sluta driva när han går framåt, så undviker du tjatet. Driv inte igen förrän du känner att han börjar tappa fart, låt honom bara vara.

I övrigt tycker jag som vildros säger, ta det i olika steg och ta bort ett i taget så blir det till slut bara en lätt skänkel eller röst kvar.

Senast ändrad av en moderator:

om man sitter och driver hela tiden är det ju klart att hästen inte fattar :bump: så man skall sitta där, använda snabba skänklar (inte samma sak som att sparka hästen) om han går mera framåt, tar du bort skänkeln från magen, bara så den inte rör. försök följa med hästen o ett mjukt och smidigt sätt och om du känner att hästen saktar ner använder du snabba skänklar igen och driver lite men sitsen, spöet är ju såklart ett bra hjälpmedel

lycka till med din häst:smirk:

rid ute och se till att hästen tycker att det är kul. gör många övergångar så sätter han bättre muskler och orkar sätta under sig och öka på utan att lägga sig på bogarna (som lata hästar ofta gör)

gör även intervaller i alla gångarter, 10 snabba steg, 10 långsamma, 10 smabba osv..

och varje gång du driver på med spö, gör det ordentligt, ett litet flugpet ger hästen blanka f-n i ;) och när hästen hoppar fram i galopp och drar på så HÄNG MED! bestraffa inte hästens lydnad för drivningen med att dra den i munnen.. det felet gör många många ryttare utan att fatta det.. :crazy:[/QUOTE]

Håller absolut med!! ska du använda spöt, gör det EN gång, RIKTIGT ordentligt. sedan behöver du förmodligen inte använda det mer under det passet, hästar fattar snabbt.(men se till att du först försökt med säte och skänkel) och som sagt, häng med framåt och beröm sedan jättemycket!!
viktigt också att du inte enbart koncentrerar dig på att göra dressyr häst av honom utan tänk på VARIATION! hoppa, rid ut, varför inte rida dressyr ute?! det gör jag ofta, vilket ger naturlig framåtbjudning och hästen tycker att det är roligt. man kan göra hur mycket som helst ute!
lycka till!

Tack för alla svar!

Hästen som är 13 år är bara till låns.

Jag har backar rejällt i allt vad ridning och utbildning heter med honom nu och tar honom som en unghäst.
För unghäst är just vad han är i sin utbildning.

Vi jobbar nu med att förstå frammåt drivande komandon från marken. ( longering)
Varvar det med vila samt skogsridning.
Hans orutin gör att han ofta går emot tryck ist för ifrån det.
T,ex i stallgången. Tror mycket av det hänger ihop med trycket från skänklarna.

Vi har inte bråttom någonstans och tar det i lung takt.
Tror vi till våren skall kunna skumpa runt ett LC:1 och lyckas få det se trevligt ut ( förhoppningsvis).

oj vad kul att du ska börja med dressyr igen och tom tävla. Jag skulle nog aldrig våga ställa upp i en dressyrtävling igen, har ju ej heller ridit på många många år och nu har jag bara unghästen som skall ridas in.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 655
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 716
Senast: Milosari
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama