Framåt bjudning?

M

Mos410

Har någon något bra tips på hur man får fram framåtbjudningen i en häst?

Mitt varmblod är nog född utan framåtbjudning. Jag har:
*longerat
*tömkört
*långraining
*drag hjälp
*löslongering
*löshoppning

och mkt mer, det är ingen skillnad om man är själv eller med andra. Han är segare om man rider markarbete eller dressyr än om man rider ut eller hoppar. (rider mest ut). Han är i prinsip skänkel stum (har varit sedan första stund). Jag har ridit in honom och haft honom sedan han va föl. Och han har aldrig varit någon sprinter. Va mkr förkiktig med hjälperna för att få honom uppmärksam men det hjälpte tydligen inte. Han bryr sig inte om sporrar och spön (låter grymt men även som en liten förtjiktig extra hjälp) han verkar inte ens märka det.
Han är glad och possitiv inte så att han är dyster han gillar bara att lungt och stilla se sig om. Väldigt orädd. Men för vad man en ska göra så vill man ju ha lite framåt tänk.
Dom skrittar ifrån oss med Pappas 20 åriga (sega) fjording.
någon som har något tips?

Foderstat, kollad och provat olika (kan äta båda havre, krossad havre, befor m.m. utan reaktion)
är likadan utan utrustning.
Och han är kollad av vet (inget fel på honom)

(la detta i hästhantering istället för ridning efter som det gäller gämt, inte bara från ryggen)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Framåt bjudning?

du verkar ha gjort allt, jag har ett liknande sto :) SEG och LAT alltid , piggare i skogen och seg vid dressyren, sitter man inte och driver så stan nar hon och äter gräs. finns väl inge mirakelkur antar jag.

att få framåtbjudning och en aktiv häst så måste man vara konsekvent, ska hästen fram så ska den fram direkt på millisekunden, ska den trava så ska den trava direkt, inget segande någonstans.

inte tjata med hjälperna hela tiden då blir dom sega och lata, framåtbjudning är nåt man lär hästen, hästar som man inte är konsekventa med blir ofta lite lata och sega att rida, de är upp till ryttaren hur man vill ha hästen, säg till hästen ordentligt en gång och kräv en reaktion, kräv att den ska lyssna.

samma när man leder hästen, hästen ska gå i den takten man själv vill gå i..man ska inte behöva dra med sej hästen, hästen måste ju vakna.

Ja han behövre ju inte ständiga skänklar men man ger en "skarp" skänkel går han fram och så men det går ju i slowmotion....jääääätte sakta och ger man en skänkel till så blir det trav eller en häst som sätter sig på tvären.
Ger men en skänkel för trav så går han väl oftast fram i trav men okonsentrerat och minsta halv halt eller hjälp så saktar han av igen (trots skänklar och drivande säte m.m.) och galopp får man bara om han är på bra humör.
När han går igång i t.ex. trav så går det bara ett tempo rakt fram och gör matte något så saktar han av.
Ska man longera så får man smacka berömma smacka berömma, så fort man blir tyst så saktar han av. och Berömmer man utan smackningar så saktar han av (inte så att man ser att han travar och segar tills det blir skritt, utan han är väldigt tvär i övergångarna så det blir mer trav och så poff skritt direkt). väldigt obehagligt när man rider. :crazy: blev lite flummigt

Det är just det han segar inte igång. Det är inte så att jag måste driva en, två,tre, fyra gånger för att få fart, utan det är en skänkel och så är det trav (om han inte är på dåligt humör sätter sig på tvären och stannar/inte så ofta dock). Utan det är det att man ger en skänkel och så skrittar han men han skrittar utan bjudning.
Det går jätte sakta och ger man en skänkel till så blir det trav. inte mjukt sjunka in i trav utan tvärt skritttrav man hammnar nästan i bakvikt för att man inte hinner med (oavser om det är mjuka eller skarpa hjälper). samma sak vid avsaktning. han kan gå från galopp till halt på en sekund man flyger nästan över nacken. så övergångar har vi övat mkt på och det är fortfarande väldigt väldigt tvära.
Galoppen är svår då den kommer då och då han vet liksom inte när han ska galoppera och trava även om vi tränat att jag ger galopp skänkel så är det galopp (kan även galopp som röst komando) endå verkar han inte koppla att trav och galopp inte är samma gångart.
Men travar vi och jag ger en hjälp vad som hällst han kanske ska svänga eller en halv halt eller ja. Då tvärt avbrot till skritt och även om jag håller om den skänkeln så blir det så och när han kommer på sig blir det tvärt trav igen.
Så en skänkel räcker och han går till nästa gångart. Det är så långt ifrån "skänkel-10 meter-reaktion" man kan komma.
Det finns liksom bara ingen bjudning i gångarterna han tänker liksom bakåt även när han går framåt.

När vi leder är det inte dessa problem men vid t.ex. longering och tömkörning eller liknande.

Utan det är det att man ger en skänkel och så skrittar han men han skrittar utan bjudning.
Det går jätte sakta och ger man en skänkel till så blir det trav. inte mjukt sjunka in i trav utan tvärt skritttrav man hammnar nästan i bakvikt för att man inte hinner med

När vi leder är det inte dessa problem men vid t.ex. longering och tömkörning eller liknande.

du får driva fram till handen, ha ett bra stöd och låt inte hästen springa iväg, driv ihop hästen istället.
givetvis inte blåhålla hästen i munnen nu, inte de jag menar men man får driva fram till handen, men ha ett bra stöd och gör små förhållningar så hästen är framme vid bettet.

gör gångarterna lite mer aktiva, gör halvhalter så hästen inte bara springer iväg från dej.
häng med om du driver på, få ihop hästen lite mer så den inte bara springer frammåt.

sen vet jag inte hur du longerar eller vad du vill med longeringen, men tömmkörningen är likadan där, släpp inte iväg hästen så mycket, så den går aktiva bakben, den ska trampa upp under sej och inte bara frammåt.

För det första rids han inte på bett utan förtillfället i repgrimma, (fram över i ett egen designar träns utan bett). Pga en vargtand som inte växt upp riktigt. Han har och kommer inte få ont av det så länge han går utan bett. Dessutom trivs han mkt bättre bettlöst.
Jag vet hur man rider ihop en häst det är bara det att även om man driver och gör en havlhalt så blir det tvärt sakta av fram igen ingen halv halt hur mjuk man än är.
Det är just det jag vill få övningar till hur får jag honom att inte bli så tvär. Det finns inget mitt imellan, man kan inte driva upp till en aktiv skritt, utan det blir skritt och mer drivning så blir det trav även om man håller ihop honom. Det blir bara skritt, trav,skritt istället för att han går ihop sig.
Så jag vill få honom att tänka framåt innan jag börjar på formen, man kan liksom inte jobba ihop en häst som inte tänker framåt.
Har ridit för flera duktiga tränare och ingen har kunnat hjälp oss.

(ska försöka filma någon gång när vi rider/men det tar ett tag då jag är bortrest och han har semester och ska sättas igång+ att vi inte har någon sadel och han har en otäck manke som inte är kul att rida barbacka på.)

Longerar gör jag för att variera träningen (oftast busar vi bara vid longering) men mkt har det varit när vi provat sadlar och för att jag vill få fram honom.

men hästen tänker ju framåt? bara att den jobbar inte i någon bra form utan springer bara iväg.

sen finns de bettlöst också som funkar i princip på samma sätt som bett, man ska ha en viss kontakt..hästen ska söka sej framåt efter de stödet, även om de inte är exakt samma som de är med bett..men bara för att man rider bettlöst betyder inte att man inte ska driva hästen fram till handen och att hästen ska ha ett visst stöd.

Jag vet hur man rider ihop en häst det är bara det att även om man driver och gör en havlhalt så blir det tvärt sakta av fram igen ingen halv halt hur mjuk man än är.

jag tror du missuppfattar mej lite, menar inte att man ska driva och sen efteråt göra en halvhalt, menar mer att man driver hästen fram till handen.

man måste driva hästen i avsaktingen, man måste ha en viss drivning i halvhalterna också, inte bara göra en halv halt.

Det finns inget mitt imellan, man kan inte driva upp till en aktiv skritt, utan det blir skritt och mer drivning så blir det trav även om man håller ihop honom. Det blir bara skritt, trav,skritt istället för att han går ihop sig.

de är just de jag menar, kräv lite av hästen och ge inte upp och sakta av och börja om när hästen börjar trava, de är ju positivt att hästen svarar..då gäller de att vara envis och kräva att han ska fortsätta jobba, driv in i avsaktningen och håll hästen aktiv.

gör många övergångar mellan skritt och trav och låt aldrig hästen blir långsam utan håll den så kvick och låt inte hästen springa iväg.

hästen kommer inte arbeta av sej själv, man måste kräva lite av den, att invänta att hästen ska börja arbeta och söka sej framåt/neråt utan att man kräver nåt..de händer nog inte på denna typen av häst.

men hästen tänker ju framåt? bara att den jobbar inte i någon bra form utan springer bara iväg..

Nej det är det han inte gör, han går visst fram i skritt, så han skrittar men tänker bakåt som man säger. Så det går jäääätte sakta. Bara för att en häst går framåt på en skänkel betyder det inte att den tänker framåt.

sen finns de bettlöst också som funkar i princip på samma sätt som bett, man ska ha en viss kontakt..hästen ska söka sej framåt efter de stödet, även om de inte är exakt samma som de är med bett..men bara för att man rider bettlöst betyder inte att man inte ska driva hästen fram till handen och att hästen ska ha ett visst stöd.

Sant:crazy:

jag tror du missuppfattar mej lite, menar inte att man ska driva och sen efteråt göra en halvhalt, menar mer att man driver hästen fram till handen.

man måste driva hästen i avsaktingen, man måste ha en viss drivning i halvhalterna också, inte bara göra en halv halt.

Det är precis vad jag försöker förklara. Det är självklart att man ger hjälperna samtidigt det vet jag.
Men han agerar som om du gjort dom varför sig, han typ väljer en av hjälperna att lyssna på först för att sedan snabbt ta den andra (även om hjälperna utförts samtidigt).

de är just de jag menar, kräv lite av hästen och ge inte upp och sakta av och börja om när hästen börjar trava, de är ju positivt att hästen svarar..då gäller de att vara envis och kräva att han ska fortsätta jobba, driv in i avsaktningen och håll hästen aktiv.

Men hur håller jag en häst aktiv som inte är aktiv? Han tar gångarten men han går inte aktivt.
Han har bara ett läge i varje gångart och när han saktar av eller ökar så fallar han inte inn i nästa gångart.
T.ex. en bil kör 20 km/tim och ska upp till 60 km/tim.
Normalt blir det 20-30-40-50-60 det stiger.
Om det går som han blir det bara 20-60 det finns inget mitt i mellan.
det är svårt att förklara:crazy:

gör många övergångar mellan skritt och trav och låt aldrig hästen blir långsam utan håll den så kvick och låt inte hästen springa iväg.

Det är ju det jag vill ha hjälp med hur får jag honom att inte bli/va långsamm? han är aldrig kvick i skritten. Bara för att han svarar vid en hjälp betyder det inte att han jobbar tänker framåt och så fort jag get en hjälp framåt blir det trav. även om jag gör en förhållning samtidigt. Då tar han hjälpen fram och sedan förhållningen sakta. oavsett om hjälperna kommer precis samtidigt.

hästen kommer inte arbeta av sej själv, man måste kräva lite av den, att invänta att hästen ska börja arbeta och söka sej framåt/neråt utan att man kräver nåt..de händer nog inte på denna typen av häst.

Allt detta är nästa steg, jag kan inte börja med detta för en han tänker framåt...

Men hur håller jag en häst aktiv som inte är aktiv? Han tar gångarten men han går inte aktivt.

där gäller de att rida, sånna hästar kräver ridning och man kan inte sitta passiv utan man måste i varje steg aktivera hästen.
har hästen börjat trava så fortsätt rid aktivt i traven, aktivera varje steg och va lite på..kräv lite av hästen hela tiden, håller hästen sen tempot så låt den va och va på den direkt då den ändrar.

Allt detta är nästa steg, jag kan inte börja med detta för en han tänker framåt

den framåtbjudningen är något du får rida fram aktivit..den kommer inte av sej själv, de är ingenting man kan sitta och vänta på utan man måste rida.

Det är precis vad jag försöker förklara. Det är självklart att man ger hjälperna samtidigt det vet jag.
Men han agerar som om du gjort dom varför sig, han typ väljer en av hjälperna att lyssna på först för att sedan snabbt ta den andra (även om hjälperna utförts samtidigt).

man ger inte hjälperna samtidigt utan man har den timingen direkt direkt efter varandra, inte samtidigt för då kan de bli förvirrande för hästen.

sen att jag tycker att hästen tänker framåt är att han faktiskt svarar framåt när du kräver de, låter som en helt vanlig väldigt lat häst som inte gör mer än vad den behöver.
framåtbjudningen är ju som sagt något man lär hästen..kräver man inget av hästen så får man oftast inget heller.

Sv: Framåtbjudning?

Hej!

Har du provat att bara försöka få fram springglädjen? Såg i listan att du har provat med draghjälp i alla fall. Jag fick fram rätt bra fart av att vara flera på ridbanan som rejsade från kortsida till kortsida och på så vis "hetsa" min häst att börja springa och tävla med de andra :) Reglerna var i princip "inga förhållande tygeltag" och egentligen knappt ens kontakt med tygeln. En annan sak är att försöka slappna av i benen så man inte sitter och klämmer och blockerar hästen från att röra sig. Du nämnde drivande säte så det låter som vi menar samma sak.

En tränare sade åt mig att jag skulle ge hästen ett obekvämt alternativ till lus-på-tjärad-sticka-skritten: full kareta.
Alltså, jag ber om skritt, hästen skrittar sitt vanliga långsamma. Jag ber om ökad skritt hästen gör ingen skillnad eller går upp i slö-jogg-trav. Då säger jag YIHAA!!! Och tar till behövliga medel för att komma upp i ökad trav/galopp/slängpass/vad nu hästen erbjuder. Sedan ber jag snällt om ökad skritt igen. Spring gärna fort någon minut sådär tills det blir jobbigt :p Under den massiva ökningen är det ingen mening med att tänka på ridvägar eller att det ska se snyggt ut. Blir det fel galopp - skit i det och gasa mera - se till att hålla i dig bara :cool:

Hoppas detta funkar för dig också!!!

Oh, när/om man sedan FÅR ökad skritt är det typ dags att sitta av och klappa om. Både du och kusen lär behöva vila ;)

Jo vi har letat långa raksträckor m.m. och så så har vi dragit på allt vi kunnat....då kommer ett annat litet problem:crazy:
Han har ingen tävlings instinkt över huvudtaget. Han tittar lite lungt efter de andra som att "jaja, jag kommer ikapp senare" och de gånger han verkligen springer så har vi hitills inte hittat en enda häst som kan hålla tempo mer honom. Han behövre liksom inte ta i allt för att komma om de andra:crazy: och då springer han hela sträckan och stannar sedan och lungt väntar in de andra och sedan skrittar han lika segt igen.

Men det sista du sa han inte ökar skritt utan travar så bara öka en stund tills vi börjar om han jag inte provat. värt ett försök;) Jag tästar vad som. Det gäller bara att han inte sätter sig på tvären (för då kommer vi ingenstans vare sig bakåt eller framåt...

Men att bara gasa och ha det i huvudet har vi provat och det ger liksom ingen effekt mer en just när vi gasar.

Det är rätt kul om man skrittar ner till sandbaken och tar med en lina så kan man busa på jätte mkt tills han bara studsar och bockar runt, sedan när han håller på som värst ta in honom till sig och sitta up och så skrittar han lika lungt och segt som vanligt (han slår bara runt på 2 sek) från lek till kolugn.

Men tack endå ska prova.:crazy:

Det är rätt kul om man skrittar ner till sandbaken och tar med en lina så kan man busa på jätte mkt tills han bara studsar och bockar runt, sedan när han håller på som värst ta in honom till sig och sitta up och så skrittar han lika lungt och segt som vanligt (han slår bara runt på 2 sek) från lek till kolugn.

Men tack endå ska prova.:crazy:

Vojne vojne! Inte lätt! Men det låter som en go häst som verkligen tar hand om dig i alla fall :)

Ja det gör han, man får väl vara glad för det;) Det va lite komiskt, men indianen som åker runt i världen och tränar hästar Patrick A någonting, vi var på en av hans kurser när han va i sverige och han sa flera gånger:
"he's just a little boy, he's just a little boy"
"he's nice, he's good for you"
detta upp repade han gång på gång samtidigt som han sa att det va en av de jobbigaste hästar han tränat efter som han inte brydde sig om något hur mkt han än "jagade" på honom. Jag tror patrick fick honom att galoppera 2 ev. 3 språng på över en halv timme :rofl:

Liknande trådar

Träning Nu behöver jag alla tips man kan få. Har ett 7årigt sto efter Akribori som är 7år,sent inriden som 4åring men har ej hållits igång...
Svar
15
· Visningar
2 507
Foder & Strö Jag har nyligen köpt en ny häst och förbereder nu för att räkna ut hans foderstat. Analysen kommer snart. Jag skulle vilja ha hjälp av...
Svar
1
· Visningar
702
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama