Fram(bak)fallsoperation och hästjobb

Krystalline

Trådstartare
Har någon här erfarenhet av att ha gjort en framfallsop? Jag har ett framfall, eller egentligen ett bakfall, som ska opereras. Jag visste innan att det blir sjukskrivning i upp till sex veckor. Fine.

Men nu har jag läst att man inte får lyfta mer än 5kg på upp till 6 månader efter op. Stämmer det?
Hur funkar det i kombination med jobb inom hästvärlden? Jag kan ju inte ens mocka en box eller packa hö med de restriktionerna. Ridning, när kan man göra det?

Jag har två småbarn också, ska jag inte kunna plocka upp dem när de är ledsna heller...?

Jag känner mig vilsen och uppgiven. Visst, hade kunnat ringa operationskoordinatorn, men de har semester i fyra veckor, så det finns ingen där.
På ett sätt vill jag bara strunta i alltihop, men samtidigt vill jag inte ha grejer hängandes på utsidan resten av livet
:(

Jag vill höra allt ni vet, om själva ingreppet, prognoser, hur det gick sen osv. Hoppas att någon kan hjälpa mig.
 
Jag kan bara hitta info som säger max 4 kg i fyra veckor efter op. Har tyvärr ingen egen erfarenhet.
 
Det finns många sätt att åtgärda framfall, vilken typ av operation är det du kommer göra?


Jag har indirekt lagat framfall genom en omfattande mellangårdsrekonstruktionsoperation där musklerna mm lagades. Då fick jag hårda restriktioner på att inte bära tungt på flera veckor, men det var inga problem att hålla sig ifrån eftersom jag knappt kunde gå de första veckorna.

Ledsna barn går att trösta ändå genom att ta i famn när man sitter på huk eller tillsammans sätter sig någonstans och kramas ❤️
 
Jag har lagat ett bakre framfall (rectocele). Efter kanske 5-6 veckor fick jag ok att leva som vanligt med lyft av barn, träning osv
 
Det finns många sätt att åtgärda framfall, vilken typ av operation är det du kommer göra?

Jag har inte fått någon info om det :crazy:. Baraett brev med tid då jag ska inställa mig på avdelningen och info om hur man ska duscha innan. Vet inte ens om jag kommer att sövas eller inte!

Jag har lagat ett bakre framfall (rectocele). Efter kanske 5-6 veckor fick jag ok att leva som vanligt med lyft av barn, träning osv

Det låter betryggande. Jag fick frågan om jag ville ha en op. Tyckte det var lite skumt då hon som läkare borde veta om det behövs eller inte. När jag sa att jag vill kunna styrketräna igen, och rida obehindrat, fick jag en remiss. 5-6 veckor är det absolut värt! Men när jag läser om folks erfarenheter med återfall och många månaders restriktioner känns det tungt. Älskar mitt jobb med hästarna och är inte sugen på nån lång sjukskrivning :)

Är det länge sen ni gjorde era? Fungerar ni fortfarande eller har ni fått återfall eller så?
Tack för era svar! <3
 
Jag har inte fått någon info om det :crazy:. Baraett brev med tid då jag ska inställa mig på avdelningen och info om hur man ska duscha innan. Vet inte ens om jag kommer att sövas eller inte!



Det låter betryggande. Jag fick frågan om jag ville ha en op. Tyckte det var lite skumt då hon som läkare borde veta om det behövs eller inte. När jag sa att jag vill kunna styrketräna igen, och rida obehindrat, fick jag en remiss. 5-6 veckor är det absolut värt! Men när jag läser om folks erfarenheter med återfall och många månaders restriktioner känns det tungt. Älskar mitt jobb med hästarna och är inte sugen på nån lång sjukskrivning :)

Är det länge sen ni gjorde era? Fungerar ni fortfarande eller har ni fått återfall eller så?
Tack för era svar! :heart

Jag vill inte skrämmas, men det är många som gjort framfallsoperationer där resultatet inte blev så lyckat eftersom det egentligen inte var framfallet som var det största problemet. Tyvärr har vi fortfarande en väldigt låg kompetens runtom i landet kring förlossningsskador och skador missas.

Jag fick höra i fyra år att allt såg bra ut, bara ett mindre rektocele som jag fick en tid för operation av. De skulle stärka bakväggen med en massa stygn.
Men jag hade tur och kom till en annan klinik där de såg alla mina andra skador och åtgärdade dem istället., har mindre problem med rectocelet nu.

Min operation blev lyckad, jag mår mycket bättre än innan, men eftersom jag även har levatorskador kommer det aldrig bli helt bra.
 
Jag har inte fått någon info om det :crazy:. Baraett brev med tid då jag ska inställa mig på avdelningen och info om hur man ska duscha innan. Vet inte ens om jag kommer att sövas eller inte!



Det låter betryggande. Jag fick frågan om jag ville ha en op. Tyckte det var lite skumt då hon som läkare borde veta om det behövs eller inte. När jag sa att jag vill kunna styrketräna igen, och rida obehindrat, fick jag en remiss. 5-6 veckor är det absolut värt! Men när jag läser om folks erfarenheter med återfall och många månaders restriktioner känns det tungt. Älskar mitt jobb med hästarna och är inte sugen på nån lång sjukskrivning :)

Är det länge sen ni gjorde era? Fungerar ni fortfarande eller har ni fått återfall eller så?
Tack för era svar! :heart
Har du alltså fått operationstid utan att ha träffat läkaren som utför ingreppet? För mig var gången så här:
1. Besök hos gyn för att få remiss
2. Besök hos opererande läkaren
3. Operation
4. Återbesök 1 ca en månad efter operationen (eller om det var två, minns inte)
5. Återbesök ett år efter operationen

Operationen gjordes under narkos, dagkirurgi. Jag kom dit på morgonen och åkte hem sen eftermiddag. Hemgången blev lite fördröjd pga att de behövde ta in mig en extra gång på operationssalen (vaken :s) och sätta ett extra stygn. Första två veckorna var enormt smärtsamma men sen klingade det av dag för dag. Jag var sjukskriven 5 veckor.

Nu är det snart två år sedan min operation. Jag är skitdålig på att komma ihåg knipövningarna och det har börjat kännas av i form av lite tyngdkänsla när jag hoppar studsmatta. I övrigt känns det jättebra. Jag är så glad att jag gjort operationen.

Om du inte redan känner till den så leta upp bloggen Baking babies. Där finns ALLT om framfall och underlivsskador.
 
Jag vill inte skrämmas...

Hm jag har aldrig ens hört talas om tillstånden du nämner :/
Jag får uppenbarligen be om ytterligare en UTFÖRLIG undersökning!

Har du alltså fått operationstid utan att ha träffat läkaren som utför ingreppet?

Ja precis. Eller, jag tror det. Så här såg det ut för mig:
1. min BM konstaterar framfall vid cellprov.
2. Undersöks på sjukhus i stad X, får remiss till op.
3. Får kallelse till op på sjukhus Y, i annan stad. Noll info om vad som ska ske eller nåt. Bara "välkommen på tid Z. Nu har vi semester i 4v då du inte kan nå oss" :crazy:
 
Hm jag har aldrig ens hört talas om tillstånden du nämner :/
Jag får uppenbarligen be om ytterligare en UTFÖRLIG undersökning!



Ja precis. Eller, jag tror det. Så här såg det ut för mig:
1. min BM konstaterar framfall vid cellprov.
2. Undersöks på sjukhus i stad X, får remiss till op.
3. Får kallelse till op på sjukhus Y, i annan stad. Noll info om vad som ska ske eller nåt. Bara "välkommen på tid Z. Nu har vi semester i 4v då du inte kan nå oss" :crazy:

Tillstånden? Menar du rectocele och levatorskador?
Rectocele är bakre framfall, det som du har :)

Det finns en mycket bra och informativ hemsida, http://backenbottenutbildning.se/in...assificering-av-bristningar/anatomi-bristning

Den hjälpte mig att sätta ord på mina symptom innan jag fick riktig hjälp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 989
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp