Fraktur i strålbenet

CCT

Trådstartare
Vår häst har genom att bralla runt i hagen av lycka tillsammans med kompisen, lyckats få en fraktur på strålbenet fram. Enligt veterinären var det ingen god prognos, endast ca 35% av hästarna blev bra, och det tog i så fall lång tid.

Är det någon som har/haft en häst med liknande skada och hur gick det?

Vår häst har boxvila/sjukhagevistelse nu, men hon är inte nöjd utan sparkar sönder sjukhagen och rymmer ut till kompisarna. I boxen lever hon än värre rövare, så det är inget alternativ dagtid. Dessutom står hon gärna och stampar rejält med frambenen när hon vill påkalla uppmärksamhet/ vill något. Hon är unghäst och fortfarande mycket "bebis".

Hon har snart klarat första veckan av boxvilan och ska stå fyra till innan första kollen ska ske om det har börjat läka något. Känns hopplöst när hon igår efter demoleringen av hagen haltade mer än före klinikbesöket.

Sv: Fraktur i strålbenet

Usch, jag vet precis hur det är...att ha en häst på vila som inte förstår sitt eget bästa. Min pålle snurrade in sig i sjukhagens staket, han smet när man skulle ta in honom och var allmänt stökig. Han hade en hovledsinflammation och efter behandling var han ju tvungen att stå still. Första behandlingarna tog inte på honom, när vi sedan en tid efter försökte igen så hade jag honom inne två tre dagar efter sedan ut i sjukhage och sedan ut i liten hage med kompis. Det funkade och han blev för en tid sedan friskförklarad men blod svett och tårar och lite till:)
När jag skulle ha på boxvila de där dagarna så bytte jag box på honom efter halva dagen och lät honom stå i en box där han kunde se ut, det tyckte han om. Sedan hängde jag upp grejer i boxen men de brydde han inte sig så mcyket om.
När jag bröjade med sjukhage hade jag honom först där ett par timmar på f.m sedan ett par timar på e.m och såg alltid till att han hade hö.
Problemet var att leda honom dit och sedan in, han var som en tok och skulle hela tiden rulla sig, efter rullningen fick han fnatt och brakade loss i luften då var man ganska liten:( :(
Hoppas att allt går bra!!!!!!!!!

Sv: Fraktur i strålbenet

*puttar lite*

Ingen som har någon erfarenhet av en sådan skada?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Ridning Jag letade efter den gamla hederliga igångsättningstråden men hittade den inte så jag skapar mig väl en egen. Hjälp mig o allvetande...
Svar
2
· Visningar
1 637
Senast: Elisha
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 030
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur