Fraktur i griffelbenet..

Sv: Fraktur i griffelbenet..

jag var med om en häst som (innan dom visste att det var av) hoppade en 1.40bana med 4 fel... Han visade ingenting innan. då hade han givetvis inte ridit!!
den går idag 1.50hoppningar :)

En kompis till mej har en häst som fick griffelbenet avslaget.
Opererades och boxvilade helt i 3 veckor (kan minnas lite fel om själva konvalecenten) sen ytterligare 3 med promenader.
Hur som helst, har gått ett år nu och hon är fullt frisk och rids som vanligt. Är en islandshäst som används till skogsturer och lättare pass på banan.

Och enligt veterinär så bara operationen gått bra så ska dom ju bli helt återställda.

Jag ska på återbesök med om ca 15dagar för att se hur läkningen har gått. Hon har haft långt bete (3 mån).

"Alla" griffelbensfrakturer jag har varit med om har haft lycklig utgång. Tre hästar som läkte helt av sig själv, en häst som det upptäcktes på efter det var helt utläkt som under tiden tränat och tävlat (rtg vid försäljn.bes) och en häst som behövts opereras då den del av griffelbenet låg mot senan. Alla de hästarna blev helt bra.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
1 103
Senast: jemeni
·
Hästvård Hur skulle ni med erfarenhet av hovbensfraktur säga att prognosen för denna fraktur ser ut?
Svar
5
· Visningar
1 085
Senast: Shaggy
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31