I

isabella1

1. Skillnaden mellan stilett-dekel och vagns-dekel?
2. För-nackdelen med linhållare?
3. Fördelen med fodrad baksele?

Jag har läst i en annan tråd om detta där man jämförde en Ideal med en Free Time. Ska köpa sele och undrar därför vilken jag ska välja. Jag ska köra två axlad vagn, än så länge för hobbybruk ca 1 gång i veckan med denna vagn.
Vad han ni för synpunkter?
Såklart,:angel:, som alla andra så tänker jag ekonomiskt även om det inte är mycket som skiljer. Är Free Timen bra så väljer jag den.
Tacksam för alla svar!!!

Sv: Frågor

Skillnaden mellan silettdäckel och vanlig däckel (sk vagnsdäckel) finns utförligt förklarat i tidigare tråd, sök så hittar du det.

Kortfattat så är en silettdäckel rörlig och passar en vagn med fasta skacklar, för att inte selen ska åka på sniskan om vagnen lutar, fasta skacklar är det på rockards/giggar (finns även på en del vagnar). En vanlig däckel har fasta skackelhållare och passar vagnar med ledade skacklar (du kan lyfta en skackel i taget) för att inte skacklarna ska hamna på olika höjd.

Linhållarna håller draglinorna "på plats", ser inga nackdelar med dessa alls.

En fodrad baksele är väl kanske mjukare, men huvudsaken är att det är kraftigt, dubbelsytt läder som tål de påfrästningar som en baksele kan råka ut för, det är inte roligt om den går sönder...

Ska du köra en tvåaxlad vagn med ledade skacklar så välj den selen som har rätt däckel för detta, jag har inte kört med varken Ideal eller Free Time så jag kan inte säga något om kvalitén, men jag skulle ju köpt den selen som passade mina behov bäst.

Har vagnen delade skaklar? att var skakel går att lyfta för sig som på vissa maratonvagnar?
isåfall ska du kanske ta freetimen som har fasta skakelhållare. Men om skaklarna sitter ihop som ett U då ska du ha giggdäckel alltså exempelvis en ideal.
Med idealen kan du köra alla slags vagnar och rockarder. Jag har tom kört gräsklippare med den :)

Ang linhållaran använder jag dem bara på rockarden. Varför då undrar en del.. jo för att på maratonvagnen sitter svängeln längre ner och då blir draglinjen bruten för ideals linhållare går inte att justera. Men det går precis lika bra utan dem. Vill man ha linhållare kan man ta elastiska täckesbensnöre och sätta dem genom istället. Så har jag gjort och det fungerade bra. Billigt med.

Skaklarna är "U" formade. Om du rekomenderar Idealen så får det nog bli en sådan. Viktigast är ju ändå att han drar rätt. Dessutom när vi inte drar tvåaxlad kommer vi använda en Rockard.
Kan någon rek. någon bra tränare i sthlm trakten? Skicka pm om ni inte vill nämna namn.
Tack för era svar!

Ankan!!!! grenledare och toppenbra tränare! Finns söder om stockholm.
Maria henriksson finns norr om stockholm i rosersberg, anders eriksson kommer till färingsö varannan månad.
Vet att det finns fler som tränar i stockholmstrakten. Kolla på Kuskringen.nu under distriktet stockholm och besök klubbarna som finns i sthlm.
Det erbjuds både maratonträningar och annat.

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 776
Senast: FannyN
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Hästhantering Hej på er!! Jag har efter ett långt uppehåll tagit upp ridningen igen. När jag var liten (6-13) red jag på ridskola och åkte på...
Svar
8
· Visningar
1 327
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka