N

nwoty

Hej.
Nu är det så att jag har ett varmblod (eller snart iaf) som tidigare gått på travet men de senaste åren varit till och från skadad. Han håller inte längre för travet+ att han börjar bli gammal. Han är dock fin i benen nu och istället ska jag flytta honom till ett ridstall och låta honom bli ridhäst.
Däremot är jag inte så säker på vad jag ska ge honom för foder.
Han är 164 hög, 11 år, hingst(dock ganska lugn hingst) och lite mager just nu. Han är inte så jättemuskulös, och kommer inte direkt börja hårdträna honom när han kommer, utan han kommer stå rätt mkt och longeras/tömköras och promeneras ett tag först.

Han äter just nu 7kg hö. Vilket tränaren ansåg vara "en jävla massa hö". men jag tycker det är väldigt lite :confused:? Han sa dock att det var något speciellt hö som var ganska starkt :crazy:

Vet inte exakt hur mkt foder han får men det var kli och havre iaf.

Min fråga är nu, Hur tycker ni jag ska lägga upp hans foderstat baserat på kornkross, betfor och hösilage (ganska torrt dock, mer åt höhållet) (+ Ev. något annat.)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor

Hej.
Nu är det så att jag har ett varmblod (eller snart iaf) som tidigare gått på travet men de senaste åren varit till och från skadad. Han håller inte längre för travet+ att han börjar bli gammal. Han är dock fin i benen nu och istället ska jag flytta honom till ett ridstall och låta honom bli ridhäst.
Däremot är jag inte så säker på vad jag ska ge honom för foder.
Han är 164 hög, 11 år, hingst(dock ganska lugn hingst) och lite mager just nu. Han är inte så jättemuskulös, och kommer inte direkt börja hårdträna honom när han kommer, utan han kommer stå rätt mkt och longeras/tömköras och promeneras ett tag först.

Han äter just nu 7kg hö. Vilket tränaren ansåg vara "en jävla massa hö". men jag tycker det är väldigt lite :confused:? Han sa dock att det var något speciellt hö som var ganska starkt :crazy:

Vet inte exakt hur mkt foder han får men det var kli och havre iaf.

Min fråga är nu, Hur tycker ni jag ska lägga upp hans foderstat baserat på kornkross, betfor och hösilage (ganska torrt dock, mer åt höhållet) (+ Ev. något annat.)
Att tränaren säger att det var väldigt mycket hö förvånar mig lite. in erfarenhet av travfolk är att de är väldigt generösa med grovfodret:) Men i alla fall tycker jag att du ska se till att få analysen på grovfodret och anpassa foderstaten efter den. Sådär en 15 kg hö per dygn borde hästen kunna trycka i sig om han inte är allt för petig. När det gäller energi så får du inte glömma bort tillägget för hingstar även om det rör sig om en lugn hingst. Närmare än så kan jag inte råda dig utan att veta värdena på grovfodret.

Skulle föröska ge han så mkt hösilage som möjlgit när du vänt in han, sen kanske ge lusern om han behöver lite mer protein om han ska omskolas till ridhäst... Betfor och kornkrosset är nog inte nödvändigt om han inte har väldigt dåligt hull....
Mitt varmblod på 10 år 156 cm äter 20 kg hösilage + 0.3 kg krafft protein per dag och han står i sjukhage och får bara promenera 15 min/dag. Så prova dej fram med hur mkt hösilage han kan äta och lägg sen till om hösilaget inte räcker till...

Jag jobbar i ett travstall och vi ger inte hingstarna nå mera foder än stona..
Våran hästar går ute dygnet runt har i princip fri tillgång på hö eller hösilage. Din häst kanske kan ha fri tillgång på hösilage ute på dagen å en bestämd giva under natten? En travhäst tycker inte jag är lika hungrig och står å äter å äter som en ridhäst eller ponny skulle göra. (Håller på med sånna oxå!)

Eftersom han bara skulle ta de lugnt i början så kanske han inte behöver mer än lite morötter som kraftfoder? Bättre å dra ner på kraftfodret än grovfodret! Då bör han inte heller råka ut för ev. korsförlamning som hästar som tränat hårt å sen nästan för "vila" kan göra om dom står på för mycke kraftfoder.

Men pröva dej fram, blir de inge bra så är de bara å ändra ju! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 660
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka