Status
Stängd för vidare inlägg.
D

dorisdoris

Jag skall ha barn i mitten av december och funderar på en del saker:

Jag har ännu inte en enda känning av foglossning/ont i ryggen (annat än att jag är "trött i ryggen" efter en heldag).

Luckras mina fogar etc upp ändå?

Jag har inte kännt en enda förvärk (vad jag tror iaf) är det normalt?

Jag håller inte koll på exakt vecka, mer på att "i december, då" Fler som gör det?

Hur mycket kläder skall en december bebis ha på sig? Skall det vara kläder+overall +åkpåse när man åker vagn? Eller räcker bara kläder +åkpåse?

När man fött barnet står det ofta att man ammar nästan på en gång, men å andra sidan står det att mjölken rinner till inom ett dygn? Hur går det ihop? Får bebisen vara hungrig tills man får tillräckligt med mjölk?

Har börjat läcka mjölk senaste veckorna, och jag funderar på hur "riktig" bröstmjölk ser ut? Klar eller som vanlig komjölk? :crazy: :rofl:

Den första mjölken benämns ju råmjölk (?), men när slutar den? Är det bara första "slatten" eller är det mjölken under första dygnet eller vad?

I barnvagnen finns bara tunn botten + tunn madrass. Räcker det eller måste man "stödisolera" med typ tidningar/fårskinnspäls etc?

En massa funderingar... tacksam om någon kan svara på lite iaf! :D
 
Sv: Frågor!

Jag skall ha barn i mitten av december och funderar på en del saker:

Jag har ännu inte en enda känning av foglossning/ont i ryggen (annat än att jag är "trött i ryggen" efter en heldag).

Luckras mina fogar etc upp ändå?

Jag har inte kännt en enda förvärk (vad jag tror iaf) är det normalt?

Jag håller inte koll på exakt vecka, mer på att "i december, då" Fler som gör det?

Hur mycket kläder skall en december bebis ha på sig? Skall det vara kläder+overall +åkpåse när man åker vagn? Eller räcker bara kläder +åkpåse?

När man fött barnet står det ofta att man ammar nästan på en gång, men å andra sidan står det att mjölken rinner till inom ett dygn? Hur går det ihop? Får bebisen vara hungrig tills man får tillräckligt med mjölk?

Har börjat läcka mjölk senaste veckorna, och jag funderar på hur "riktig" bröstmjölk ser ut? Klar eller som vanlig komjölk? :crazy: :rofl:

Den första mjölken benämns ju råmjölk (?), men när slutar den? Är det bara första "slatten" eller är det mjölken under första dygnet eller vad?

I barnvagnen finns bara tunn botten + tunn madrass. Räcker det eller måste man "stödisolera" med typ tidningar/fårskinnspäls etc?

En massa funderingar... tacksam om någon kan svara på lite iaf! :D

Du har ungefär samma funderingar som jag hade! Ska försöka svara på det jag kan efter 2,5 vecka som mamma. :D

- Fogarna luckras upp ändå, även utan att man känner av foglossning. Min egen foglossning "försvann" (iaf smärtan) strax innan förlossningen.

- Hur mycket förvärkar man har är väldigt individuellt. Jag hade lite sammandragningar, men inget som gjorde ont förrän kanske 1 mån innan förlossningen.

- Jag hade koll på exakt vecka, men då visste jag ju exakt när hon "blev till" också (ivf-barn). Men jag stirrade mej trots det inte blind på Bf datum, var inställd på att gå över, men fick istället 3,5 vecka för tidigt. ;)

- Bebisar är dåliga på att reglera temperaturen själva. Jag klär Alva i vanliga kläder + en fleceoverall med tunnt foder när vi är ute, hon ligger även i åkpåse. Mössa givetvis. Hon har inte varit för varm än.

- Man brukar amma ganska snart efter förlossningen. Till en början har man bara gul/genomskinlig råmjölk, den har man typ första-andra dygnet, den riktiga mjölken brukar rinna till dag 3. Bebisen behöver så lite mat i början att den blir mätt av den lilla råmjölk som finns. I vissa fall kan man behöva stödmata med ersättning tex om barnet är för tidigt född (det fick vi göra med Alva i några dygn).

- Mjölken man läcker är råmjölk, den är genomskinlig (lätt gulfärgad), den riktiga bröstmjölken är vit och sen ut som typ komjölk. Kan vara lätt gulfärgad också iofs.

- Barnvagnsbotten är nog en smaksak + beror på var du bor (kall vinter?) . Vår åkpåse är kombinerad madrass (tjock fleece) och påse. Har därför inte laggt i något extra. Har en vagn med lift i så jag har inte plats för fårskinn, annars tycker jag det verkar skönt. Så jag tycker det beror på dels vad man har för åkpåse och vad för klimat man har.

Lycka till! Det mesta faller på plats när bebis väl kommit!

kram pemi
 
Sv: Frågor!

Jag har ännu inte en enda känning av foglossning/ont i ryggen (annat än att jag är "trött i ryggen" efter en heldag).

Luckras mina fogar etc upp ändå?

*ja det borde de göra men du behöver ju inte känna av det, det är kanske olika mycket, jag kände inte av något med första barnet om jag inte gått långt osv, men med andra hade jag problem...

Jag har inte kännt en enda förvärk (vad jag tror iaf) är det normalt?

*jag kände min första förvärk typ 3 veckor före bf med första, och andra dagen innan han föddes så det behöver man nog inte göra!

Jag håller inte koll på exakt vecka, mer på att "i december, då" Fler som gör det?

*jag har hållit koll på veckorna, men det är bra, satsa på "nån gång rund då" plus minus 2 veckor så borde du vara med i spelet :) !

Hur mycket kläder skall en december bebis ha på sig? Skall det vara kläder+overall +åkpåse när man åker vagn? Eller räcker bara kläder +åkpåse?

*det beror ju på vädret! ;) Svägerskan har massa ullunderkläder som jag har fått låna, men själv har jag bara haft vanliga kläder, overall, åkpåse och har det varit ritkigt kallt ett täcke över alltihopa (och vindskydd på vagnen)

När man fött barnet står det ofta att man ammar nästan på en gång, men å andra sidan står det att mjölken rinner till inom ett dygn? Hur går det ihop? Får bebisen vara hungrig tills man får tillräckligt med mjölk?

*lite mjölk har du oftast med det samma

Har börjat läcka mjölk senaste veckorna, och jag funderar på hur "riktig" bröstmjölk ser ut? Klar eller som vanlig komjölk? :crazy: :rofl:

*den ser blaskig ut, minimjölk kanske :)

Den första mjölken benämns ju råmjölk (?), men när slutar den? Är det bara första "slatten" eller är det mjölken under första dygnet eller vad?

*råmjölk är första dygnen, viktig mjölk, är gul.

I barnvagnen finns bara tunn botten + tunn madrass. Räcker det eller måste man "stödisolera" med typ tidningar/fårskinnspäls etc?

*jag har inte gjort det. Ha koll på barnet i vagnen första tiden så känner du efter (i nacken) hur varmt ditt barn är så lär du dig efter hand, alla vagnar är ju lite olika!
 
Sv: Frågor!

Tack för svaren... fler frågor:

På BB (vi har inte gått ngn föräldrakurs än...) skall ma ta med sig andra kläder att åka hem i, än de man åkte dit i? Mindre kläder eller a la sjava-hemma-mjukis-kläder?

Vad skall man ta med sig för kläder till bebisen? Skall man ta med sig blöjor också till hemfärden?

Allmän kommentar: Har blivit lite fundersam, för de mammor jag ser ute på stan som drar barnvagnar ser alltid så helpiffiga ut, och just nu fattar jag inte hur jag ens skall få på mig andra skor än mina utttöjda, trasiga, gympaskor... Jag köpte nya, snygga walkingskor för några veckor sedan, men de får jag inte ens på mig längre pga allt :devil: vatten...
 
Sv: Frågor!

Tack för svaren... fler frågor:

På BB (vi har inte gått ngn föräldrakurs än...) skall ma ta med sig andra kläder att åka hem i, än de man åkte dit i? Mindre kläder eller a la sjava-hemma-mjukis-kläder?

Vad skall man ta med sig för kläder till bebisen? Skall man ta med sig blöjor också till hemfärden?

Allmän kommentar: Har blivit lite fundersam, för de mammor jag ser ute på stan som drar barnvagnar ser alltid så helpiffiga ut, och just nu fattar jag inte hur jag ens skall få på mig andra skor än mina utttöjda, trasiga, gympaskor... Jag köpte nya, snygga walkingskor för några veckor sedan, men de får jag inte ens på mig längre pga allt :devil: vatten...

Jag tog med mig mjuka och pösiga kläder att åka hem i och det var jag glad för. Hade blivit snittad så något tajt över såret hade inte känts bra. Kan tänka mig att det är lika om man har blivit sydd i underlivet.
Mina fötter hade svullnat rejält efter förlossningen så jag kom inte hem i de skorna jag kom dit i så jag fick ta på mig tofflorna. Kanske något att tänka på. Får man barn mitt i vintern så är det inte så smidigt att behöva gå i tofflor ut till bilen.

Blöjor till bebisen får du på bb så det behöver du inte tänka på. Bebisen klär du efter väder. Overall och varm mössa får du nog räkna med. Är du osäker så fråga personalen innan ni åker hem :)
 
Sv: Frågor!

Jag har ännu inte en enda känning av foglossning/ont i ryggen (annat än att jag är "trött i ryggen" efter en heldag).

Jag har inte kännt en enda förvärk (vad jag tror iaf) är det normalt?

Jag håller inte koll på exakt vecka, mer på att "i december, då" Fler som gör det?

Hur mycket kläder skall en december bebis ha på sig? Skall det vara kläder+overall +åkpåse när man åker vagn? Eller räcker bara kläder +åkpåse?

När man fött barnet står det ofta att man ammar nästan på en gång, men å andra sidan står det att mjölken rinner till inom ett dygn? Hur går det ihop? Får bebisen vara hungrig tills man får tillräckligt med mjölk?

I barnvagnen finns bara tunn botten + tunn madrass. Räcker det eller måste man "stödisolera" med typ tidningar/fårskinnspäls etc?

Vilka bra funderingar! Jag födde barn i december förra året och det råkade vara en kall vinter här i södra Sverige.

Jag kände inte något av någon foglossning etc utan mådde som en prinsessa in i slutet och min förlossning gick jättebra (du har en häftig grej framför dig!) så det är nog ingen fara för dig heller.

Jag hade väl inte förvärkar men sammandragningar (eller är de samma sak?) kunde jag få om jag tex gick för snabbt. Men det där är olika för olika personer.

Veckorna glömde jag titt som tätt också bort.

Jag minns inte exakt kläder vi had på men typ blöja, tröja + byxor, overall när vi skulle åka bil. Vi köpte vår vagn ny med åkpåse och de sa att den åkpåsen ska de ha ytterkläder i så i åkpåsen hade vi samma kläder som i bilen men om det var riktigt kallt kanske det var tjocktröja + tjockbyxor istället för tunna. + mössa och halsduk, vår overallt hade "fötter" och "vantar" så bebisen slapp frysa, striumpor hade vi givetvis på. Man lär sig med tiden och att känna bakom nacken + när man just kommit hem är bra tecken. Svettig nacke = för mycket kläder, kall nacke = för lite. Svettig bebis = för mycket kläder. Vår vagn hade vi inget annat i vad jag minns eftersom den har madrass och åkpåsen. Dessutom hade den liksom ett "täcke" överst som man drog upp med dragkedja så åkpåsen inte var ytterst.

Min bebis föddes sent och barnmorskan fick hjälpa mig att klämma fram några drppar gråaktig råmjölk som hon gav på tesked till sonen som inte var intresserad av att suga. Sen övervakades vi några timmar och han liksom sög, men mycket fick han nog inte i sig... De har ju ett lager att ta av men bebisarna går ju ned i vikt första dagarna, helt normalt. Vår gick dock ned för mycket (från 3500 till 3000) så vi fick hjälp med hur man ska amma när vi gjorde PKu-testet dag 3 (då hade vi varit hemma ett dygn) + att vi då gav ersättning efter amningen i ett dygn. Sen kom mjölken igång på riktigt och allt gick som en dans efter det.
 
Sv: Frågor!

Tack för svaren... fler frågor:

På BB (vi har inte gått ngn föräldrakurs än...) skall ma ta med sig andra kläder att åka hem i, än de man åkte dit i? Mindre kläder eller a la sjava-hemma-mjukis-kläder?

Vad skall man ta med sig för kläder till bebisen? Skall man ta med sig blöjor också till hemfärden?

Allmän kommentar: Har blivit lite fundersam, för de mammor jag ser ute på stan som drar barnvagnar ser alltid så helpiffiga ut, och just nu fattar jag inte hur jag ens skall få på mig andra skor än mina utttöjda, trasiga, gympaskor... Jag köpte nya, snygga walkingskor för några veckor sedan, men de får jag inte ens på mig längre pga allt :devil: vatten...
Man blir ju inte trådsmal direkt så jag hade med mig dels mammajeansen och dels mysbyxor (hemmabrallor). jag hade mest på mig mysbrallorna men tro jag tog jeansen på väg hem, varmare och "snyggare". Jag hade med mig kläder till bebisen, flera byten men använde inte alla. Blöjor får man som sagt var. Piffig behöver man inte alls vara, man tro bara alla andra är det och ser dem mer än de som är lika trista som en själv. Känn ingen press på dig hur du bör vara, var som du vill och som känns bäst.

Lycka till!
 
Sv: Frågor!

Blöjor till bebisen får du på bb så det behöver du inte tänka på.

Det där beror ju helt på vilket sjukhus du föder på och om du hamnar på typ ett patienthotell eller inte.
Jag har bägge gångerna hamnat på patienthotellet och då får du själv se till att du har allt, både till dig själv och till barnet.
Hade verkligen önskat att de varit mer givmilda av de där jätteblöjorna man får efter förlossningen.. känns som att vanliga bindor nästan inte räcker till precis efteråt... :crazy:
 
Sv: Frågor!

Men vad knäppt.. PÅ "mitt" BB så hade man fri tillgång på både stora blöjor till sig själv och till bebisen i olika storlekar. De låg inne på våran privata toalett.

Dorisdoris kanske borde ringa till sitt BB och höra efter. Jag trodde det var lika på alla ställen.
 
Sv: Frågor!

Vilken lyx! Det hade ju varit toppen om det varit så överallt!!
Toapapper och handdukar var väl det enda som bjöds på på våran toalett.. :smirk:
 
Sv: Frågor!

Vilken lyx! Det hade ju varit toppen om det varit så överallt!!
Toapapper och handdukar var väl det enda som bjöds på på våran toalett.. :smirk:

Samma sak på vårt patient hotell! kolla upp om det finns blöjor, så att ni inte står där utan några. Pa**ers har väl något vänta barn-paket, anmäler du dig där så skickar de hem ett blöjpaket o lite info.
 
Sv: Frågor!

Vilken lyx! Det hade ju varit toppen om det varit så överallt!!
Toapapper och handdukar var väl det enda som bjöds på på våran toalett.. :smirk:

Där ser man. Fick ni inte ens kläder till barnet? Vi hade fri tillgång på olika kläder till bebisen med, samt sjukhuskläder till mig som jag utnyttjade för fullt. Alla andra mammor var så propert klädda förutom jag som hasade runt i sjukhusskjorta till knäna. ;)
 
Sv: Frågor!

På BB här så tillhandahåller dom bindor, handdukar, ersättning, sjukhusskjortor, nättrosor och landstingets bebiskläder. Så blöjor, våtservetter och bebiskläder fick vi ha med oss.
Jag gick även in till stan dagen efter snittet för att köpa trosskydd, för då slutade jag blöda mycket och har inte gjort sen dess heller.
 
Sv: Frågor!

Jag gick även in till stan dagen efter snittet för att köpa trosskydd, för då slutade jag blöda mycket och har inte gjort sen dess heller.

Du gick in till stan efter snittet sa du!? :eek: Själv hasade jag runt dubbelvikt dagen efter mitt snitt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 753
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp