urkella

Trådstartare
ska byata stall på mitt sto å föl då dom som äger stället inte vill ha oss kvar där :crazy: så undra bara när tycker ni att man kan lasta sto å föl (fölet e 1 vecka idag) när kan man släppa ihop dom me andra föl? dom andra fölen e 2 månader.. men min bäbba e väldigt mogen av sig.. hur ska man förkalara.. ligger mkt mindre än vad normala föl i hennes ålder gör.. mer spring å bus.. tacksam för svar :)

Sv: Frågor!!

Du kan lasta stoet med fölet nu (betäcker man på fölbrunsten vilket en del gör så är de inte äldre när de åker till hingsten) och jag tror inte det några problem att släppa ihop dem med andra ston med för heller, hennes mamma kommer både skydda och hålla efter henne.

Fast egentligen tror jag att det inte är tillåtet att transportera föl så tidigt... :crazy: har för mig att det står två veckor el dyl...

Men sen är det ju många som gör det ändå. och fölen far nte illa...

Jag antar att det inte är så långt du ska med den lilla???

En annan sak som du skall tänka på är att fölungen har fått antikroppar genom råmjölken avpassade för just den miljön den befinner sig i nu och inte för den nya miljön den hamnar i så infektionsrisken ökar ju för fölet.
Min seminvet tar även emot ston för fölning och enligt henne skall de dels komma dit en månad innan fölning för att stoet skall bilda antikroppar men även att de skall stanna 1 månad efter fölning just för att fölet inte har något immunförsvar för andra miljöer än.

Om du endast ska gå efter djurskyddslagen kan du åka med sto och föl när fölet är en vecka. Om stoet och fölet är friska så är det inga problem - lasta och åk! Sträckan/timmarna är reglerat men jag antar att ni inte kommer att åka särskilt länge så det är nog inget att du behöver oroa dig för. Om situationen är så att det känns olustigt att vara kvar så kan du utan tvivel lasta och ge dig iväg.

Hoppas allt blir till det bästa för dig, stoet och självklart lilla fölis.

Vi brukar vänta med att släppa ihop sto o föl med andra vid ca 10-14 dagar om stoet känner de andra i hagen, åka kan dom göra från dag 1 men vad som är tillåtet i djurskydds lagen vet jag ej!
Men vänta och släpp ihop fölet tills det är större skade risken är stor, lätt att bli sparkad.

Jag skulle också tänka mig för just för antikroppar o immunförsvar...en enda gång har jag transporterat mitt fölsto på fölbrunsten(innan har hon stått och fölat på station) och det fölet det året åkte på lungbölder...det KAN ha varit för miljöbytet eftersom han var bara veckan gammal......

Min åkte då han var 3 veckor, det var inga problem.
Hur långt ska du åka?

Han gick då på bete med 4 andra, 2 som var 2 veckor äldre än honom och 2 som var 3 månader äldre. Fungerade osså bra.

okey.. tar ca 20 min att åka till det nya stallet å flyttar dom inte förrens nästa vecka isåfall då e bäbban 2 veckor.... stoet har gått ihop me den ena va dom andra som dom nu ska gå med..

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 043
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka