B

BrokenSilence

har frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mej med..
vad är lope?
hur lär man hästen spin?

det var allt för nu, men jag återkommer säkert med fler

Sv: frågor..

Lope är sakta galopp.
Hur man lär hästen spinn..Jag har gjort så att jag rider hästen på en liten volt, minskar den mer och mer tills jag får hästen att trampa över med ena frambenet över det andra..Sen får man jobba vidare därifrån att få hästen att ta fler steg.
Jag har turen att ha en häst som hade otroligt lätt för spinn, första gången jag provade så gjorde han det klockrent. planterade rätt bakben och trampade över perfekt med fram. Så nu övar vi bara på att få det lite mer samlat och vikten mer på bakbenen så att farten kommer..Men vi kan lätt göra 4 var i hyggligt tempo utan att det blir pannkaka..Spinn är hur kul som helst när man börjar få kläm på det.
Men inget att öva på nu dock om du har broddar i..Jag övar endast på bra underlag utan brodd för att inte slita för mycket på hästens ben. Ska bli riktigt kul när galoppen sitter bättre och vi kan börja mer med byten så man kan rida reining också.

Tack så mycket!! :bow:
Då har jag en grund att börja gå efter iaf :bump:

grundjobbet är ju det viktigaste...
testa rida extremt snäva serpentiner mkt långsamt, ett steg i taget. Det blir som att rida Zik-Zak. Där vill du få hästen att ordentligt korsa sitt framben. Precis som sudd gör fast annorlunda.

Sen bakdelsvändningen... Mkt viktig.
AJ lär ut att man sa ställa hästen snett mot en vägg.
Men det viktigaste är nog att neckreiningen funkar först. Du lägger alltid till tygeln när du gör ovanstående zikzak. Sen under själva spinnen använder du dig av press and release med underskänkel. Så har jag lärt mig iallafall!

Surfa på nätet, du kan hitta mkt olika tips!

Lycka till o ha kul!

/cj

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
287
Senast: sweep
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 484
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 633
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klösmöbel
  • Senast tagna bilden XV