_moa_

Trådstartare
Jag har en shettis hemma som jag ska köra in (ska skicka bort henne för inkörning). Är grön inom körning och kan nästan ingenting.

Tanken är att mamma och pappa sedan också ska kunna köra henne så första frågan blir: Hur mycket orkar dom igentligen dra? Kan tillägga att hon nu inte har några kör muskler, hur kan man bygga upp musklerna?

Vad ska jag ha för sele på henne? Har denna nu, men inbillar mig att den inte duger? Vad tycker ni?
142675119TsDShc_ph.jpg

Vad ska man välja för vagn? Runt oss är det väldigt backigt och vissa kan vara ganska branta. Hur gör ni då? Går ni med dom upp för backen eller åker ni ändå?

När man tömkör kan hon bli vääldigt stark och oftast kan hon springa iväg med mig efter (vill ju inte dra för mycket i munnen). Vad ska man välja för bett? Nu varierar jag mellan två delat och ett tre delat.

Jätte tacksam för svar!!

Sv: Frågor

skicka bilden på selen...jag ser då inget.
Shettisar kan lugnt dra 2 vuxna på en rockard, o fler på en fyrhjulsvagn. Men man ska aldrig begära för mycket, det ska alltid vara lätt att dra. Du märker om hon säger stopp i uppförsbackarna, annars är det även en bra träning att dra i uppförsbackar så att hon får körmuskler. Men ta det i en lugn takt, och träna med sunt förnuft.
Det är jättebra om du är med vid varje inkörningstimme, annars fungerar ni inte ihop sen, och du vet inte hur hon är att köra, sela på, spänna för. Låt gärna tränaren lära dig köra!! Du ska ju vara duktigare än hästen!
Jag är lite nyfiken, vem/vad är det för ställe som man kan lämna sin shettis till?

Din sele måste ha en baksele om du ska köra i backar.
Din sele måste ha draglinor om hon ska dra i uppförsbackarna utan att förstöra sina bogar. (Draglinor ska alltid användas tycker jag, men billiga selar o vissa vagnar har inte draglinor o svängel möjligheter. )

Bett: Grunden i körning börjar med att hästen ska kunna stå still långa stunder. Du har bara dina armkraft och därför är det viktigt att din ponny lyder den. för bådas skull.
Rent säkerhetsmässigt skulle jag rekommendera ett stångbett. Hästar far iväg ibland och då måste man kunna få stopp. Jag har själv mist min ponny som kanske skulle levt om jag haft stångbett...
Tänk på att shettisar har små munnar, det ska vara smala korta bett! och det vanliga tränsbettet skulle jag låta hänga.. (personlig åsikt)

Här är en bra sida för shettisar. Selarna är billiga o gjorda för shettisar. Här finns även körbett i shettis storlek.
http://home.swipnet.se/~w-79895/shop.htm

Sök gärna lite här på körningsforumet för val av sele, vagn, svängel.
och till sist, Lycka till!

Bild
Ser du bilden nu då?

Jag har tänkt att skicka henne till en gubbe neråt småland. Han har massvis av ardennerar som han kör med, dte är väl ingen skillnad på sätt att köra raserna? Jag gillar honmo och tycker att hans filosofi om hästar stämmer bra överens med min.

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte vad draglinor eller baksele är, men det får man väl fråga efter i affären då :D

Ska man ha speciella körstång eller kan man tex ha pelhambett? (såg ett smallt och i rätt storlek på m*o*e idag!)

Tack så mycket för svaren!

Jag känner en gubbe som har ardenners oxå...men jag skulle inte skicka en tävlingshäst dit. Men en snäll skogsmullehäst kanske. :)
Det är ju lite synd att du inte skickas med, eller? Har du någon väldigt körvan i närheten som kan hänga med ut de tio första gångerna? Det är ju inte bara att spänna för, allting ska passa optimalt.
Jag kan inte se bilden, förbidden står det. Behövs det password? Nån annan som kan se den?

Bett: jag vet faktiskt inte om man kan köra på pelham. Kan kan man väl, men jag vet inga för o nackdelar. Vet ingen som gör det. Känns som om man kunde fastna lite överallt med det, speciellt på en liten shettis.
Baksele följer "alltid" med vid köp av en bra sele.
Dåligt fungerande sele:
6008.jpg

bra fungerande sele:
6022.jpg

Båda snodda från B***es
På bra fungerande sele ser du draglinorna gå från bogen o ner till en rörlig svängel. Bakselen går om rumpan och stoppar vagnen i nerförsbackar.

Jag har kört på pelham ett tag, med delta, och det funkar ju! Kan inte tänka mig att det är lättare att fastna i något med det än med postkandar till exempel. Jaktkandar brukar passa bra för shettisar då hävstången inte är så lång men du har ändå en kedja under käken där för säkerhets skull! Rockard är nästan den enda vagn du kan ha till shettis...tyvärr! (skulle vilja ha lite bättre valmöjligheter!) Jag sitter alltid kvar i vagnen upp och nedför backar med "min" shettis, men han är ju rätt tränad och har körmuskler så det är inga problem. När vi satt ihop han i par nu och kompisen är ganska lat drar han hela stooooora vagnen själv! iaf i början! Så nog är dom starka.

Tävlingshäst blir det nog aldrig av henne inte, har för mycket humör för det :crazy:

Då har jag en dåligt fungerande sele... Har den som du vissade först på bilden. Min sitter också lite lösare fram på bogen, vilket kanske inte är bra?

Jag har ingen bra körmänniska i närheten vad jag vet. Men det är ju inga problem att skicka med mig ner dit inte. Kan ju ha hästen där nere på veckorna och komma ner på helgerna och köra med gubben:) Så just det är inga problem..

Konstigt att du inte kan se bilden, men funkar den nu då tömkör

Den bör inte sitta löst där fram för då drar hästen i så fall med däckeln vilket inte är bra. Jag tycker du ska skaffa dig en ny sele som passar för körning. Men till enkel tömkörning går ju den där bra! Du bör köpa en sele på den nedre bilden från snigelfarmor för att det ska funka bäst. Med en sån sele du har spänns ofta skacklarna så långt ner att dom pekar neråt och då hängs ju all tyngd på hästens rygg, vilket ofta är nåt man vill slippa vid körning!

ojoj...dålig på det där. Men några tusenlappar får du nog ge för en bra sele men det är det värt om du tänk köra hästen mycket! För jag antar att du är för stor för att rida på den. Den där "billigare" selen sitter ju inte speciellt bra ens på säljbilden måste jag säga...då däckeln sitter typ på manken! Hur mycket ska du köra? Loksele finns ju också men den kan jag inget om! Överlåter det till någon annan...Kolla på bättre begagnade för att få ner priset om du vill spara pengar. Men tänk på att en begagnad sele måste vara i BRA skick för säkerhetens skull!

Jag köpte en sele från Willab till mitt russ för drygt 5000 kr om jag inte minns fel...
Det finns trevliga 4-hjulsvagnar som passar till shetlandsponnyer.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 945
Senast: Lynxsa
·
Körning Kollar längtansfullt på mängder av vagns annonser varje dag och drömmer om en 4hjulig vagn:love:. Men ekonomin finns inte till det och...
Svar
4
· Visningar
1 241
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022