Frågor träningsupplägg!

roxanne

Trådstartare
Jag har börjat planera träningen inför nästa års säsong, jag har tänkt ta steget upp på åtta mil, funderar över hur jag ska träna inför det, vad jag ska ändra på från fem mil osv... Så kom jag tänka på alla buke-distansare som kanske vill svara på några frågor, så jag knåpade ihop några! ;) Kom igen nu allihopa, nya som rutinerade!

1. Ras/ålder på häst:

2. Tidigare gått:

3. Mål för 2009:

4. Hur många dagar i veckan rider du?

5. Hur många ggr på bana?

6. Hur många mil i veckan?

7. Hur ofta längre turer och hur långt?

8. Hur mycket ridning sista veckan innan tävling?

9. Hur många vilodagar efter tävling?

10. Rider du för placering eller för att samla kilometer?

Tack för att du tog dig tid! :laugh:

Sv: Frågor träningsupplägg!

HEJ!
Jag har själv lite funderingar med träning, vi ska också starta vår första 8-mil är det tänkt nästa år.
Nu är min häst inte riktigt igång än har haft det lite lugnt nu någon månad, men jag kan svara på frågorna
så gått jag kan.

1. Ras/ålder på häst:
Varmblod, 6 år blir 7 år nästa år

2. Tidigare gått:
2st pp och 3st 50km tävlingsklass, varav kom 2:a på sista 50km klassen

3. Mål för 2009:
Klara 3 st Godkända 80km tävlingar, så att vi kvalificerar oss till 120km

4-5 ggr/v

1-2 ggr/v

Vet ej. har inte mätt upp rundorna.

1ggr/v, inte just nu tar vi inga lägre turer, det blir framåt januari vi börjar med det igen.

Mest promenadridning och lungt ända fram till tävlingsdagen. Annars har jag en bockande häst i start.

Beror lite på. 4-5 dagar sen börjar jag skritta.

Jag kan ta någon snabbare tävling någon gång då och då.
Nästa år blir det att samla kilometrar och bli godkänd.

1. Ras/ålder på häst: varmblod född 01

2. Tidigare gått: 2 st clear round 40 &50 km, 4 st 50 km tävling

3. Mål för 2009: starta 2 st 50 km & 3 st 80 km

4. Hur många dagar i veckan rider du?5-6

5. Hur många ggr på bana?1-2/månad

6. Hur många mil i veckan?allt från 2,5-8

7. Hur ofta längre turer och hur långt?var 10 e dag en långtur på över 2 mil

8. Hur mycket ridning sista veckan innan tävling? några skritt/joggingturer

9. Hur många vilodagar efter tävling? 1-2 sen skritt o joggpass

10. Rider du för placering eller för att samla kilometer? placering;)

Oj, vilken kul grej! :) Här kommer mina svar :D

1. Ras/ålder på häst:
Bandy blir 8 år 2009 och är en arabkorsning.

2. Tidigare gått:
30 km PP med mig (Billingritten 2008) och 50 km CR med föregående ägare (godkänd).

3. Mål för 2009:
Siktar på tre ritter. Förmodligen fördelade på två PP (Sämsholm och Hökensås) och sedan en 50 CR på Billingeritten. ...eller så kanske jag klämmer till med en CR redan till Hökensås och tar en 50 T på Billinge... vi får se vad vi kommer igång till helt enkelt.

Normalt rider vi 3-4 dagar/vecka - har varit lite färre nu i november och december, för jag envisas ju med att även vara aktiv i hundvärlden och i oktober hämtade jag hem en ny liten valp...!:grin:

Vi har egen paddock och förutom nu i höst då, så rider vi (jag och min sambo) dressyr för instruktör 1 g/varannan vecka. Då måste man även träna lite mellan instruktörspassen, så säg 2 g/v i paddocken. Gillar dressyr!!

Har ganska långa rundor kring oss, men säg ett snitt på ca 2 mil/vecka. (exklusive dressyrpass då).

Om jag ser i backspegeln så var vi iväg på en ridsemester i Tiveden på tre dagar (UNDERBART!!! Kan varmt rekommenderas!!!) Dagsetapper på ca 1,5-2 mil. Sedan red vi en annan långtur (ej hemmaskogarna) med fikapaus på ca 2.5 mil. Därtill hann vi även med en äventyrsritt i de närliggande skogarna - red efter karta, kom vilse osv... men tog oss hem till slut! :angel:

Har ju verkligen ingen rutin på detta och har bara ridit en PP än, men veckan innan bestod av skrittpass och en del vila faktiskt.

Har för mig att det blev 3-5 dagar.

Jag rider för att det är kul att komma ut i andra skogar och rida, plus att det är bra att ha ett mål med ridningen. Rider för att det är trevligt! :bump:

1. Ras/ålder på häst:
Lipizzaner som är född i juni 2002, han blir alltså 7 år 2009.

2. Tidigare gått:
Tävlade tre 50 km klasser 2008 (varav en igentligen var 54 km lång) och gick två godkända CR 2007 på 40 resp 50 km.

3. Mål för 2009:
Minst tre starter varav minst två på 80 km, med godkänt resultat.

4,5 eller 6. Beror på hur mycket jag jobbar.

På nya stället så är det ont om bra ridvägar så det blir mer ofta nu än tidigare. I vart fall 2/3 av ridpassen är i ridhus i nuläget.

Försöker att få det till minst 2 mil. Det är minimum tycker jag, fördelat på två ridpass, inte fler.

Väldigt sällan. Enbart inför tävling, för att känna på ungefär hur hästen känns. Men då försöker jag rida 30-50 km om jag startar 50 km.
Ska debutera 80km nästa år och vet inte riktigt ännu hur jag ska lösa det med långritten då.

Är tävlingen på lördagen så vilar hästen måndag och tisdag. Onsdag och torsdag hoppning eller dressyr och så lätt (kort och lugn) uteritt på fredagen och så åka på fredag eller lördag.

Har vi ridit 50 km och han känts fräsch och pigg och glad i mål, så vila helt med enbart ledda skritturer i 3 dagar. Sedan lugna, lite kortare, uteritter i 3 dagar för att sedan, på dag 7 ge hel vila och så rida som vanligt dag 8.

I nuläget då jag bygger upp och tränar min häst rider jag för att samla km. Kanske blir han så bra att vi så småningom, när han är lite äldre, kan rida för placering. Kanske inte i 160 km klassen men i 80km klasserna.

Kom på att jag kan svara själv också! :)

1. Ras/ålder på häst: Fjordsto född 97, blir alltså 12 år -09.

2. Tidigare gått: tre godkända 50 T under 2008, (en va ju faktiskt 54 km)..

3. Mål för 2009: Två godkända 80T, och sen komma ut på minst en CR med någon av mina yngre araber..

4. Hur många dagar i veckan rider du? Just nu 3-4, efter nyår tänkt 5.

5. Hur många ggr på bana? ingen, har ingen bana, men försöker rida "dressyr" iaf en gång i veckan.

6. Hur många mil i veckan? Just nu, 1-1,5 mil/v, sedan blir det nog 2-3 mil/v

7. Hur ofta längre turer och hur långt? Inför fem-milstävlingarna har jag tagit en 2-2,5 mils tur ca två veckor innan tävlingen, nu när jag ska upp på åtta tänker jag mig en träningstur på 4 mil, men jag har inte bestämt när innan...

8. Hur mycket ridning sista veckan innan tävling? Om tävlingen är på lördagen, vila fre, skritt tors, lugnt pass ons, vila tis, vanligt mån.

9. Hur många vilodagar efter tävling? vilat tre-fyra dagar, sen skritt någon dag, sen som vanligt. Hon har varit superfräsch!

10. Rider du för placering eller för att samla kilometer? Jag vill bli godkänd, så samla kilometer! :)

1. Ras/ålder på häst:
arab, 9 år till våren

2. Tidigare gått:
3 godkända 50T, 3 godkända 40CL

3. Mål för 2009:
CL 40 som uppvärmning,sen så många 80km tävlingar vi hinner/har råd med/känner oss tillräckligt fräscha för

jag rider ca 4dagar/veckan. hästen rids ca 5

2-3dagar /v

på uteritterna ca 5

försöker hinna med 2 turer/vecka på 2 mil/gång i långsamt trav, men blir ca var 10 dag oftast

håller igång med mycket skritt och enklare träning, undviker träningsvärk. han går ofta på bete hela sommaren, så det blir en hel del "gratis" .

efter 5 mil får han gå på betet 1-2 dagar utan ridning innan ja börjar skritta ut

samla kilometer, även fast man lätt får blodad tand på tävlingsdagen:devil:

1. Ras/ålder på häst: Arab född -04

2. Tidigare gått: Inget, får inte starta för ens i vår

3. Mål för 2009: Ev (om det känns ok) starta 1-2 40-50CR.

4. Hur många dagar i veckan rider du? 4-5

5. Hur många ggr på bana? Har inte paddock, men nu när det är bra underlag på åkrarna så passar jag på att rida en del där. Men i snitt 1-2 ggr/vecka på bana/åker.

6. Hur många mil i veckan? 2-3.

7. Hur ofta längre turer och hur långt? Inte tagit några direkt längre turer än. Längst på någon mil.

8. Hur mycket ridning sista veckan innan tävling? Kommer nog ta det lugnare ett par dagar innan.

9. Hur många vilodagar efter tävling? 1-3 beroende på hur han känns.

10. Rider du för placering eller för att samla kilometer? För att vänja hästen vid miljön mm. Kommer vara för placering länge fram.

gå in och läs mitt inlägg under tråden "träning hur många dagar i veckan"
/jessica

1. Ras/ålder på häst:

Två Varmblodstravare, ston 7 år 2009

2. Tidigare gått:
Sto 1, Har gått två gdk 50CR
Sto 2, aldrig startat

3. Mål för 2009:
Sto 1, startar med en 40CR för att sen gå vidare med 3-4st 50T.
Sto 2, startar med 20PP och sen om det känns bra 2 st CR under året.

Just nu har det varit välldigt dåligt med ridningen, men sto 1 går normalt varannan dag och sto två har tidigare gått 1 dag vilat 2.

Har ingen bana, men försöker rida dressyr i skogen och åker iväg på träningar och miniläger när ekonomin tillåter. Åker även till ridhus ibland när väglaget är ok.

Sto 1: Olika, mellan 2 och 6 mil på vår/sommar/höst. På vintern mycket mindre, ca 2 mil.

Är ett gäng som sticker iväg på långritt med övernattning varje höst och vi tar ofta längre turer med fika paus :d Ca 1/månad. Fikaturena blir oftast runt 2.5-4 mil.

Sto 1: Om tävlingen är på lördag, så rider jag ca 2 mil lördagen innan och sen avslappnat skrittpass med lite trav på måndagen ca 1.5 timme och bara skritt på onsdagen ca 1timme. Tar en promenad på Fredagen.

Sto 1: Efter första tävlingen promenerade jag på 4:e dagen och red på den 6:e dagen, men det var alldeles för långt uppehåll. Efter andra tävlingen så promenerade jag på dag 2 och red på dag 4:a, men även de kändes nästan lite för långt.

Startar ju första "riktiga" tävlingen i år och rider ju för att det är så fruktansvärt roligt, så mest för att samla km och för att rida lite bättre varje gång, sett till tid, puls, känsla och hur det fungerar i grinden. Men placering vore ju kul :D Tävlingsdjävulen nyper en ju i hälsenorna :devil:

ras: Araber. Ålder: 4, 6, 2X8 samt 17år

Tidigare gjort:17år:45 tävlingar varav 41godkända 50-160km plan 09pensionär
8år: 6x50km, 5x80km 2x120km 1x160km plan09: EM
8år: 1x50km 5x80km plan09:kval internationellt=80km*CEI,
120km**CEI, 160km***CEI
6år: 1x50km plan 09: 50km, 2X80km ev 80km*CEI
4år: ej startat, 3X50km

träningdgr/v: 4-5dgr/häst

ggr på bana: = 0, rider aldrig på bana

mil/v: 2-5mil/häst och vecka

långa turer: bara inför tävling, ca halva tävlingsdistansen 3-4v innan tävlingen. (använder mindre tävlingar som långtur)

Veckan innan tävling: beror helt på typ av häst och lynne.

vila efter tävling: DET VIKTIGASTE AV ALLT, mina hästar vilar minst tävlingsdistansen, max dubbla tävlingsdistansen. 50km=5-10dgr (vid tävlingsdebuten brukar de vila upp till 4v) 80km=8-16dgr, 120km= 12-24dgr, 160km= 20-30dgr.
kom ihåg tävling bryter ner vila bygger upp.
Att hästarna blir lite uppe i varv efter tävling beror på att många av dem får en kick av att tävla, blir inte värre om de får vila längre.

placering eller km: båda, km för unga och eller oerfarna hästar, fart och tävling först på 3-4 säsongen när ben,senor mm är starka nog.

1. Ras/ålder på häst: Tinker/lite Arab

2. Tidigare gått: Han blev skadad därför ingen start.

3. Mål för 2009: Testa om han tycker om distans genom att åka på 5 tävlingar. 1x CR 50km 4x T 50km (beror på första CR= dålig, fler CR innan tävling)

4. Hur många dagar i veckan rider du? Hästen rids 5 gng i veckan. Jag rider ca 5 gng med. Medryttare rider 2 gng.

5. Hur många ggr på bana? 1- 2 gng per vecka

6. Hur många mil i veckan? Vet ej riktigt.

7. Hur ofta längre turer och hur långt? Använder långa turer för att spendera tid på hästryggen. Nu ca 3h uteritt varje vecka i mkt lugnt tempo.

8. Hur mycket ridning sista veckan innan tävling? Kanske två lugna 30 min skritt rundor. Vet ej än.

9. Hur många vilodagar efter tävling? Beror på hur ritten går, minst en vecka.

10. Rider du för placering eller för att samla kilometer? Samla kilometer och se om hästen passar som distanshäst.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 309
Senast: Lady_S
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 258
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 636
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 845
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka