Frågor täcke, klippning

Tuvisen

Trådstartare
Vet att det finns fler sånna här trådar, men de jag läst i tkr jag inte jag hittar något riktigt svar i.
Ska nu köpa ny häst och funderar lite hur man ska göra med täcke, klippning. Hästen står i varmstall, och kmr gå på fri tillgång i hagen (om det funkar i den hagen), rids nästan bara utomhus, finns ingen tillgång till ridhus på gården, så i sånna fall får man åka bort, vilket inte kmr bli så ofta...
Hade ett varmblod innan som inte klipptes och han gick utan täcke om det inte blåst, var nederbörd eller om det var kallare än -5 grader. Han fick en rejäl vinterpäls, och blev väldigt svettig när man red, men han aldrig göra nånting åt det innan han blev halt...
Iaf så vill vi inte att den nya hästen ska få sån vinterpäls, så frågan är om man ska börja täcka tidigare, med då är frågan vid vilken temp ??
Eller om man ska klippa typ på hals + bog, där de brukar svettas (fast blir nog en senare fråga då).
Vill inte att den ska behöva ha täcke på sig dygnet runt, så frågan är väl när man ska börja täcka och med vad ?
Den hästen som vi ev ska köpa går med täcke på sig i hage nu och är väl runt 15 + där tror jag... och har väl varit lite växlande väder när vi varit där, tkr personligen att det är lit för varmt för att gå med regntäcke men...
Förra vintern blev det typ aldrig kallare än runt - 10 grader här.
Hur gör ni, med era hästar som ni inte vill ska svettas ihjäl ?

Sv: Frågor täcke, klippning

När det blir kallare än 8+ på dagarna så börjar jag täcka. Sen så öser regnet ner så kan jag täcka tidigare.

De hinner inte lägga vinterpäls då ?
Tkr ju helst att hästar ska få gå utan täcke, men rids de så de svettas är det ju inte heller bra... men tkr det ändå känns som ganska varmt med täcke vid runt 10 grader... (funderar högt :o)
Usch är svårt att veta hur man ska gö :confused:

Det beror ju helt på om hästen är van vid det eller inte.

Vi börjar täcka vår häst vid ca 10-15 + grader. Det för att hon har ryggproblem och vi inte vill ha någon vinterpäls alls helst, då hon svettas väldigt mycket. Den vinterpäls som växer ut iaf klipper vi(sparar på ryggen pga av ryggproblemen). Kan inte påstå att hon verkar må dåligt av att ha täcke dygnet runt större delen av året. Är snarare så att hon gnäggar när man kommer med täcket :D

Men du gör det som är bäst för just den hästen. Står den i varmstall på natten verkar det iaf rimligt för mig att man sätter på hästen täcke ute när det är kallare än vad det är i stallet på natten.

Risken är ju dock att nu om du köper en häst på hösten att den redan vant sig vid att ha täcke ute och/eller inne och då är det nog bäst att fortsätta med det för att slippa problem med musklerna osv.

Jo är ju det åxo om hon är van vid täcke... tror inte hon har täcke på sig inne nu iaf, och är nog kallare i deras stall än i vårat skulle jag gissa. De andra som inte haft sina hästar klippta, men ändå inte haft världens vinterpäls har inte haft täcke på sina under natten, så är den inte väldigt frusen av sej borde det funka...

Ja det går säkert bra att bara ha täcke ute då :).
Själv ser jag inte problemet med att ha täcke på hästen dygnet runt så länge man sköter det och det inte blir för varmt men har ju å andra sidan bara haft hästar som tränats i ridhus flera ggr i veckan ;)

Kan ju vara bra att tänka på att hästan bör ha det lite varmare på natten än på dagen då den inte kan röra sig lika mycket om den blir kall när den står inne.

Många hästar sätter lätt en rejäl vinterpäls om de inte har täcke eller står i ett varmt stall på natten men det problemet verkar inte ni få.

Angående tjock vinterpäls finns det tre aspekter. Ljuset, konditionen/energiintaget och grovfoder.

1: Ljuset. Alla hästar på hela jordklotet har sommar och vinterpäls. De som konstant bor där det är varmare än 20+ året runt fäller två gånger per år. I sverige börjar de fälla sommarpälsen mellan midsommar och november. De flesta fäller august-september. När det börjar bli markant mörkare och mörkare. Sen fäller de vinterpälsen mellan Januari och April. När det börjar bli ljusare.

Det går att påverka fällningen genom att ha det ljusare i stallet/lösdriften men det är omarkant.

2: Konditionen/Energiintaget. En häst i hårdträning med högt energivärde i foderstaten håller värmen bättre än samma häst hade gjort i lågkondition/ energisnål foderstat. Anledningen är att hästar håller värmen genom ämnesomsättningen. Ju mer energi man tillför, desto bättre förberedda för kallare väder. Även när de blir mer vältränade så ämnesomsättningen tar till vara på större del av fodret ökar värmehållningen.

3: Grovfodret. Hästar håller värmen genom att tugga. Får de då fritillgång på grovfoder kan en oklippt normal frisk häst hålla värmen i ner till minus 60 grader. Efter det kan inte enbart tuggandet hålla kroppstemperaturen normal. Men hur ofta är det minus 60 i sverige.

Sen finns även denna länken med bra information:www.motgift.com/pm.pdf

Den länken är även bra vad gäller täcken.

Angående svettning, varför inte klippa den där svettas? Det är den bästa lösningen för både häst och människa!

Intressant...

Har hört det om ljuset förut och det är klart att hästen får vinterpäls på vintern oberoende av hur många täcken men har på den. Men det borde väl vara rimligt att man kan reglera hur tjock/lång pälsen blir genom att reglera temperaturen utanför kroppen?

Det är ju också sant att hästar med högt energiintag och bra kondition producerar mer värme. Men de måste ju ha svårare att isolera den värmen då de ofta har mindre underhudsfett. Det är ju även dessa hästar som ofta är klippta från topp till tå men det hör ju inte hit.

Punkt nr 3 gäller den även hästar som spenderar natten (8-16 timmar/dygn) i ett varmstall (4-12 + grader)?

I artikeln utgår de från att det är vindstilla. Hur ofta händer det i Sverige?

Inte riktat till mig men är intresserad av ämnet.

Angående tjock vinterpäls finns det tre aspekter. Ljuset, konditionen/energiintaget och grovfoder.

1: Ljuset. Alla hästar på hela jordklotet har sommar och vinterpäls. De som konstant bor där det är varmare än 20+ året runt fäller två gånger per år. I sverige börjar de fälla sommarpälsen mellan midsommar och november. De flesta fäller august-september. När det börjar bli markant mörkare och mörkare. Sen fäller de vinterpälsen mellan Januari och April. När det börjar bli ljusare.

Det går att påverka fällningen genom att ha det ljusare i stallet/lösdriften men det är omarkant.

2: Konditionen/Energiintaget. En häst i hårdträning med högt energivärde i foderstaten håller värmen bättre än samma häst hade gjort i lågkondition/ energisnål foderstat. Anledningen är att hästar håller värmen genom ämnesomsättningen. Ju mer energi man tillför, desto bättre förberedda för kallare väder. Även när de blir mer vältränade så ämnesomsättningen tar till vara på större del av fodret ökar värmehållningen.

3: Grovfodret. Hästar håller värmen genom att tugga. Får de då fritillgång på grovfoder kan en oklippt normal frisk häst hålla värmen i ner till minus 60 grader. Efter det kan inte enbart tuggandet hålla kroppstemperaturen normal. Men hur ofta är det minus 60 i sverige.

Sen finns även denna länken med bra information:www.motgift.com/pm.pdf

Den länken är även bra vad gäller täcken.

Angående svettning, varför inte klippa den där svettas? Det är den bästa lösningen för både häst och människa!

:bow::bow::bow:

Mkt bra information!

Intressant...

Har hört det om ljuset förut och det är klart att hästen får vinterpäls på vintern oberoende av hur många täcken men har på den. Men det borde väl vara rimligt att man kan reglera hur tjock/lång pälsen blir genom att reglera temperaturen utanför kroppen?

Du kan enbart påverka pälssättningen med täcken om du konstant överhettar hästen vilket är att likställa med djurplågeri. Men visst det går att täcka av dem pälsen. Väljer man det borde man dock inte ha häst eftersom ingen hänsyn då tas till hästens välbefinnande.

Det är ju också sant att hästar med högt energiintag och bra kondition producerar mer värme. Men de måste ju ha svårare att isolera den värmen då de ofta har mindre underhudsfett. Det är ju även dessa hästar som ofta är klippta från topp till tå men det hör ju inte hit.

Hästar håller inte värmen genom fett. Utan genom ömnesomsättningen och blodcirkulationen. En väldigt välmusklad häst är mer värme effektiv än en fet. Dock kan den feta hålla värmen genom att förbränna fettet istället för att tex äta eller röra på sig.

Punkt nr 3 gäller den även hästar som spenderar natten (8-16 timmar/dygn) i ett varmstall (4-12 + grader)?

Har hästen fri tillgång på mat innebär det att den kan äta hela tiden den är i hagen. Så ja det gäller även hästar i varmstall.

I artikeln utgår de från att det är vindstilla. Hur ofta händer det i Sverige?

Inte riktat till mig men är intresserad av ämnet.

För att artikeln ska vara godtagbar ur ett vetenskapligt perspektiv måste alla tester kunna återskapas av vem som helst. Därför tog man vindstilla.

Sen är det även så att har man inte tillräckligt mycket hjärna för att se hur 1 m/s eller 5 m/s påverkar just sina egna hästar, kanske man inte är smart nog att ha häst överhuvudtaget.

Inget personligt;)

Du kan enbart påverka pälssättningen med täcken om du konstant överhettar hästen vilket är att likställa med djurplågeri. Men visst det går att täcka av dem pälsen. Väljer man det borde man dock inte ha häst eftersom ingen hänsyn då tas till hästens välbefinnande.

Så ju mörkare desto tjockare päls?
Eller är hästarna i skåne som inte får lika mycket päls som de i norr ständigt överhettade?
Pratade inte om att täcka AV nån häst pälsen utan att genom att reglera temperaturen kring hästen reglera/inhibera tillväxten av den.

Hästar håller inte värmen genom fett. Utan genom ämnesomsättningen och blodcirkulationen. En väldigt välmusklad häst är mer värme effektiv än en fet. Dock kan den feta hålla värmen genom att förbränna fettet istället för att tex äta eller röra på sig.

Fettceller är isolerande precis som päls, iaf på människor vet inte men hästar kanske har helt andra sorters fettceller.

Har hästen fri tillgång på mat innebär det att den kan äta hela tiden den är i hagen. Så ja det gäller även hästar i varmstall.

Så länge det inte blåser eller är nederbörd alltså.

För att artikeln ska vara godtagbar ur ett vetenskapligt perspektiv måste alla tester kunna återskapas av vem som helst. Därför tog man vindstilla.

Jo jag vet. Tycker dock inte att artikeln var särskilt vetenskaplig alls. Alldeles för litet urval och jag såg inte att de hade någon kontrollgrupp. Läste iof inte hela men såg inget uträknat p-värde så de kan ju inte veta om nollhypotesen stämmer eller inte. Vill inte säga att de har fel men man ska alltid vara kritisk när man läser artiklar och jag skulle nog inte riktigt se det här som en vetenskaplig artikel.

Sen är det även så att har man inte tillräckligt mycket hjärna för att se hur 1 m/s eller 5 m/s påverkar just sina egna hästar, kanske man inte är smart nog att ha häst överhuvudtaget.

Inget personligt;)

Det finns många som inte borde ha hästar det kan jag hålla med om. Tur för mig att jag inte äger någon häst för jag skulle nog vara en av dem ;)

Neä jag tror inte det borde vara något problem, står typ 20 hästar i stallet så blir ju uppvärmt :) känns som att börja ha täcke ute tidigt är bäst då, rider bara ute, är om man skulle åka iväg och träna som det skulle bli ridhus, men skulle nog bli typ max 2-3 gg i månaden, så är ju inte så mkt ;)

Har inte läst artikeln än, men menar du att hästen får lika mkt vinterpäls om den tex går med täcke ute när det är 10+ grader som en häst som alltid går utan täcke ? Båda har samma förutsättningar med fri tillgång.

Jag kan väl tycka att klippning inte direkt är det första prioriteten att fundera över på en ny häst. Få hem hästen och lär känna den först hur den fungerar under ridning och hur ev. svettig den blir. samma ang. täcken, lär känna den först och se vad som är lämpligt i täckesväg.

Jo det är klart, men eftersom vi helst inte vill klippa, undrade jag när man ska täcka för att de inte ska få för mkt vinterpäls...

Du verkar tänka vettigt så det går nog bra;).

Jag kanske är nojig men skulle vara extremt noga med att hästen inte blir kall om musklerna framförallt i ryggen. Det är lätt hänt ändå att hästen får ont i dem när man byter ryttare och kanske sadel på en gång.

Det är ju väldigt individuellt mellan olika hästar hur lätt de svettas. Vissa kan inte ens skritta ut utan att svettas på vintern om de har mycket päls medan andra mer eller mindre aldrig svettas. Vi har ju "oturen" att ha en häst som svettas oerhört mycket och du finns det ingen alternativ förutom täckning och klippning om man vill hålla igång hästen och tävla under vintern.:crazy:

Neää, sadel får vi med, men har en dressyrsadel från förra hästen som vi hoppas kunna passa. Är ju svårt att veta med nya hästar, men hon har inte blivit överdrivet svettig när vi ridit nu, men har inte spec mkt vinterpäls...

Jag klipper inte min häst, börjar täcka vid ca 10-12 grader eller om det regnar/blåser, då med ofodrat eller lätt fodrat regntäcke. hon får aldrig någon bamsepäls.

Så ju mörkare desto tjockare päls?
Eller är hästarna i skåne som inte får lika mycket päls som de i norr ständigt överhettade?
Pratade inte om att täcka AV nån häst pälsen utan att genom att reglera temperaturen kring hästen reglera/inhibera tillväxten av den.
Njae, desto större skillnaden är mella sommar/vinter desto större skillnad mellan sommarpäls/vinterpäls. Dock är det klimat relaterat också. Men ljuset styr pälssättningen. Dock är det så att sätter man på täcke ändrar man inte närklimatet för hästen. Ljuset styr fortfarande pälssättningen.

Fettceller är isolerande precis som päls, iaf på människor vet inte men hästar kanske har helt andra sorters fettceller.
Människor och hästar fungerar inte likadant nej. Då hade behövt täcke så fort det var under 20+. På hästar håller inte fettet i sig värmen. Hästar förbränner fett för att hålla värmen. Om en tjock häst skakar förbränner den underhudsfettet så att kroppsvärmen hålls. Om man fortsätter att ha en fet häst i sådan miljö magrar den. Så fungerar inte människor. Du kan inte banta genom att ha för lite kläder på vintern.

Så länge det inte blåser eller är nederbörd alltså.
Tvärtom. I princip inga normala oklippta hästar fryser så länge det är vindstilla och nederbörds fritt. Men om det blåser eller regnar/snöar kan de hålla värmen genom att äta/röra sig eller ha täcken.

Jo jag vet. Tycker dock inte att artikeln var särskilt vetenskaplig alls. Alldeles för litet urval och jag såg inte att de hade någon kontrollgrupp. Läste iof inte hela men såg inget uträknat p-värde så de kan ju inte veta om nollhypotesen stämmer eller inte. Vill inte säga att de har fel men man ska alltid vara kritisk när man läser artiklar och jag skulle nog inte riktigt se det här som en vetenskaplig artikel.
Vill du inte tro på det är det din sak. Men det är i alla fall bra att läsa den. Hela.

Har inte läst artikeln än, men menar du att hästen får lika mkt vinterpäls om den tex går med täcke ute när det är 10+ grader som en häst som alltid går utan täcke ? Båda har samma förutsättningar med fri tillgång.

Ja precis. Håller man dem ej överhettade får de lika mycket päls med eller utan täcke om de har fri tillgång på mat och är friska.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 467
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama