Frågor! Se hit!

Belethien

Trådstartare
Ska om några veckor ta hem ett knippe katt. Var ute idag och tittade på kattungar och bestämde mig för en svart hona med beiga inslag. Den ska heta Shika (Shika= rådjur) eftersom den hade stoora rådjursögon. http://gippal.files.wordpress.com/2007/07/shika1.jpg

Nu undrar jag lite:

1. När kastrerar man honkatter, ålder? Måste man kastrera vid en viss ålder eller kan man vänta en längre stund? (Vi vill inte ha kattungar så den risken vill vi inte utsättas för)

2. Har någon lite erfarenhet av kastreringskampanjer som förekommer? Är det mycket billigare eller knappt någon skillnad? Är de bra/dåliga? Har för mig att de ID-märks samtidigt?

3. Bra mat, vad rekommenderar ni? Eftersom katten kommer att bli kastrerad krävs det att man utfodrar speciell mat för att hålla vikten? Vilken i så fall?

4. Försäkring, vad rekommenderar ni? Tror att jag siktar på att ha If då hästen står där redan, någon som vet lite?

5. Sprutor osv, vad ska man ge en katt?

Orsaken till att jag frågar är för att våran förra katt överlevde utan alla dessa lyxartiklar men fick urinsten av torrfodret. Så nu ska man vara på säkra sidan och stoppa katten i en plastbubbla så inget kan hända :devil:

Sv: Frågor! Se hit!

1. När kastrerar man honkatter, ålder? Måste man kastrera vid en viss ålder eller kan man vänta en längre stund? (Vi vill inte ha kattungar så den risken vill vi inte utsättas för)

Från 6 månaders ålder är praxis i Sverige, men en del veterinärer kastrerar tidigare än så. Vänta INTE på första löpet, vilket tyvärr ett fåtal veterinärer fortfarande rekommenderar. Vid första löpet (som vi märker av) kan katten redan vara dräktig, om hon haft möjlighet att vara utomhus eller bor med en fertil hane.

2. Har någon lite erfarenhet av kastreringskampanjer som förekommer? Är det mycket billigare eller knappt någon skillnad? Är de bra/dåliga? Har för mig att de ID-märks samtidigt?

Det är väl vanligast i storstäderna och då i synnerhet under våren. Ring runt och kolla priser hos olika veterinärer. Jag betalade 700 kr för kastrering och örontatuering (den var gratis) av en av mina honor. En del får betala över 1000 kr.

3. Bra mat, vad rekommenderar ni? Eftersom katten kommer att bli kastrerad krävs det att man utfodrar speciell mat för att hålla vikten? Vilken i så fall?

Jag rekommenderar främst hemgjord mat, men har man inte kunskap för det rekommenderar jag huvudsakligen burkmat av bra kvalité. Burkmat innehåller i regel mycket mindre spannmål (ibland ingen alls) än torrfoder och katten är trots allt en köttätare och behöver inte alls spannmål. Ge katten några köttbitar eller köttben med jämna mellanrum för tändernas skull.

Och nej, trots att några av de stora torrfodertillverkarna nu lanserar speciell mat till kastrater så behövs det inte! Kastrerade katter har inte samma höga energibehov som fertila katter, men det reglerar man lätt med mängden mat man ger.

4. Försäkring, vad rekommenderar ni? Tror att jag siktar på att ha If då hästen står där redan, någon som vet lite?

Kolla IFs villkor, har för mig att de är ganska bra. Jag har Agria, men de är dyra. De flesta försäkringsbolag har bra veterinärvårdsförsäkringar för en billigare peng.

5. Sprutor osv, vad ska man ge en katt?

Hon bör vaccineras mot kattpest och kattsnuva. Det ska helst vara gjort redan innan hon flyttar hem till er.

Sv: Frågor! Se hit!

Hon som har katterna skänker bort dem och ger inte katterna sprutor eller något sådant lyxigt :angel: Hur ofta skall katter vaccineras och ungefär när får en katt sin första "brunst"?

Jösses jag har nog alldeles för mycket frågor..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag blir så trött så jag vet knappt var jag ska börja. För det första det här med att inte sälja kattungar under 12 veckor. Man tror ju...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
16 452
Senast: MissFideli
·
P
Övr. Katt Jag har sedan några år tillbaka arbetat med hemlösa katter. För tre veckor sedan ringde djurskyddsföreningen på min ort och bad om hjälp...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: veronican
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 774
Senast: Elina8
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 348
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar