Frågor om Wintec behöver snabb hjälp

R

Rozzita Star

Någon som vet vad ett kopparjärn svart kostar i butik på ett ungefär?

Skall jag köpa beg Wintec med cair (luft) eller ullstoppning? :confused:

Bara testat Cair på min häst och han verkade gilla den, han har haft sadeltvång så ett måste att sadeln ligger bra och han trivs med den..

Vad kostar det att stoppa om en Wintec med ullstoppning?

Hur mäter jag på mig för att veta vilken storlek på sadel jag skall ha?

Provat en 17" och den kändes okej tror jag får plats med en handsbredd i bak men osäker om det verkligen räcker för mig då jag ridit i 17,5 och 18" sadlar tidigare (men även 16,5" innan jag fick sista barnet)...:confused:

Tacksam för råd och tips snabbt då jag står i valet och kvalet vilken sadel jag skall välja och måste välja snabbt, har max till torsdag på mig att bestämma mig...

Sv: Frågor om Wintec behöver snabb hjälp

Någon som vet vad ett kopparjärn svart kostar i butik på ett ungefär?
ca 300kr. brukar finnas gott om dem på begagnatmarknaden för mellan 100-200kr

Skall jag köpa beg Wintec med cair (luft) eller ullstoppning?
Det beror helt och hållet på hästen och hur sadeln ligger. jag har haft ullstoppad på min häst eftersom den hade tendens att lägga sig för mycket på manken med luft samt att hästen gick och spände sig tack vare luften. i ullstoppad gick hon perfekt.

Vad kostar det att stoppa om en Wintec med ullstoppning?
Som en vanlig sadel gissar jag på, har aldrig behövt stoppa om en wintec.

Hur mäter jag på mig för att veta vilken storlek på sadel jag skall ha?
du ska ha en handsbredd bakom dig på bakvalvet. Du kan inte jämföra olika sitsstorlekar med varandra, på vissa märken kan man behöva gå upp i storlek och andra ner.

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 950
Senast: ameo
·
R
Utrustning Behöver råd om vilket märke ni rekommenderar och det snabbt!! Har precis fått hem min nya häst. Skall nu köpa sadel till honom. Då...
Svar
6
· Visningar
2 135
Senast: Rozzita Star
·
H
Utrustning Har en Wintec dressyrsadel med lugftstoppning hemma för provning. Den ser ut som ny så den är säkert inte alls gammal. Red i den i går...
Svar
4
· Visningar
889
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 392
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV